با مشارکت دانشمندان ایرانی صورت گرفت

آنفلوانزای مرغی در مسیر ریشه کنی

واکسن پنتاوالان از اواخر آبان به شیرخوارگان تزریق می شود

مدیر گروه مبارزه با بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی کرمان، گفت: واکسن پنتاوالان یا پنجگانه از اواخر آبان امسال در مراکز بهداشتی درمانی و خانه های بهداشت بصورت رایگان به شیرخوارگان تزریق می شود.
کد خبر: ۷۳۵۰۱۲
واکسن پنتاوالان از اواخر آبان به شیرخوارگان تزریق می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دکتر خداداد شیخ زاده افزود: پنتاوالان واکسن ترکیبی جدیدی است که شامل واکسن های کزاز، سیاه سرفه، دیفتری، هموفیلوس آنفولانزا تیپ Hib) b) و هپاتیت B است.

وی گفت: در میان اجزای واکسن پنتاوالان، تنها واکسن هموفیلوس آنفولانزا تیپ b، واکسن جدیدی است و سایر واکسن ها (کزاز، سیاه سرفه، دیفتری و هپاتیت B) از قبل جزو برنامه ایمن سازی کشور بوده اند.

وی با بیان اینکه واکسن پنتاوالان در سه نوبت دو، چهار و شش ماهگی برای کودکان انجام می شود، خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن این برنامه، واکسن پنتاوالان برای شیرخوارانی که به سن دو ماهگی رسیده اند تزریق می شود.

شیخ زاده گفت: کودکان بزرگتر که از قبل برنامه واکسیناسیون آنها شروع شده است طبق همان برنامه قبلی، انجام می شود و نیاز به تلقیح این واکسن ندارند.

وی بیان کرد: پیش از این نوزادان بطور جداگانه واکسن سه گانه (شامل دیفتری، سیاه سرفه و کزاز) و واکسن هپاتیت B را دریافت می کردند که از پایان آبان ماه واکسن پنتاوالان جایگزین این واکسن ها می شود.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه برنامه گسترده واکسیناسیون (EPI) در کشور از سال 1363 شروع شده است، گفت: سال 72 واکسن هپاتیت B و پس از آن به فاصله 10 سال بعد واکسن «MMR» وارد برنامه واکسیناسیون کشور شده است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون نیز واکسن جدیدی به نام هموفیلوس آنفولانزا تیپ b به عنوان یکی از اجزای واکسن پنتاوالان به برنامه واکسیناسیون کشور اضافه می شود.

شیخ زاده اظهار کرد: واکسن جدید برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های ناشی از باکتری هموفیلوس آنفولانزا تیپ b تزریق می و این باکتری براساس نوع کپسول، به شش گروه (سروتایپ) تقسیم بندی می شود (سروتایپ a تا f ) که سروتایپ b مسوول اکثر بیماری های ایجاد شده توسط این باکتری است.

وی گفت: باکتری هموفیلوس آنفولانزا تیپ b باعث ایجاد بیماری های خطرناک از جمله سالانه موجب ابتلای سه میلیون نفر در جهان به بیماری های شدید از قبیل مننژیت و پنومونی (ذات الریه) می شود و بین 400 تا 700 هزار نفر از کودکان جان خود را در اثر ابتلا به بیماری های ناشی از این باکتری، از دست می دهند.

به گفته وی با شروع واکسیناسیون پنتاوالان در واقع یک واکسن هموفیلوس آنفولانزا تیپ b به تعداد کل واکسن های برنامه ایمن سازی در کشور اضافه شده و در عوض از تعداد واکسن های تزریقی، یک واکسن کم می شود که سهولت و راحتی بیشتر را در امر واکسیناسیون کودکان به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه پنتاوالان از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و استانداردهای مربوط در آن رعایت شده، اظهار کرد: واکسن پنتاوالان بصورت عضلانی تزریق می شود.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها