مسئول دفتر رهبر معظم انقلاب در مراسم تکریم مقام کتابداران گفت:‌ مقام معظم رهبری بزرگ‌ترین مروج کتابخوانی است، ایشان به بنده می‌گفتند: «شبی نیست که بدون مطالعه سر به بستر بگذارم». این عادت در خانواده ایشان نیز دیده می‌شود.
کد خبر: ۷۳۹۹۱۶

به گزارش تسنیم، مراسم تکریم مقام کتابداران صبح روز گذشته با حضور آیت‌الله محمدی‌گلپایگانی مسئول دفتر مقام معظم رهبری، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هاشمی استاندار تهران و روسای کتابخانه‌های ملی و مجلس شورای اسلامی در تالار وحدت برگزار شد.

محمدی‌گلپایگانی در این مراسم در سخنانی با بیان این مطلب که مساله کتاب به‌ اندازه‌ای مهم است که در آیات متعدد قرآن از آن نام برده شده است، گفت: این بزرگداشت‌ها در اصل ریشه قرآنی دارد، در قرآن کلمه کتاب بسیار نام برده شده است و جالب این‌که کتاب هم در دنیا کاربرد دارد و هم در آخرت.

او ادامه داد: کتاب کار یک کیفرخواست را در قیامت انجام می‌دهد، همچنان که خداوند در قرآن می‌فرماید، در روز قیامت کتاب یک علامت است و نشان می‌دهد که انسان جهنمی است یا بهشتی، اگر کتابش را به دست راست بدهند سعادتمند خواهد بود و کسی که به دست چپش کتاب دهند جهنمی.

مسئول دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: البته کتاب شمشیر دولبه است، همان‌طور که کتاب مفید را نمی‌توان قیمت گذاشت، اگر قلمی مسموم و کتابی مسموم منتشر شود نیز ضررش بسیار بزرگ و غیرقابل جبران است. کتاب‌های ارزشمند بحمدالله در جامعه امروز ما فراوان است، حتما کتاب «دا» و «من زنده‌ام» را خوانده‌اید. اینها از نمونه کتاب‌های ارزشمند است.

او با اشاره به عادات کتابخوانی مقام معظم رهبری تصریح کرد: مقام معظم رهبری بزرگ‌ترین مروج کتابخوانی است، ایشان به بنده می‌گفتند: «شبی نیست که بدون مطالعه سر به بستر بگذارم». نه‌‌فقط این عادت در ایشان بلکه در اعضای خانواده‌شان نیز مشاهده می‌شود. ایشان کتاب را تبلیغ می‌کنند، مطالعه می‌کنند و به خواندن آن توصیه می‌کنند، حتی گاهی به بنده فرموده‌اند برای مطالعه کتاب در 24 ساعت وقت کم می‌آورند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم تحقق مطالبات رهبری در حوزه کتاب و کتابخوانی را یکی از وظایف اصلی مسئولان فرهنگی کشور دانست و گفت: براساس سند چشم‌انداز 1404 ایران باید تا 11 سال آینده نخستین کشور منطقه در عرصه علم و فناوری باشد. وزارت ارشاد نیز خود را برای فراهم ساختن مقدمات اجرایی این نهضت متعهد می‌داند، اما مطالعه مفید نخست باید معطوف به اثر نتیجه و دستاورد علمی باشد و برای پرورش و تعالی فرد در مسیر به فعلیت رساندن خرد و استعداد نیز مؤثر باشد.

جنتی ادامه داد: اگر روزی اهل مطالعه شدن به عادت روزانه ما مبدل شود آن روز روز موفقیت حقیقی ما در ترویج نهضت کتاب و کتابخوانی خواهد بود. امیدوارم روزی برسد که در مراسم‌ خواستگاری به‌جای پرسش از میزان ثروت فرد از انس او با کتاب و کتابخوانی بپرسند و میان ارزش‌های همسرگزینی عادت مطالعه نیز قرار بگیرد.

وزیر ارشاد ادامه داد: تحقق مطالبات رهبری نیازمند عزم ملی است، ایشان کتاب خوب را مادر و عصاره تمدن‌ها دانسته‌اند و کتابخوانی را نه‌‌فقط یک وظیفه ملی بلکه یک واجب شرعی می‌دانند، از این‌رو کوشش برای تحقق مطالبات رهبری در سال اقتصاد و فرهنگ از جمله تکالیف شرعی مسئولان است.

جنتی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نمی‌توان از اهمیت کتاب و کتابخوانی سخن گفت، اما از کتابداران سخنی به میان نیاورد. هر حرکتی که در حوزه تولید، معرفی و فراگیری کتاب نقش داشته باشد خواه پدیدآوری فرزانه باشد یا کتابداری کتاب‌شناس که فرهنگ مکتوب به شمار می‌رود مهم است. توانمندی کتابداران در ارائه سیر مطالعاتی و راهنمای گام به گام مراجعان برای دریافت کتاب مورد نظر بسیار اهمیت دارد، تحقق چنین توانمندی‌هایی نیاز به برنامه آموزشی و طرح‌های هدفمند نهاد کتابخانه‌های عمومی دارد. وضعیت معیشتی و رفاهی کتابداران با منزلت‌شان در این جایگاه همخوانی ندارد. این کتابداران هستند که خوانندگان را در مسیر دستیابی به کتاب‌های مفید قرار می‌دهند، با این همه کتابداران در لابه‌لای قفسه کتاب به چشم می‌آیند و کمتر برای گرفتن حق و حقوق خود هیاهو می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها