بانک گلدمن ساچز آمریکا در پیش‌بینی خود که آن را نظم جدید در بازار نفت خواند، اعلام کرد: قیمت نفت برنت دریای شمال در سه ماهه دوم سال 2015 به 80 دلار در هر بشکه کاهش خواهد یافت که این رقم 30 درصد کمتر از قیمت پنج‌ماه پیش است.
کد خبر: ۷۳۳۲۵۰

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری کوارتز آمریکا، بانک سیتی گروپ آمریکا نیز در یک اطلاعیه رسمی، پیش‌بینی مشابهی کرده بود، اما وقتی بانک گلدمن ساچز که به صدای وال استریت معروف است، نیز به همان نتیجه رسید، بازرگانان ترسیدند.

آنان که در اواخر هفته گذشته قیمت‌ها را کمی بالا برده بودند، دیروز فروش گسترده قراردادهای نفت خود را از سر گرفتند و پیشنهاد قیمتشان برای نفت برنت به 85 دلار و 37 سنت کاهش یافت.

گلدمن ساچز می‌گوید، شرکت‌های حفاری نفت شیل آنچنان قوی شدند که موفق به زدن ریشه اوپک می‌شوند.

بانک گلدمن ساچز بیست‌وششم اکتبر (یکشنبه گذشته) در یادداشتی به مشتریان خود اعلام کرد، قیمت نفت تا مدتی توسط این شرکت‌ها اداره می‌شود، نه کارتلی به نام اوپک.

این بانک پیش‌بینی کرد: قیمت نفت در بلندمدت کاهش می‌یابد و کمتر از سطحی خواهد بود که کشورهای تولیدکننده عضو اوپک برای متوازن کردن بودجه خود لازم دارند.

اکنون، بیش از شش هفته است که قیمت نفت در حال کاهش است و در مقایسه با قیمت 115 دلار در هر بشکه یا رکورد قیمت آن در ژوئن (خرداد) گذشته بیش از 20 درصد کاهش یافته است.

برای تولیدکنندگانی که به لحاظ مالی ضعیف هستند، این سطوح قیمتی بسیار پایین است.

دلیل این تحول بزرگ توفان سهمگینی از خبرهای بد است. آمریکا روزانه یک میلیون بشکه به تولید خود افزوده که انتظار می‌رود این افزایش تولید سال آینده ادامه یابد، به علاوه تولید نفت لیبی نیز ترمیم شده و این کشور که در ماه جولای (تیر) روزانه 200هزار بشکه نفت تولید می‌کرد در ماه اکتبر(ماه جاری) روزانه 900 هزار بشکه نفت تولید کرد.

چنین افزایشی در عرضه، بازار را کاملا باتلاقی کرده است. تقاضای جهانی نفت امسال فقط 630 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

گلدمن ساچز بر این باور است که تقاضای نفت سال آینده افزایش می‌یابد، اما میزان افزایش آن برای متعادل شدن بازار کافی نیست و باز هم مازاد عرضه وجود خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها