اخبار میراث فرهنگی در هفته‌ای که گذشت از یزد و اصفهان به شهر سوخته رسید؛ چنان که کلنگ باستان‌شناسان در قسمت مسکونی شهر سوخته به دیوار و سازه‌هایی برخورد کرد که به‌ گفته سرپرست هیات باستان‌شناسی، مبهم‌ترین دوره شهر سوخته به‌‌شمار می‌رود.
کد خبر: ۷۵۸۸۴۰
کلنگ‌زنی باستان‌شناسان در شهر سوخته

البته کشف 39 گور در یک ترانشه و یک سلسله اشیای غیرمتعارف ازجمله شناسایی یک کیسه چرمی نقاشی شده از اتفاقات تازه و موضوعات بی‌سابقه‌ شهر سوخته خبر می‌دهد. در این میان انبار پارچه‌های شهر سوخته نیز کشف شد.

میراث فرهنگی در هفته گذشته شاهد برگزاری نخستین گردهمایی سینمای مستند و باستان‌شناسی با میزبانی موزه ملی ایران نیز بود. این گردهمایی سعی داشت با یافتن زبان و بیانی مشترک میان باستان‌شناسان و مستندسازان، ارتباطی عمیق میان این دو برقرار کند.

البته اخبار از احیای انجمن‌های میراث فرهنگی که سال‌ها به فراموشی سپرده شده بودند نیز حکایت‌ها داشتند. این‌گونه به نظر می‌رسد که قرار است به همت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، انجمن‌های مردم‌نهاد احیا شوند.

با توجه به آن‌که کلا اخبار میراث فرهنگی بدون تخریب به پایان نمی‌رسد، می‌توان گفت تخریب یکی از مهم‌ترین محوطه‌های تاریخی بهبهان از سوی عوامل ناشناس یکی از خبرهای این حوزه بوده ‌است. با این‌که هدف از این تخریب هنوز مشخص نیست و شکایت میراث‌ فرهنگی و پیگیری‌های مراجع قضایی راه به جایی نبرده، اما برخی از اهالی شاهد تخریب عوامل ناشناس و ورود لودر به ساختمانی بوده‌اند، اما حاضر نیستند در این مورد شهادت دهند، البته طی هفته گذشته مسجد تاریخی ورامین نیز جلوی چشم همه اهالی روستا با خاک یکسان شد.

همچنین هشدارهایی درخصوص تخریب حمام تاریخی کرمان با ادامه بی‌توجهی به آن داده شد، زیرا حمام «لَله» یا حمام «کهنه» در کرمان، محل جمع‌آوری زباله‌های محلی و استراحت معتادان شده‌ است و با وضع کنونی بالا آمدن آب‌های سطحی در صورت ادامه‌ بی‌توجهی‌ها بزودی تخریب می‌شود.

در این میان آغاز مطالعات باستان‌شناسی حریم سعدالسلطنه قزوین، مرمت مسجد جامع قودجان خوانسار، آغاز مرمت خانه تاریخی پیرنیا در شهرستان نایین، برگزاری نشست مشورتی ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد، مرمت شدن سقف شبستان شرقی مسجد جامع سمنان، مرمت خانه باغ تاریخی حسینی و رونمایی از قرآن طوماری 5‌/‌5 متری در کاخ نیاوران از دیگر خبرهای میراث فرهنگی در هفته گذشته بودند.

بالاخره بعد از مدت‌ها خبرهای خوبی از صنایع‌دستی نیز منتشر شد، چنان که فروش حدود صد هزار دلاری ایران در نمایشگاه صنایع‌دستی میلان موفقیت هنرمندان این حوزه را به نمایش گذاشت. تمام این امور نشان از ظرفیتی دارد که در صورت توجه بیشتر به این حوزه می‌تواند فرصت‌های قابل‌توجهی برای اقتصاد کشور و توسعه صادرات غیرنفتی مهیا سازد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها