عراقچی در پایان مذاکرات سه جانبه:

فعلاً نه پیشرفت داشتیم و نه پسرفت

شمخانی در دیدار قائم‌مقام دبیرکل سازمان ملل از عملکرد این نهاد در بحران‌های بین‌المللی از جمله حوادث غزه انتقاد کرد

عراقچی: تحریم‌ها نتیجه‌ای جز نفرت مردم ایران نداشته است

معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: برای ملت ایران مایه افتخار و مباهات است که با وجود فشارها و تحریم‌ها، با تلاش ملی و رویکرد بومی به اهداف بزرگ توسعه‌ای در بخش‌های علم و فناوری دست یافته است.
کد خبر: ۷۳۳۲۸۵

به گزارش واحد مرکزی خبر، سیدعباس عراقچی در مراسم بزرگداشت روز سازمان ملل متحد که در تهران و با حضور معاون دبیرکل سازمان ملل برگزار شد با اشاره به منازعات و چالش‌های گوناگون از جمله تروریسم، تجاوزهای نظامی، نقض حاکمیت کشورها، افراطی‌گری و اقدامات خشونت‌آمیز ازجمله پدیده داعش و القاعده، تصریح کرد: جامعه بین‌الملل باید با فقر و نابرابری و بی‌عدالتی و تبعیض به عنوان عوامل بروز خشونت‌ها و افراطی‌گری‌ها مقابله کند.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این‌که ایران یکی از موسسان سازمان ملل متحد بوده است، گفت: استقرار صلح، بخشی جدایی‌ناپذیر از وظایف سازمان ملل متحد است و این سازمان باید با همکاری همه کشورها شرایط بهتری برای صلح در جهان امروز فراهم کند. عراقچی اعمال تحریم‌های ناعادلانه از جانب برخی قدرت‌ها را ظالمانه خواند و افزود: این‌گونه سیاست‌های زورمدارانه بر عمق چالش‌ها می‌افزاید و سازمان ملل باید حامی حقوق مظلومان باشد.

وی چندجانبه‌گرایی را آزمونی واقعی برای سازمان ملل و جهان امروز خواند و با اشاره به اصل همکاری برای استقرار صلح در جهان، آن را امری نه انتخابی بلکه الزامی دانست.

عراقچی همچنین به موفقیت‌های دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران از جمله برگزاری اجلاس‌های بزرگ منطقه‌ای و بین‌المللی اشاره کرد و گفت: برخی قدرت‌ها با بهانه‌جویی، تحریم‌های ظالمانه‌ای علیه ایران اعمال کردند و بر ادامه اشتباه راهبردی خود اصرار دارند.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: تحریم‌کنندگان در حقیقت شهروندان ایرانی را بویژه در حوزه‌های فقرزدایی و ‌بهداشت و آموزش، هدف قرار داده‌اند اما این تحریم‌ها نتیجه‌ای جز نفرت ملت ایران از تحریم‌کنندگان به دنبال نداشته است.

وی گفت: ایران به عنوان قربانی جنگ، ‌خشونت و تروریسم همواره خواستار جهان عاری از خشونت و استقرار صلح و توسعه بر اساس کرامت انسانی است.

یان الیاسون، معاون دبیرکل سازمان ملل نیز با اشاره به سفرهای مکررش به ایران از جایگاه کهن و غنی ایران در عرصه تمدن و فرهنگ سخن گفت و افزود: در دوران جنگ عراق با ایران در دهه 80 بارها همراه اولاف پالمه برای میانجیگری و یافتن راه‌حل پایان جنگ به ایران سفر کردم.

معاون دبیرکل سازمان ملل همچنین به جنایات رژیم صدام در استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه ایران اشاره و از آن به عنوان خاطره‌ای تلخ یاد کرد و گفت: آخرین بار به عنوان معاون وزیر خارجه سوئد 15 سال پیش به ایران آمدم.

یان الیاسون همچنین از پیشرفت گفت‌وگوهای ایران و 1+5 ابراز خرسندی و تصریح کرد: به نتیجه رسیدن این گفت‌وگوها که در مراحل نهایی است به سود همه جهان خواهد بود.

شمخانی: واکنش نامناسب سازمان ملل به گسترش تروریسم منجر می‌شود

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: نبود واکنش مناسب سازمان ملل متحد درخصوص نقض حاکمیت ملی کشورها و ایجاد رویه‌های غیرقانونی موجب زیر سوال رفتن منشور سازمان ملل و شکل‌گیری جریانات خودسر و درنهایت گسترش تروریسم می‌شود.

به گزارش دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، علی شمخانی در دیدار الیاسون، قائم‌مقام دبیرکل سازمان ملل با اشاره به انتظار دولت‌ها و ملت‌های جهان از سازمان ملل به عنوان نهاد بی‌طرف و مرجع در رسیدگی فوری به بحران‌ها و مشکلات جهانی گفت: نتیجه نگرفتن در محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی درخصوص حمله به مردم غزه و 51 روز بمباران خانه‌ها، پناهگاه‌ها، بیمارستان‌ها و حتی مدرسه سازمان ملل باعث گستاخی بیشتر این رژیم و احتمال تکرار حملات خواهد شد.

وی افزود: درحالی‌که بازرسان سازمان ملل به نتایج قابل توجهی در یافتن مقصر حملات شیمیایی در سوریه دست یافتند و مشخص شد منشأ این کشتار، گروهک تروریستی داعش با همکاری برخی کشورهای خارجی بوده است، سازمان ملل در این‌خصوص گزارشی منتشر نکرد و تاکنون نیز از بیان صریح نتایج تحقیقات پرهیز دارد. وی گفت: با توجه به کار ویژه سازمان ملل در کمک به تقویت امنیت و حفظ صلح در جهان، دبیرکل باید فعالانه مانع اقدامات یکجانبه قدرت‌ها در کشورهای دیگر شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: ایران در موضوع هسته‌ای به استمرار مذاکرات خود با کشورهای 1+5 و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب برخورداری از تمام حقوق خود و رعایت قوانین موجود، معتقد است و گزارش‌های اخیر نیز همچون گذشته پایبندی ایران را به اجرای تعهدات و صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای نشان می‌دهد.

وی افزود: متاسفانه برخوردهای دوگانه غرب درخصوص خلع‌سلاح به عدم اشاعه هسته‌ای کمک نکرده است و سازمان ملل باید با اولویت و جدیت موضوع ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه را دنبال کند.

شمخانی با اعلام این‌که ایران آماده همه نوع همکاری بشردوستانه درخصوص سوریه است، تاکید کرد:‌ ایجاد ابتکاراتی مانند ایران - سوریه - سوئیس می‌تواند از آلام و مصائب مردم این کشور بکاهد. یان الیاسون، قائم‌مقام دبیرکل سازمان ملل نیز در این دیدار بر ادامه حمایت‌های سازمان ملل از عراق و کمک به آن در مبارزه با داعش تاکید کرد.

وی با اشاره به چالش‌های بزرگ و پیچیده جهانی از جمله پدیده تروریسم، بر ضرورت پایبندی کشورها به منشور ملل متحد تاکید کرد و افزود: امنیت جهانی با خطرها و منازعات پیچیده و گوناگونی روبه‌روست که مقابله با آن به همکاری و مشارکت جمعی همه کشورهای عضو سازمان ملل نیاز دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها