افزایش نرخ باروری و جمعیت و تشویق و ترغیب به فرزندآوری، تشویق و ترغیب جوانان به ازدواج، برنامه‌سازی در حوزه عفاف و حجاب و همچنین شعار سال مهم ترین محورهای برنامه‌سازی رادیو خانواده اعلام شد.
کد خبر: ۷۲۹۱۰۷
راه‌اندازی رادیو خانواده برای تشویق به فرزندآوری و ازدواج

نشست خبری شبکه رادیویی خانواده با حضور طاهره راستی پیشه، مدیر این شبکه رادیویی و جمعی از اصحاب رسانه با هدف تشریح برنامه‌های نیمه دوم سال 93 در سالن جلسات رادیو سلامت برگزار شد.

راستی پیشه در ابتدای این نشست گفت: خانواده از ابتدای تاریخ تاکنون در بین تمامی جوامع بشری، به عنوان اصلی‌ترین نهاد اجتماعی زیربنای جوامع و منشاء فرهنگ‌ها، تمدن ها و تاریخ بشر بوده است.

وی با اشاره به آیه 21 سوره مبارک روم و فرمایش امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری افزود: بی‌تردید خانواده بنیادی‌ترین و مهمترین رکن جمهوری اسلامی ایران است و این کانون انسان‌ساز، مهد عشق ورزی و محبت است که باید به عنوان بزرگترین مزیت رقابتی ایران اسلامی مورد توجه قرار گیرد.

مدیر رادیو خانواده تشکیل، تحکیم، تکریم و تعالی خانواده با بهره‌گیری از چهار مؤلفه دین، اخلاق، امید و آگاهی را مهم‌ترین اهداف تأسیس رادیو خانواده دانست و تصریح کرد: ارتقاء سطح فرهنگی و تربیتی اعضای خانواده به منظور ایفای نقش آن در سلامت و بهبود فرهنگی جامعه، آگاهی افراد خانواده نسبت به حقوق و وظایف یکدیگر و زدودن نگرش غلط جامعه، گسترش و تعمیق ارزش‌های اصیل اسلامی در خانواده برای تربیت نسل سالم، با ایمان، مسئول و مؤثر در رشد خود، خانواده و جامعه، پاسداشت کرامت، شخصیت انسانی و حقوقی زن، گسترش و تقویت فرهنگ عفاف و حجاب در خانواده و جامعه و ایمن سازی خانواده از آسیب‌های اجتماعی از دیگر اهداف تأسیس این شبکه رادیویی است.

راستی‌پیشه در تشریح مهم‌ترین مأموریت شبکه‌ی رادیویی خانواده اظهار کرد: تولید و پخش برنامه‌های رادیویی با بهره‌گیری از هنر فاخر و سمت دهی مؤثر و کارآمد با هدف توسعه خانواده محوری به عنوان مبنای توسعه انسانی - اجتماعی، توجه به کرامت و نقش زن با حفظ سلامت خانواده و... نیز از مهم‌ترین مأموریت های رادیو خانواده است.

وی از پنجره‌های روشن، خونه زندگی، یه خونه یه دنیا حرف، زندگی شیرین، حق با کیه، سپهر، سلام زندگی، دوست من کتاب، پنجره دیدار، مردان مرد، نیلوفرانه و.... به عنوان برنامه‌های رادیو خانواده یاد و خاطر نشان کرد: این شبکه رادیویی همزمان با فرارسیدن ایام سوگواری ماه محرم برنامه‌های خود را با هدف تحکیم پیوندهای خانوادگی در واقعه عاشورا، بررسی علت و نتایج حضورخانواده ها در قیام کربلا؛‌ معرفی کتاب موجود در این زمینه، تبیین الگوهای رفتار صحیح و تبیین سبک زندگی ایرانی، اسلامی با تاسی از زندگی حضرت امام حسین (ع) و اهل بیت ایشان و..... تولید و پخش می‌کند.

راستی پیشه همچنین یادآور شد: رادیو خانواده در دهه فجر سال جاری نیز با هدف بررسی نقش زنان و خانواده‌ها در پیروزی انقلاب اسلامی، تبیین خاطرات خانواده‌ها و اعضای آنها در انقلاب اسلامی، مسابقه خانوادگی در همین زمینه و.... اقدام به برنامه‌سازی می‌کند.

تاسیس باشگاه های فرشته ها و خونه زندگی

وی با اشاره به راه اندازی باشگاه فرشته ها در این شبکه رادیویی تصریح کرد: این باشگاه مختص نوزادانی است که در سال 93 به دنیا آمده اند و ما از تجربیات مادرها، آیین همسرداری و... در برنامه استفاده می کنیم. باشگاه دیگری نیز به نام خونه و زندگی داریم که تمام زوج ها می‌توانند در این باشگاه ثبت نام کنند تا مخاطبان از تجربیات آنها استفاده کنند.

وی در ادامه به تأسیس باشگاه فرشته‌ها و خونه یه زندگی اشاره کرد و گفت: این باشگاه‌ها با هدف تعامل بیشتر مخاطبان با این شبکه رادیویی تأسیس شدند که در باشگاه فرشته‌ها از نوزادانی که سال 93 متولد شده اند ثبت نام به عمل می آید و در سالروز تولدشان والدین از احساسات و تجربیات حضور کودک در خانواده همچنین در خصوص ویژگی های اخلاقی و رفتاری آنها سخن می‌گویند. باشگاه یه خونه یه زندگی نیز میزبان زوج های جوان خواهد بود تا از تجربیات زندگی مشترکشان درخصوص آیین همسرداری و تربیت فرزندان سخن گویند.

تدوین اطلس محتوایی دقیق برای برنامه سازی

مدیر رادیو خانواده به تدوین اطلس محتوایی در حوزه خانواده اشاره کرد و یادآور شد: ما موضوعات گوناگون در حوزه های اجتماعی، حقوقی، کودک، بهداشت و... را جمع آوری کرده ایم و اطلس کاملی را ایجاد کرده ایم که موضوعاتی چون حقوق خانواده، زوجین، فرزندان، جامعه شناسی و... به صورت محورهای موضوعی با جزئیات در آن ذکر شده است. این اطلس منبعی غنی برای خوراک فکری، حقوقی، فرهنگی، اجتماعی، روانشناسی، دینی، معارفی و سبک زندگی است و برنامه سازان ما از این اطلس برای فعالیت های خود استفاده می کنند.

راستی پیشه اعلام کرد: ما میزگردهای تخصصی نیز با حضور کارشناسان مرتبط در حوزه های مختلف برگزار می کنیم. مثل در میز تخصصی اقتصاد از فعالان این حوزه و در میز تخصصی فرهنگ از فعالان مرتبط با آن بهره می گیریم. بنابراین هم کارشناسان رسانه ای و هم تخصصی در برنامه های ما حاضر هستند و به غنای محتوایی برنامه هایمان کمک می کنند.

رادیو خانواده جوانان را به ازدواج ترغیب می کند

مدیر شبکه رادیویی خانواده ترغیب جوانان به ازدواج، مساله حجاب و عفاف، سیاست های جمعیتی و افزایش نرخ باروری و تشویق جوانان به فرزندآوری و شعار سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی را از اهداف اصلی این شبکه طی سال جاری عنوان کرد.

طاهره راستی پیشه گفت: شعار این شبکه «رادیو خانواده، صدای زندگی» بوده و دو شبکه مستقل کودک و نوجوان و خانواده را در یک فرکانس تقدیم مخاطبان می کند.

وی گفت: برنامه های این شبکه از ساعت 6 صبح تا 24 شامگاه بوده و طی این مدت 12 ساعت آن مربوط به شبکه خانواده و 6 ساعت مابقی نیز به شبکه کودک و نوجان اختصاص داده شده است.

مدیر شبکه رادیویی خانواده و کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: البته این دو شبکه کاملا از یکدیگر مستقل بوده و هر کدام سیاست های خاص خویش را دنبال می کنند.

وی با بیان اینکه در دنیای کنونی نقش رسانه ها در زندگی افراد بر هیچکس پوشیده نیست، افزود: باید برای ارتقای شأن و منزلت خانواده ها از تمامی ظرفیت های رسانه ای استفاده کنیم.

راستی پیشه ادامه داد: بنابراین شبکه خانواده با بهره‌گیری از هنر فاخر با هدف توسعه خانواده محوری بر اساس اصول و خط مشی سیاست های سازمان صدا و سیما برای تمامی گروه های هدف برنامه سازی می کند.

وی در ادامه هدف اصلی از راه‌اندازی شبکه رادیویی خانواده را تحکیم، تکریم و تعالی خانواده با بهره گیری از چهار مولفه دین، اخلاق، امید و آگاهی برشمرد و تصریح کرد: برنامه‌های این شبکه براساس آموزه های دینی، فرمایشات و رهنمودهای امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و سیاست های رسانه ملی تهیه و تولید می شود.

مدیر شبکه رادیویی خانواده تاکید کرد: خانواده در مقام بنیادی‌ترین و مهم ترین رکن جامعه اسلامی - ایرانی، کانون انسان ساز و مهد عشق‌ورزی و محبت بوده و باید به عنوان بزرگ ترین مزیت رقابتی ایران اسلامی مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: این شبکه برای مناسبت های مختلف سال برنامه های متنوعی در نظر گرفته و تدارک دیده است.

راستی پیشه گفت: بررسی علل و نتایج حضور خانواده در قیام حضرت سیدالشهدا (ع)، تبیین نمایشگاه عاشورا، بررسی چینش خیمه ها و سبک زندگی دینی، تبیین جایگاه امر به معروف و نهی از منکر، معرفی کتاب هایی با موضوع قیام عاشورا و الگو قرار دادن رفتار امام حسین (ع) از جمله برنامه های تدارک دیده شده برای ماه محرم امسال است.

وی افزود: همچنین برای دهه فجر نیز برنامه هایی با موضوعاتی همچون بررسی نقش زنان و خانواده ها در انقلاب، تبیین دستاوردهای خانواده پس از انقلاب، تبیین ولایتمداری در خانواده ها و یادآوری خاطرات انقلاب و نقش خانواده در پیشبرد آن تدارک دیده شده است.

مخاطبان ما تمام خانواده های ایرانی هستند

راستی پیشه درباره آمار مخاطبان شبکه توضیح داد: به هر حال ما به لحاظ تبلیغی در این حوزه کار نکرده‌ایم و همین اندازه مخاطب که جذب کرده‌ایم نیز جزو مخاطبان ثابت ما هستند.

اسماعیل نژاد نیز در این زمینه اظهار کرد: خانواده پتانسیل فوق العاده‌ای دارد. در تمام شبکه ها که دارای گروه خانواده هستند، برنامه های این گروه جزو پرمخاطب ترین برنامه ها است. مثلا ما در رادیو تهران برنامه ای با نام «آشتی کنان» داشتیم که مردم این شبکه رادیویی را با عنوان این برنامه می شناختند. از این رو رادیو خانواده می تواند جزو رادیو های موفق باشد.

وی ادامه داد: از نظر پتانسیل 70 میلیون جمعیت کشور همگی خانواده دارند و می خواهند در این حوزه اطلاعات به دست بیاورند. بنابراین جزو مخاطبان ما هستند. به ویژه که شبکه رادیویی ما به سمت تعاملی شدن می رود و مردم در باشگاه هایی چون فرشته ها یا مسابقه «ما خانواده ایم» با ما در ارتباط هستند. (روابط عمومی صدا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها