برای خرید سیگارم پول قرض می‌کردم

امین تارخ: بازیگران زیادی در فقر و فلاکت مردند

در دنیای سینما و تلویزیون، مردم معمولا بازیگران را با یک یا چند نقش خاصی که بازی کرده‌اند، به خاطر می‌آورند، مثلا در سینما و تلویزیون بیشتر مردم مارلون براندو را با پدرخوانده، آنتونی هاپکینز را با دکتر هانیبال لکتر، آل‌پاچینو را با صورت زخمی، پرویز پرستویی را با حاج صادق آژانس شیشه‌ای و امین تارخ را با شیخ حسن جوری و بوعلی سینا می‌شناسند.
کد خبر: ۷۲۹۵۱۸
دیدار مجدد با شیخ حسن جوری در آی‌فیلم

سریال سربداران که از شبکه آی‌فیلم پخش می‌شود، یادآور حضور امین تارخ جوان در تلویزیون است.

در دهه 60 که سینمای بعد از انقلاب تازه داشت پا می‌گرفت و مردم بیشتر سریال‌های تلویزیونی را تماشا می‌کردند، بازیگرانی که در ایران مانده بودند و فعالیت حرفه‎‌ای خود را پی می‌گرفتند، به سمت مجموعه‌های تلویزیونی آن دوران می‌رفتند؛ جوانانی مانند امین تارخ که آن زمان در تئاتر فعالیت می‌کرد و در آثاری چون مرگ یزدگرد به کارگردانی بهرام بیضایی بازی کرده بود، حالا فرصت حضور در تلویزیون را پیدا کرد و خوب درخشید.

تارخ در سریال‌های مهم و پربیننده آن دوران یعنی سربداران و بوعلی سینا، بازی در نقش اول و تاثیرگذار را تجربه کرد و به شهرت و محبوبیت رسید. او در آن سال‌ها در قامت جوانی خوش‌سیما با معیارهای ستاره شدن فاصله چندانی نداشت. او بعد از معروف شدن در تلویزیون در فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» به کارگردانی پوران درخشنده بازی کرد که فروش بالایی داشت و فیلم دیگرش «مجسمه» به کارگردانی ابراهیم وحیدزاده هم با فروش خوبی روبه‌رو شد.

تارخ هرچند در سینما موفق ظاهر شد و در فیلم‌هایی مانند سرب، سارا و... حضوری موفق داشت، اما همکاری‌اش را با تلویزیون هیچ‌گاه قطع نکرد و سریال‌های آپارتمان، محکمه عدالت، مسیر سبز، معصومیت از دست رفته، اغما، جراحت و راه شیری از جمله سریال‌هایی بودند که تارخ در آنها نقش اصلی را بازی کرد و در همه آنها هم خوش درخشید، اما با همه اینها قدیمی‌ها و دهه شصتی‌ها هنوز هم تارخ را با چهره جوانش در سریال‌های بوعلی سینا و سربداران به یاد می‌آورند.زمان گذشته است و چهره امین تارخ از زمانی که بوعلی سینا بود و شیخ حسن جوری، تغییر کرده است، اما صدای او هنوز جوان است که بوعلی سینا را در ذهن ما جاودانه کرد یا خطابه‌های شیخ حسن جوری را چنان با اعتماد بیان می‌کرد که مخاطب آن را می‌پذیرفت و به آنها شک نمی‌کرد.

مجید احمدی ‌/‌ جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها