مرکل در کنفرانس خبری بعد از نشست گروه ۷:

ایران بازیگری مهم در مبارزه با داعش است

غرور آمریکایی مقام های کاخ سفید زبانزد است، اما ظاهرا ناکامی ائتلاف غربی در برخورد با گروه تروریستی داعش این روزها آنقدر عرصه را بر این ائتلاف تنگ کرده که واشنگتن ناچار به درخواست کمک از تهران و اعتراف مستقیم تر از همیشه درباره نقش آفرینی ایران شده است.
کد خبر: ۷۳۲۳۲۰
آمریکا دست به دامن ایران در مبارزه با داعش

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از راشاتودی، ریچارد استینگل معاون وزیر خارجه آمریکا در امور دیپلماسی عمومی امروز دوشنبه بار دیگر از استقبال آمریکا از نقش آفرینی ایران در مبارزه با داعش خبر داد.

استینگل در یک کنفرانس خبری در اختتامیه دیدار نمایندگان ائتلاف بین المللی ضد داعش در کویت تصریح کرد: ایران بازیگر بسیار مهمی در منطقه است و اگر منفعت مشترک آمریکا و ایران این است که داعش از بین برود ما از همه طرف ها در این باره استقبال می کنیم.

اوضاع ائتلاف آمریکایی روبراه نیست

این روزها آمریکایی ها بیشتر از همیشه و مستقیمتر از هر زمان دیگر به تاثیر و نفوذ منطقه ای ایران اعتراف می کنند، این در حالی است که تا پیش از این با وجود علم به نیاز آنها به تجربیات موثر تهران در مبارزه با تروریسم تکفیری، غرور کاخ سفید نشینان مانع از طرح چنین درخواستی می شد.

غرور آمریکایی زمانی بیش از پیش واضح شد که مقام معظم رهبری از سه بار درخواست مقام های آمریکایی برای کمک ایران به ائتلاف مبارزه با داعش پرده برداشتند این در حالی است که مقام های آمریکایی ترجیح دادند در این باره پنهان کاری کنند و واکنشی نیز نشان ندهند.

اما به نظر می رسد با تاکیدهای چند روز اخیر مقام های آمریکایی برای استفاده از تجارب و نقش موثر ایران برای مبارزه با تروریسم، شرایط به حدی برای آمریکایی ها دشوار شده است که ناچارند مستقیمتر از گذشته به نقش ایران اذعان کنند.

اعتراف های پی در پی به نقش آفرینی ایران

اکنون استینگل، معاون وزیر خارجه آمریکا در نشست نمایندگان ائتلاف ضد داعش با عنوان «بررسی راهکارهای مقابله با حربه های تبلیغاتی (پروپاگاندا) داعش» در کویت که امروز 27 اکتبر (5 آبان 1393) برگزار شد، یک روز پس از اعتراف «جان آلن» نماینده آمریکا در ائتلاف ضد داعش از توان تاثیرگذاری بالای ایران در تحولات منطقه ای و مبارزه با تروریسم می گوید.

روز گذشته نیز نماینده آمریکا در ائتلاف موسوم به «ائتلاف بین‌المللی ضدداعش» ضمن اعلام اینکه ایران به دقت اقدامات آمریکا در سوریه و عراق را دنبال می‌کند، گفته بود: اعتراف می‌کنیم ایران نفوذی مهم در سوریه، عراق و منطقه دارد.

«جان آلن» ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا که «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا وی را به عنوان نماینده خود در ائتلاف موسوم به ائتلاف بین المللی ضد داعش، تعیین کرده، نیز به قدرت و نفوذ ایران در عراق و سوریه اذعان کرده است.

این مقام آمریکایی که ماه گذشته به این مقام منصوب شد، در گفت وگویی با روزنامه لندنی الشرق الاوسط، از داعش سخن گفت و خبر داد که از امروز یکشنبه سفر خاورمیانه ای خود به چند کشور عربی را آغاز می کند.

نماینده رئیس جمهوری آمریکا در ائتلاف ضد داعش، در این مصاحبه، ایران را کشوری مهم دانست ولی در پاسخ به این سوال که «آیا با ایران هماهنگی می کنید در عراق و سوریه؟»، مدعی شد: «خیر. ما ایران را به ائتلاف دعوت نکردیم، اما از نقش سازنده ایران در عراق استقبال می کنیم. البته ایران خیلی توجه دارد به آنچه می گویم و در سوریه انجام می دهیم.»

نماینده باراک اوباما افزود: «من اینجا درباره دولت انتقالی صحبت نمی کنم اما ما باید اعتراف کنیم که ایران نفودی مهم در عراق، سوریه و منطقه دارد. همزمان با این که راه رو به جلو را (در ائتلاف) ادامه می دهیم، با احتیاط شدید آنچه (ایرانی ها) می گویند، خوب می شنویم و خواهیم دید که اوضاع به کجا خواهد رسید.»

یکی مرد جنگی...

در همین حال، روزنامه کیهان امروز دوشنبه در مطلبی با عنوان «سردار سلیمانی ائتلاف ضد داعش را تحقیر کرد»، از یک واقعیت نوشت؛ واقعیتی که هفته ها پیش و در بحبوحه تشکیل ائتلاف به اصطلاح مبارزه با داعش در تحلیل های رسانه ای به عنوان لنگش پای تشکیلات مذکور به رهبری آمریکا به دلایل متعدد تشریح شده بود.

در جدیدترین تحولات، رسانه های متعدد خبر داده اند که نیروهای ارتش عراق با حمایت نیروهای مردمی و عشایر در یکی از بارزترین و بزرگ‌ترین عملیات نظامی خود توانستند با مدیریت سردار سلیمانی بطور کامل بر شهر «جرف الصخر» و اطراف آن تسلط یابند و پرچم گروهک تروریستی داعش را از ساختمان‌های شهر پایین بکشند.

ائتلاف علیه داعش در حالی شکل گرفت که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از مخالفان و مبارزان واقعی و اصلی علیه فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در منطقه در آن شرکت نکرده بود. حال پس از پیروزی بزرگ مردم و ارتش عراق در منطقه آمرلی و سپس پیروزی بزرگ در جرف الصخر، مقامات عراقی در کنار رسانه‌های این کشور ۳ موضوع را به عنوان سرفصل تحلیل‌های خود مطرح می‌کنند. موضوع اول نقش بی‌بدیل اتحاد ملت عراق و ارتش این کشور در برخورد با تروریست‌ها است. موضوع دوم بی‌اثر بودن ائتلاف جهانی به رهبری آمریکا علیه داعش ، و موضوع سوم، نقش جمهوری اسلامی ایران در ثبات منطقه و علی الخصوص عراق و سوریه است.

ائتلاف شکست خورده

محمد الغبان وزیر کشور عراق روز شنبه درکربلا تصریح کرده بود: پیروزی بر تروریست‌های داعشی در منطقه جرف الصخر نتیجه هماهنگی و همراهی ارتش، نیروهای نظامی و نیروهای مردمی بود.

وی افزود: ائتلاف ضد داعش در این عملیات نقشی نداشت و فقط در برخی مناطق از نیروهای ارتش و مقاومت مردمی پشتیبانی هوایی می‌کند که تاکنون بی‌تاثیر بوده است.

روزنامه المستقبل چاپ لبنان نیز در پایگاه اینترنتی خود در گزارشی نوشت: ارتش عراق با کمک سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس تلاش می‌کند زمام امور را در دست گیرد و به ضد حمله دست بزند تا بتواند شهرها و شهرک‌های راهبردی را از چنگال داعش درآورد.

در این خصوص، نیروهای عراقی و گروه‌های مردمی با همکاری و فرماندهی مستقیم قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس موفق شدند به شهر جرف الصخر واقع در جنوب بغداد حمله گسترده کنند. این حمله به بیرون کردن تقریبا کامل افراد مسلح داعش از منطقه کمک کرد.

چرا ائتلاف آمریکایی ناتوان است؟

شبکه تلویزیونی آنتنا 3 اسپانیا در مناظره ای تلویزیونی گزارش داد: هر کدام از کشورهای ائتلاف مبارزه با داعش تعهد متفاوتی نسبت به آن دارند که طیف وسیعی را در بر می گیرد؛ از حمایت نظامی همچون حملات هوایی، اعزام نیرو، تحویل سلاح و تجهیزات نظامی به کردها گرفته تا کمکهای نقدی، کمک های بشردوستانه و یا حتی ، حمایت صرف سیاسی.

این رسانه اسپانیایی با مبهم خواندن آینده و عملکرد ائتلاف ضد داعش به رهبری امریکا می افزاید: این ائتلاف باید تعیین کند چه نوع مداخله ای باید در منطقه داشته باشد و اساسا آیا تلاش خواهد کرد کشورهای همسایه علاقمند به نبرد با تروریسم داعشی را در این نبرد دخالت بدهد؟

آنتنا 3 می افزاید: تنها نکته مشخص شده از سوی اوباما این است که مداخله زمینی در آن مطرح نخواهد بود و این تنها خط قرمز رییس جمهور آمریکاست.

رسانه اسپانیایی ادامه داد: در اولین روزهای اکتبر، بل‍ژیک، هلند و کانادا به سایر اعضای غربی ائتلاف یعنی آمریکا، فرانسه و انگلیس در حملات هوایی علیه داعش اضافه شدند. همراه با هواپیماهای بلژیکی و استرالیایی، جنگنده های اف 16 آلمانی هم شروع به بمباران کردند و هلند هم گفته است هواپیماهایش برای شرکت در حملات هوایی آماده اند، با این حال واقعیت این است که تعهد در این باره (مشارکت در نبرد علیه داعش) نزد هر کشوری متفاوت است.

اراده سیاسی و دیگر هیچ

به گزارش این شبکه غربی، اساسا فقط اراده سیاسی برای حمایت از مردم در این ائتلاف به عنوان یک نقطه مشترک وجود دارد. این در حالی است که حمایت بیش از 40 کشور پشت ائتلاف است اما برآورد کارشناسان این است که کشورهای ائتلاف، صرفا اقتدار لازم برای آغاز عملیات ضروری نظامی برای تضعیف یا شکست داعش را دارند بدون آنکه در عمل آن را به اجرا درآورند.

آنتنا 3 تصریح می کند: حملات ائتلاف، به صورت موقت پیشتازی آمریکا در منطقه را افزایش داده، اما مشخص نیست که به ترسیم یک نقشه راه روشن پیروزی منجر شود، این در حالی است که هواپیماهای اردن، عربستان، بحرین و امارات و کمک های پشتیبانی نظامی قطر وجود دارد ولی این کار تضمین کننده نقشه راه پیروزی بر داعش نیست.

بنا بر این گزارش، دو ماه بعد از حملات آمریکا به داعش، عملیات آمریکا با تردیدهای روشن روبرو شده است. تهاجم شورشیان داعش به کوبانی، بحث درباره کارآیی و نتایج حملات هوایی و تسهیل جابجایی نیروهای زمینی را تشدید کرده است.

به نام داعش، علیه مردم سوریه

این گزارش می افزاید: ائتلاف هر روز عملیات های خود را در سوریه در حالی افزایش می دهد که اساسا، عراق هدف تشکیل این ائتلاف بود اما حملات جنگنده ها به شکلی ملموس در شهر سوری و کردنشین کوبانی واقع در مرزهای سوریه و ترکیه متمرکز شد.

بر اساس این گزارش، هدف اوباما از همان ابتدا شکست سریع داعش نبود و تضعیف پایگاه های آن را فقط با این هدف در دستور کار گذاشت که زمینه برای ورود سربازان زمینی محلی به ویژه عراقی و همچنین شورشیان (اپوزیسیون ضد اسد موسوم به معتدل) سوریه را که آموزش دیده آمریکایی ها هستند فراهم شود.

در چنین شرایطی، رخوت نیروهای ائتلاف کار را به جایی کشانده است که جان آلن نماینده آمریکا در ائتلاف ضد داعش می گوید یک سال طول خواهد کشید تا نیروهای عراقی برای فتح موصل آماده شوند.

آمریکا تصویب کرده که 5 هزار نیرو برای شکست دادن داعش آموزش ببینند این در حالی است که مارتین دمپسی رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا درباره آموزش شبه نظامیان قادر به بازپس گیری مناطق اشغال شده سوریه از دست داعش و شکست شبه نظامیان اعتقاد دارد که دست کم به 12 تا 15 هزار نیرو نیاز است.

رسانه اسپانیایی در ادامه گزارش خود می گوید: حملات هوایی آمریکا در حال کشتن غیرنظامیان به جای مبارزان داعش است . علاوه بر آن، بخشی از ناظران بر این باورند که اساس ائتلاف، جنگ علیه اسلام است، صرفنظر از اینکه داعش روبروی آن باشد یا هر گروه دیگری.

حضور ایران و سوریه ضروری است

برخی شورشیان ضد اسد نیز معترضند که آمریکا با آنها در سوریه هماهنگ نشده است. آنها می گویند تاکنون هیچ گونه حمله ای از سوی ائتلاف علیه داعش در شرق حلب- جایی که شورشیان بیشترین تلفات را می دهند-، صورت نگرفته و اقدامی در مقابل داعش نشده است. از سوی دیگر، هنوز هیچ فراخوانی توسط امریکا برای آموزش 5 هزار نیروی معارضان سوری هم صورت نگرفته است.

آنتنا3 چنین نتیجه می گیرد: راهی نیست جز آنکه سرانجام امریکا و ائتلافش به مشارکت ایران و سوریه تن دهند زیرا چنین کاری، لازمه موفقیت آنها است اما چنین مشارکتی بستگی به شرایط و نتیجه مذاکرات ایران با گروه 5+1 بر سر برنامه هسته ای آن دارد.

روزنامه ال موندو اسپانیا نیز هفته جاری در گزارشی به تفصیل نوشت که ترکیب کشورهای شرکت کننده در ائتلاف ضد داعش به دلایل متعدد نشان می دهد که این ائتلاف منجر به پیروزی نخواهد شد.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
دامه
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
۰
۰
تله است اگر خود امریكا داعش رو بوجود اورده و خودش برخورد قاطعی با داعش نداره اینجوری می خواد ایران وارد این بازی كنه و از اون طرف هم داعش رو تقویت كنه ایران رو تضعیف و نابود كنه . این از عجز امریكا نیست كه می خواد ایران وراد این بازی بشه از سیاستش هست گول نخورید لطفا . كمك ایران فقط از دور . اشتباه بزرگی هست اگر ایران به وطور مستقیم بخواد در این مسئله دخالت كنه . سیاستمداران امریكایی بچه نیستند كه هر روز نظرشون رو عوض كنند و هرروز كه آفتاب می زنه یه فكر جدید به ذهنشون بیاد نه ؟ لطفا كشوری مثل امریكا رو دست كم نگیریم .

نیازمندی ها