اعلام جزئیات امضای 3 سند همکاری هسته‌ای بین ایران و روسیه

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به امضای سه سند بین سازمان انرژی اتمی ایران و شرکت دولتی روس اتم، گفت: یک سند مربوط به قرارداد ساخت دو نیروگاه و سند دوم پروتکل مربوط به توافق نامه سال 1992 و توضیح‌دهنده این توافق نامه است که پیرامون همکاری‎های هسته‎ای صلح‌آمیز ایران و روسیه است.
کد خبر: ۷۳۷۸۴۶

به گزارش میزان، علی‌اکبر صالحی پیش از بازگشت به ایران در فرودگاه مسکو با اشاره به این‌که سند سوم یادداشت تفاهمی است مربوط به توافق نامه سال 1992 که در آن اشاره‌ای به سیکل سوخت و اکولوژی شده و ما آن را بسط بیشتر داده‎ایم، خاطرنشان کرد: در این سند به طور روشن و واضح درباره ساخت و تولید سوخت هسته‏‎ای به صورت مشترک صحبت کرده‌ایم. وی افزود: ما در این قرارداد این مورد را دیده‎ایم که تا جایی که ممکن است فرصت برای شرکت‎های ایرانی برای حضور در مناقصاتی که از سوی پیمانکار اصلی برگزار می‎شود، بیشتر فراهم باشد. رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: البته عمده این مناقصات به صورت ارزی خواهد بود و باید شرکت‎های ایرانی خود را برای استفاده از این فرصت بسیج کنند و دولت هم شرکت‎های ایرانی را برای تامین تجهیزات و مسائل مالی حمایت خواهد کرد.

وی گفت: اگر دیگر کشورها برای همکاری با ایران اعلام آمادگی و شرایط خوبی را پیشنهاد کنند، آنها را بررسی می‎کنیم. البته کشورهای اروپایی به طور جدی به ایران پیشنهاد همکاری داده‌اند که ما هم با لحاظ شرایط و منافع ملی خود، آماده این گونه همکاری‌های صلح‎آمیز هستیم. رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: هم اکنون برخی از کشورهای آسیایی هم پیشنهادهایی برای ساخت نیروگاه هسته‎ای به تهران داده‌اند که در حال ارزیابی آنها هستیم.

گزینه‌ای غیر از رسیدن به نتیجه وجود ندارد

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین در مسکو گفت: در مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 ، گزینه‌ای غیر از رسیدن به نتیجه وجود ندارد.

به گزارش واحد مرکزی خبر و به نقل از شبکه تلویزیونی المنار، علی اکبر صالحی گفت: توافق نامه‌ای که بین ایران و روسیه امضا شد در تلاش است دو نیروگاه هسته‌ای دیگر در بوشهر بسازد، هر نیروگاه ظرفیت تولید 1500 مگاوات برق را خواهد داشت.

در هشت سال آینده بوشهر حدود 3000 مگاوات برق هسته‌ای تــولید خواهد کرد. من به نتایج مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 خوشبین هستم. مشکلاتی وجود دارد اما در نهایت گزینه‌ای غیر از رسیدن به نتیجه وجود ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها