در مراسمی با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی و نماینده یونسکو

لوح یادبود ثبت جهانی شهر سوخته زابل رونمایی شد

لوح یادبود ثبت جهانی شهر سوخته زابل طی مراسمی با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، سفیر چین در ایران و رئیس سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد در شهرستان زابل رونمایی شد.
کد خبر: ۷۳۱۰۱۱

به گزارش مهر، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در این مراسم با بیان این‌که ایران گنجینه‌ای به گستره یک میلیون و 648 هزار کیلومتر مربع است، اظهارکرد: تاکنون کمتر از 4 درصد از آثار ارزشمند شناسایی شده در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مسعود سلطانی‌فر با بیان این‌که ارزش اقتصادی صنعت گردشگری بیش از ده برابر ذخیره‌های فسیلی کشور اهمیت دارد، افزود: شهر سوخته سیستان یکی از گنجینه‌های فرهنگی و تاریخی است که با ثبت آن در هزاران سایت گردشگری توجه گردشگران بی‌شماری به آن جلب خواهد شد.

وی مساحت شهر سوخته را حدود 151 هکتار اعلام کرد و گفت: تاکنون در این مجموعه کار اکتشاف در سطح 5 درصد انجام شده است.

وی با بیان این‌که نخستین کاوش با کمک یک گروه مشترک باستان شناس ایرانی و ایتالیایی آغاز شد، بیان کرد: عملیات اکتشاف بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به‌دلیل شروع جنگ تحمیلی برای مدتی متوقف شد و در دو دهه گذشته توجه باستان شناسان ایرانی و خارجی به این منطقه معطوف و نتیجه مطالعات آنان به ثبت جهانی این اثر منجر شد.

وی خاطرنشان کرد: اهمیت این شهر به اشیای مکشوفه درون آن نیست بلکه نوع جامعه و روابط آن دوران به‌عنوان یک کانون علمی و نوع زندگی مسالمت‌آمیز اقوام بر اهمیت آن افزوده است. سلطانی‌فر ادامه داد: شهر سوخته در عصر خود کانون دانشمندانی بوده است که توانستند به جراحی جمجمه دست بزنند و بسیاری از نیازهای بشری را مرتفع کنند.

استاندار سیستان و بلوچستان نیزدر مراسم ثبت میراث جهانی شهر سوخته، ثبت این اثر ارزشمند تاریخی را نشانه تکریم به دانایی، عقل و خرد جمعی عنوان کرد.

علی اوسط‌هاشمی افزود: آنچه در شهر سوخته زابل و دیگر سنگ نبشته‌ها و آثار باستانی مشهود است، حضور ایرانیان در موضع انسانی و میل آنان به مشارکت پذیری و احترام به دانش و خرد در جامعه است.

وی یادآور شد: ایران پرچمدار میراثی است که نقش ارزشمندی در مدنیت جامعه انسانی، هدایت و واقع شدن انسان‌ها بر مدار انسانیت و قانون‌مداری دارد.

وی یادآور شد: در جهانی که متاسفانه با خشونت مواجه هستیم، بازگشت به خوی نرم انسانی که پشتوانه آن عقل و خرد است، در گرو توجه به اهمیت گفتمانی است که مردمان این دیار 5200 سال قبل پرچمدار آن بودند.

استاندار سیستان و بلوچستان همچنین خواهان توجه بیشتر سازمان میراث فرهنگی و یونسکو به سیستان و بلوچستان شد و گفت: این استان سرشار از این‌گونه قابلیت‌هاست که هر گوشه آن حکایت از زیست مسالمت‌آمیز، تنوع و دانایی مردم ایران در 5000 سال قبل دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها