انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا دیروز برگزار شد تا ترکیب جدید نمایندگان مجلس نمایندگان (ملی) و سنای این کشور مشخص شود. همچون دوره‌های گذشته ساختار سیاسی آمریکا براساس اصل دو حزبی جمهوریخواه و دموکرات بوده که نشانگر فضای بسته سیاسی و عدم دموکراسی انتخاباتی در این کشور است، به گونه‌ای که مردم محکوم به انتخاب از میان این دو حزب هستند و حق انتخاب دیگری برای آنان وجود ندارد و قدرت میان این دو حزب دست به دست می‌شود.
کد خبر: ۷۳۴۹۳۰
بلوف‌های آمریکایی

در کنار پرونده برگزاری انتخابات آمریکا یک نکته قابل توجه مطرح است و آن تأکید محافل رسانه‌ای و سیاسی غربی مبنی بر تأثیر این انتخابات بر مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 است. آنها بر این ادعایند که پیروزی جمهوریخواهان در این انتخابات موجب می‌شود تا تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع و عملاً مذاکرات با شکست همراه شود.

حلقه تکمیلی این مسئله نیز برجسته شدن سخنان نمایندگان جمهوریخواه است که اعلام کرده‌اند پس از تشکیل کنگره جدید در سال 2015 افزایش فشارها بر ایران را در پیش خواهند گرفت. این فضای رسانه‌ای برای نمایش چهره‌ای مثبت از اوبامای دموکرات در آستانه دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 و به ویژه نشست سه‌جانبه اشتون، ظریف و کری در حالی صورت می‌گیرد یک سئوال اساسی مطرح است و آن اینکه اگر واقعاً تفاوت بسیاری میان سیاست‌های جمهوریخواهان و دموکرات در قبال ایران وجود دارد اولاً چرا اوباما در طول یک سال اخیر اقدامی عملی برای لغو تحریم‌ها و به نتیجه رسیدن مذاکرات صورت نداده است.

ثانیاً چرا در طول ماه‌های اخیر که نظر سنجی‌ها از شکست دموکرات‌ها حکایت داشت چنین رویکردی در پیش نگرفته و در نهایت آنکه چرا اکنون که این شکست قطعی شده رویکرد توافقی نداشته و صرفا خواستار تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران شده‌اند؟ پاسخ به این پرسش بیانگر یک اصل است و آن اینکه میان جمهوریخواه و دموکرات در قبال ایران تفاوتی وجود ندارد و صرفاً تاکتیک‌های آنان متفاوت است.

جنگ روانی کنونی برای مهم جلوه دادن پیروزی جمهوریخواهان نیز صرفاً تحرکی برای سوق دادن ایران به امتیاز دهی به دلیل هراس از قدر‌ت‌یابی جمهوریخواهان در کنگره است. به عبارتی آمریکایی‌ها که در گذشته از واژه تحریم استفاده کردند اکنون این واژه را در لوای نام قدرت یابی جمهوریخواهان پنهان ساخته‌اند در حالی که در نهایت برآنند تا از حربه ادعای تحریم‌های بیشتر علیه ایران به عبور از خطوط قرمز هسته‌ای و منطقه‌ای سوق دهند اگر اوباما واقعاً به دنبال مذاکره و مصالحه است در طی زمان باقی مانده تا آمدن جمهوریخواهان جدید در کنگره باید از حق وتو برای لغو بسیاری از تحریم‌ها و پذیرش حقوق هسته‌ای ایران بهره گیرد. در غیر این صورت نباید انتظاری برای تغییر رویکرد ایران در مذاکرات داشته باشد.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها