از سوی دیگر، روزنامه گاردین انگلستان در مقاله‌ای به قلم لاری الیوت نوشت: واشنگتن در تلاش است با سرازیر کردن نفت به بازار قیمت‌ها را پایین آورد، اما خطرات جانبی این اقدام، حیات صنعت نفت سنگین این کشور را نیز تهدید می‌کند.
کد خبر: ۷۳۷۰۲۳
قمار آمریکا و عربستان سعودی در بازی نفت علیه ایران و روسیه

به گزارش ایرنا، گاردین ادامه داد: تصور کنید در اوایل 2014 شما سرمایه‌گذاری بوده‌اید که دوست دارید سرمایه خود را در بازار نفت دو برابر کنید، اما آیا شما می‌توانید پیش‌بینی کنید درگیری در اوکراین در حال رخداد است یا آن‌که آیا گزارش غارت‌های اخیر گروه داعش در شمال و غرب عراق شما را هراسان نکرده است؟

اما با این پیش‌فرض که تنش‌های ژئوپلیتیکی معمولا به افزایش قیمت نفت منجر می‌شود و با این امید که اقتصاد جهانی به رشد خود ادامه خواهد داد، سرمایه‌گذاری می‌کنید.

آما ناگاه درمی‌یابید اشتباه کرده‌اید. قیمت نفت پس از آن‌که در تابستان گذشته به بیش از 110 دلار در هر بشکه رسید، ناگهان فرو پاشید به طوری که قیمت نفت در سه ماه گذشته، یک سوم کاهش پیدا کرده است. همزمان با آن‌که رشد اقتصادی جهان کاهش یافت، نفت بیشتری تولید شد و تاجران و سرمایه‌گذاران با کاهش نرخ رشد اقتصادی چین و بازگشت دوباره رکود به منطقه یورو ناگهان گرفتار شدند؛ اما این همه داستان نیست.

افزایش چهار برابری قیمت نفت در سال 1973 که عامل آن تحریم صادرات نفت از سوی اعراب به رهبری عربستان سعودی در واکنش به جنگ یوم کیپور یا جنگ اعراب و اسرائیل بود، نشان داد که چطور نفت خام می‌تواند به عنوان یک سلاح دیپلماتیک و اقتصادی مورد استفاده قرار گیرد. تاریخ تکرار می‌شود. این بار عربستان سعودی در کنار آمریکا از نفت برای مقاصد سیاسی استفاده می‌کند.

کابینه باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهند تهران با محدودسازی برنامه هسته‌ای خود موافقت کند و ولادیمیر پوتین از غرب اوکراین عقب‌نشینی کند، اما پس از تجربیات اخیر در عراق و افغانستان، کاخ سفید مایل به استفاده از گزینه نظامی نیست.

در مقابل، واشنگتن به کمک متحد خود عربستان می‌کوشد با سرازیر کردن نفت به بازار (که قبلا به دلیل کاهش تقاضا ضعیف شده است)، قیمت نفت را کاهش دهد. از آنجا که روس‌ها و ایرانیان وابسته به صادرات نفت هستند، فرض این است در چنین شرایطی با آنان راحت‌تر می‌توان معامله کرد.

گاردین اعلام کرد: اما باز کردن شیر نفت هزینه‌هایی هم دارد. عربستان مانند تمام تولیدکنندگان دیگر به قیمت بالای صد دلار در هر بشکه عادت کرده است.

سعودی‌ها با نگرانی از گسترش بهار عربی در لیبی و مصر به این کشور، از درآمدهای نفتی برای افزایش سطح رفاه مردم استفاده می‌کردند. بنابراین عربستان خود به قیمت بیش از 90 دلار در هر بشکه نیازمند است تا بودجه سالانه خود را متوازن نگه دارد.

عربستان این ریسک را می‌کند که می‌تواند در قیمت پایین‌تر نفت، در مقایسه با روسیه و ایران مدت بیشتری دوام بیاورد و بنابراین این عملیات نسبتا کوتاه مدت خواهد بود.

در حقیقت، خدعه طراحی شده برای پیروز شدن به روسیه و ایران از طریق کاهش قیمت نفت، قطعا سرانجام خوبی نخواهد داشت و کاهش تولید نفت شل و افزایش وابستگی آمریکا به واردات نفت از عوارض جانبی آن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها