فیلم‌های طبقه حساس، اکباتان و چرک‌نویس وارد شبکه نمایش خانگی شدند

مرد غیرتی و مرد شکاک

شبکه نمایش خانگی این روزها تب و تاب همیشگی‌اش را ندارد و مردم دیگر هر هفته سراغ قسمت‌های جدید دو سریال شاهگوش و شوخی کردم را نمی‌گیرند، چون این دو مجموعه در یکی دو هفته اخیر آخرین قسمت‌های خود را هم توزیع کردند.
کد خبر: ۷۲۴۹۲۶
مرد غیرتی و مرد شکاک

برای همین تا آماده شدن سریال‌های دیگری همچون «ابله» که در دست تولید است، تماشاگران این شبکه باید به فیلم‌های سینمایی و آثار ویدئویی آن که هرازگاهی عرضه می‌شود، اکتفا کنند. فیلم‌هایی که ملغمه‌ای از غیرت عطارانی و شک بهدادی است.

اکباتان (مهرشاد کارخانی)

بازیگران: شاهد احمدلو، مزدک میرعابدینی، سروش صحت، سحر قریشی، مانی حیدری، پوراندخت مهیمن و داوود رشیدی.

سینما هنری است که ارتباطی مستقیم و غیرقابل تفکیک با عکاسی دارد و اساسا یک فیلم سینمایی مجموعه‌ای از عکس‌های به هم پیوسته است. بنابراین کسانی که با پشتوانه هنر عکاسی قدم به دنیای کارگردانی می‌گذارند، به هر نمای فیلم به عنوان یک عکس نگاه می‌کنند.

مهرشاد کارخانی، کارگردان « اکباتان» هم با تجربه سال‌ها عکاسی مستند و اجتماعی نگاهی از این جنس دارد و تصاویر و قاب‌های فیلم‌هایش موید این نکته است. هرچند او به جای این که از این تجربه در قالبی صرفا تکنیکی و گرافیکی بهره ببرد، آن را با ترکیبی از دلبستگی سینمایی و دغدغه طرح مسائل اجتماعی پیوند می‌زند. گناه من، ریسمان باز، کوچه ملی و اکباتان ، چهار فیلمی که کارخانی ساخته در فضایی متاثر از سینمای انتقادی و اجتماعی دهه 50 ایران نفس می‌کشد.

اکباتان که با نگاهی آزاد به فیلم «فرار از تله» زنده‌یاد جلال مقدم ساخته شده، اثری است که بخش زیادی از آن همچون دیگر آثار کارگردان در محیط‌های باز و لوکیشن‌هایی مختلف می‌گذرد، اما این گستردگی و رهایی مکان اتفاقا شخصیت‌ها را در زندانی چرک و سیاه به نام اجتماع محبوس می‌کند.

طبقه حساس (کمال تبریزی)

بازیگران: رضا عطاران، بهاره رهنما، پانته‌آ بهرام، پیمان قاسمخانی، هوتن شکیبا، آزاده صمدی، بهادر مالکی، محمد بحرانی، کاظم سیاحی، سوگل قلاتیان، نادر فلاح، رضا بهبودی، بهرام ابراهیمی و محمدرضا فروتن.

فیلم «طبقه حساس» چه در زمان نمایش در جشنواره سال گذشته فیلم فجر و چه در اکران عمومی‌اش نظرات موافق و مخالف زیادی داشت. هرچند فیلم به لحاظ بهره بردن از چهره‌های محبوبی چون رضا عطاران، بهاره رهنما و پیمان قاسمخانی و اعتبار و کارنامه تبریزی به فروش و موفقیت مالی دست پیدا کرد، اما انتظار آنها​ که سینما را جدی‌تر دنبال می‌کنند و حتی پاره‌ای از دوستداران خود تبریزی برآورده نشد.

فیلم ایده بسیار خوب و بامزه‌ای دارد که ظرفیت خوبی برای پرداخت در اختیار فیلمنامه‌نویس قرار می‌دهد و وقتی چنین طرح اولیه‌ای در دستان توانای قاسمخانی قرار می‌گیرد انتظار فیلمی درخشان از آن می‌رود، اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد و فیلم به دلیل انتخاب مسیری مبهم آن طور که باید مخاطب را راضی نمی‌کند. هرچند فیلم به دلیل گروهی حرفه‌ای از حداقل استاندارد و لحظاتی مفرح برخوردار است، اما آن اتفاقی که باید در نهایت نمی‌افتد و فیلمی که می‌توانست از آثار ماندگار کارنامه تبریزی باشد، حالا به فیلمی ضعیف در کارنامه وی تبدیل شده است.

اشکال اصلی فیلم در ترکیب فضای رئال و سوررئال و مهم‌تر از آن تداخل مزاحم صحنه‌های فراواقعی در واقعیت است و این که تبریزی به قصد متاثر کردن مخاطب تلاش نکرده شوخی‌های بیشتری به اثر اضافه کند. در حالی که چنین سوژه‌ای به یک کمدی صرف راه می‌دهد و در آن صورت امکان ساخت یک فیلم جذاب‌تر محتمل‌تر به نظر می‌رسید.

اما در شرایط فعلی، فیلم یک رضا عطاران خوب و مسلط دارد که کاملا شخصیت حاجی کمالی را درک و مهم‌تر این که آن را بدرستی به تماشاگر منتقل کرده است. مردی بازاری، متمول و البته غیرتی که تاب ندارد همسر مرحومش در قبری دو طبقه و در مجاورت مردی غریبه خاک شود. این بازیگر و کارگردان محبوب برای بازی در همین نقش، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی مرد جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرد.

چرک‌نویس (محمدعلی جناب)

بازیگران: حامد بهداد، شبنم درویش، علیرضا کمالی، زهیر یاری، نیکی مظفری، نیره فراهانی، مجید غفاری، مجتبی سلیمانی، مسعود اسحاقی، علی تاجیک و مجید مظفری.

عنوان دستیاری کارگردانی آن‌طور که از نامش برمی‌آید مسئولیتی است برای یاری رساندن به کارگردان یک فیلم، مجموعه تلویزیونی یا تئاتر. گرچه دستیاری کارگردانی یا دستیاری در هر یک از گروه‌های تولید یک اثر همچون فیلمبرداری یا چهره‌پردازی و شاخه‌های دیگر حرفه‌ای مستقل محسوب می‌شود، اما به عنوان مثال دستیاران کارگردان معمولا دوست دارند روزی به دوران دستیاری وتجربه‌اندوزی خود پایان دهند و روی صندلی کارگردانی بنشینند.

کمااین که بسیاری از دستیاران در طول سینمای جهان و ایران سرانجام روزی موفق به این کار شدند و فیلم‌های اول و بعدی خود را ساختند. دستیاری کارگردانی کارگردانان بزرگ و صاحب‌نام همچون کلاس درسی تجربی و اساسی محسوب می‌شود و دستیاران به سبب تعدد این همنشینی‌ها و همکاری‌ها آموخته‌های گرانبهایی ​به​دست می‌آورند. البته همه اینها مادامی که خود آن دستیار نخواهد، لزوما به کارگردانی ختم نمی‌شود و علاوه بر خواستن باید آن قریحه و استعداد فیلمسازی و مدیریت ماهرانه یک گروه حرفه‌ای هم در او وجود داشته باشد. گو این که برخی تلاش‌ها برای فیلمسازی تعدادی از دستیاران کارگردان هم به نتیجه نرسید و آنها برای همیشه پشت دیوار کارگردانی ماندند یا در مسئولیت سنگین فیلمسازی ناموفق عمل کردند.

محمدعلی جناب، کارگردان «چرک‌نویس» هم پیش از پیوستن به جرگه کارگردانی به عنوان دستیار کارگردان با مسعود کیمیایی در فیلم‌هایی نظیر «جرم» و «رئیس» همکاری کرده بود​. دعوت از چهره‌هایی همچون بهداد و درویش هم که پیشتر در فیلم‌هایی از کیمیایی بازی کرده بودند، به احتمال فراوان ریشه در همکاری‌های پیشین جناب در سمت دستیاری کارگردان با آنها دارد. به هرحال تماشاگران می‌توانند با دیدن نخستین ساخته جناب که در ژانر درام و ترسناک است، درباره موفقیت یا عدم موفقیت او در مقام کارگردانی قضاوت کنند.

چرک‌نویس درباره نویسنده جوانی به نام حمید فراهانی (بهداد) است که به همسرش لیلا (درویش) مشکوک است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها