به گفته وزیر آموزش و پرورش ‌اکنون حدود 120 هزار بخاری نفتی در مدارس کشور وجود دارد

بخاری‌های نفتی همچنان در مدارس شعله می کشند

زمستان در راه است، با این حال هنوز بسیاری از مدارس روستایی کشور با وسایل گرمایشی نفتی و غیراستاندارد گرم می‌شود و هنوز بسیاری از خانواده‌های روستایی با نگرانی فرزندانشان را راهی این مدارس می کنند.
کد خبر: ۷۳۳۲۰۴

در طول 17 سال گذشته، شش مدرسه روستایی دچار سانحه آتش‌سوزی شده است که در این آتش‌سوزی‌ها، 63 دانش‌آموز دچار سوختگی شدید شدند و چهار دانش‌آموز هم جان خود را از دست دادند. دلیل اصلی آتش‌سوزی این مدارس هم از سوی مسئولان وجود سیستم گرمایشی نامناسب عنوان شده است.

این آمار گرچه اهمیت برطرف کردن مشکل سیستم گرمایشی مدارس را نشان می‌دهد، با این حال وزیر آموزش و پرورش اواخر مهرماه و در یک برنامه خبری تلویزیونی درباره حذف بخاری‌های نفتی از این مدارس گفت: گرچه اکنون حدود 120‌ هزار بخاری نفتی در مدارس وجود دارد، اما اعتبار کافی برای حذف آنها را در اختیار نداریم، بنابراین دانش‌آموزان را بیمه خواهیم کرد.

علی‌اصغر فانی یادآور شد: امسال قرارداد آتش‌سوزی با شرکت های​ بیمه منعقد شده است و حوادث ناگوار دانش‌آموزی را پیش‌بینی کرده‌ایم تا در صورت بروز حادثه، شرکت‌های بیمه بخشی از خسارت را جبران کنند.

البته وی وعده داد که ایمن‌سازی وسایل گرمایشی مدارس را دنبال و تلاش خواهد کرد تا طی دو تا سه سال آینده سیستم گرمایشی تمام مدارس ایمن شود.

معاون عمرانی وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس نیز که در آغاز سال جدید از نیاز مدارس کشور به رقمی حدود یکهزار‌ میلیارد تومان برای تجهیز به سیستم‌های گرمایشی استاندارد خبر داده و گفته بود حدود یک‌‌سوم کلاس‌های درس نیازمند سامانه حرارتی مناسب است، اکنون در این باره به مهر می‌گوید: مجلس در‌ سال گذشته رقمی حدود ٢٠٠‌ میلیارد تومان اعتبار از محل عوارض گاز مصرفی مشترکان به سازمان نوسازی مدارس اختصاص داده که این اعتبارات برای کاهش تعداد مدارسی لحاظ شده است که سیستم گرمایشی استاندارد و مطلوبی ندارد.

به گفته مرتضی رئیسی، از این٢٠٠‌ میلیارد تومان، ١٤٦‌میلیارد تومان آن در ‌سال ٩٢ پرداخت شد که با آن توانستیم حدود ٢٨‌هزار مدرسه را به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز کنیم، به طوری که مدارس بزرگ به موتورخانه و رادیاتور و مدارس کوچک‌تر به پکیج‌های حرارتی مجهز شد.

وی با تاکید بر این‌که مناطق سردسیر و محروم اولویت سازمان نوسازی برای تجهیز به سیستم‌های گرمایشی جدید هستند، خاطرنشان می‌کند: تا پایان سال تحصیلی 94 ـ 93 هیچ مدرسه‌ای، سیستم گرمایشی غیراستاندارد نخواهد داشت.

بخاری‌های ناامن در مدارس تربت حیدریه

شهرستان تربت حیدریه در خراسان رضوی یکی از صدها منطقه‌ای است که بخاری‌های نفتی ناامن در نیمی از مدارس این شهرستان وجود دارد.

ابوالقاسم خسروی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس، با اشاره به این‌که نیمی از مدارس این شهرستان از چراغ‌های نفتی برای گرمای کلاس درس استفاده می‌کنند، می‌گوید: استفاده از وسایل گرمایشی ناامن فقط مختص شهرستان‌های دور افتاده و محروم نیست، بلکه استان‌های بزرگ هم با سرمای کلاس‌های درس دست به گریبان هستند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی نیز با بیان این‌که مدارس این استان در مقایسه با مدارس دیگر استان‌های کشور دارای بیشترین شمار بخاری‌های نفتی و گازی است، به ایرنا می‌گوید: البته بیشترین میزان اعتبار نیز امسال برای نوسازی سیستم گرمایشی و معادل 256 میلیارد ریال به این استان اختصاص یافته است.

سیدهدایت‌الله هاشمی‌نسب می‌افزاید: هم‌اکنون بیش از 12 هزار بخاری گازی در مدارس استان خراسان رضوی وجود دارد که در صورت تخصیص اعتبارات مورد نیاز، تمام این تعداد جمع‌آوری شده و مدارس این استان به سیستم موتورخانه مرکزی مجهز خواهد شد.

عباس مقتدایی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز در این باره یادآور می‌شود: سیستم گرمایشی 5 درصد از مدارس اصفهان چراغ‌های نفتی است، در حالی که حدود 10 درصد از کل دانش‌آموزان اصفهان در این کلاس‌ها تحصیل می‌کنند.به گفته وی بعضی از این مدارس روستایی در مناطق سردسیر واقع شده است که سرمای کلاس درس و نبود سیستم گرمایشی مناسب احتمال وقوع خطرات و تعطیلی ناخواسته را فراهم می‌کند، بنابراین سازمان نوسازی مدارس کشور باید هر چه سریع‌تر مدارس روستایی را به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز کند.

مقتدایی با بیان این‌که مذاکراتی با مسئولان و انجمن‌های نوسازی مدارس انجام و وعده‌هایی نیز داده شده است، می‌افزاید: سال گذشته مجلس شورای اسلامی بودجه کافی برای بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار داده است، بنابراین سازمان نوسازی مدارس آموزش و پرورش کشور با اقدامات لازم و سریع می‌تواند روند ایجاد رخدادهای ناخواسته دانش‌آموزی را به صفر برساند.

به گفته حاجی‌حسنی، مدیرکل آموزش و پرورش عشایری چهارمحال و بختیاری در این استان 158 مدرسه عشایری وجود دارد که 80 درصد این مدارس از بخاری‌های نفتی استفاده می‌کنند.طرح حذف بخاری‌های نفتی در مدارس اردبیل نیز همچنان یکی از دغدغه‌های دانش‌آموزان و مربیان آموزشی این استان است.به گفته برات سلیمی، معاون توسعه منابع و پشتیبانی آموزش و پرورش این استان، 21 درصد مدارس اردبیل را بخارهای نفتی تشکیل می‌دهد.

فریبرز اسمعیل‌‌زاده، مدیرکل نوسازی استان آذربایجان‌غربی نیز با بیان این‌که بیش از 9000 کلاس از 23هزار کلاس درس آذربایجان‌غربی همچنان با بخاری نفتی گرم می‌شود، می‌گوید: برای استاندارد‌سازی سامانه گرمایشی این تعداد کلاس درس به بیش از 30 میلیارد تومان اعتبار نیاز است و درصورت تأمین اعتبار، استانداردسازی سامانه گرمایشی همه مدارس استان دو سال زمان خواهد برد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها