12 مهر، اعزام اولین دسته دانشجویان ایرانی به اروپا

امروز 12 مهر 1393 خورشیدی برابر با 9 ذی الحجه 1435 هجری و 4 اکتبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۲۴۲۰۵
12 مهر، اعزام اولین دسته دانشجویان ایرانی به اروپا

هجری شمسی

12 مهر 1307

اولین دسته محصلین ایرانی، شامل 110 نفر، برای انجام تحصیلات عالیه در رشته‌های مختلف راهی اروپا شدند.

12 مهر 1352

دفتر رادیو بی بی سی در تهران به علت اظهار نظرهایی که حکومت شاه آنها را «مغرضانه» خواند، تعطیل شد.

12 مهر 1357

در پی محدودیتهای حکومت عراق، امام خمینی عراق را به سوی کویت ترک کردند، اما با مخالفت دولت کویت، به اقامتگاه خود در عراق بازگشتند.

12 مهر 1361

شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه شماره 522 ـ سومین قطعنامه این شورا در ارتباط با جنگ ایران و عراق ـ را منتشر کرد. این قطعنامه نیز نکته تازه‌ای نداشت و از سوی ایران رد شد.

12 مهر 1375

دکتر مرتضی خلج اسعدی محقق و مترجم معاصر درگذشت. دکتر اسعدی علاوه بر فعالیت مستمر در تدوین دایره المعارف جهان اسلام در بسیاری از زمینه های ازجمله مقاله نویسی و ویرایش فعالیت می کرد. نگارش بیش از یکصد مقاله برای دایره المعارف تشیع و دانشنامه جهان اسلام و مجلات نشر دانش، معارف حکمت و کیهان فرهنگی، از دیگر خدمات علمی اوست.

هجری قمری

9 ذیحجه 60

مسلم بن عقیل فرستاده امام حسین (ع) به کوفه به دست ماموران عبیدالله بن زیاد به شهادت رسید. وی پس از درخواست کوفیان برای حضور امام حسین (ع) در کوفه، از جانب آن حضرت به این شهر رفت تا از کوفیان بیعت بگیرید.

9 ذیحجه 548

ابوعلی فضل بن حسن طبرسی از دانشمندان و مفسران قرآن مجید درگذشت. بزرگانی چون قطب الدین راوندی و ابن شهرآشوب از شاگردان علامه طبرسی به شمار می روند. مقام علمی او در علم تفسیر بسیار برجسته بود و دیگر ابعاد علمی اش را تحت الشعاع قرار داد. از اینرو او را پیشوای مفسران می نامند. اسرار الامامه، و حقایق الامور از آثار اوست. اما مهم ترین اثر علامه طبرسی مجمع البیان نام دارد که سرآمد تفاسیر است.

میلادی

4 اکتبر 1864

لویی لومیر کارگردان و تهیه کننده معروف فرانسوی متولد شد. او با دنبال کردن تجارب مخترعانی چون ادیسون موفق شد در سال 1894 اولین برنامه نمایش سینماتوگراف را در پاریس ترتیب دهد. لومیر در 1895 دستگاه فیلمبرداری را نیز اختراع کرد و بدین ترتیب، هنر هفتم جهان پدید آمد. لومیر در همین سال فیلمی را در پاریس در معرض نمایش گذاشت که خود ساخته بود و از آن پس ساخت فیلم و فعالیت سینمایی در سراسر اروپا و آمریکا آغاز شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها