بانک مرکزی: رشد اقتصادی 4.6 درصدی «افسانه» نیست

بانک مرکزی در واکنش به «افسانه» خواندن رشد اقتصادی 4.6 درصدی در بهار امسال از سوی یک نماینده مجلس تاکید کرد: اتفاق خارق‌العاده و غیرقابل باوری در اقتصاد کشور صورت نپذیرفته است و چنین نرخ رشدی پس از هشت فصل رشد منفی، کاملا طبیعی است.
کد خبر: ۷۲۴۱۵۴

به گزارش سایت رسمی بانک مرکزی، این بانک دیروز با انتشار اطلاعیه‌ای به اظهارات حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی‌مقدم، نماینده مردم تهران در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس در روز چهارشنبه هفته گذشته پاسخ داد و افزود: رشد اقتصادی 4.6 درصدی اقتصاد کشور در فصل اول امسال براساس مقایسه (محاسبه درصد تغییرات) رقم تولید ناخالص داخلی به قیمت‌های ثابت سال 1383 در فصول اول سال‌های 1393 و 1392 به‌دست می‌آید.

در گزارش های متعدد بانک مرکزی به صراحت بیان شد رقم رشد اعلام شده براساس استانداردهای آماری موجود و منابع آماری رسمی محاسبه شده و لذا طرح هرگونه شبهه‌ای در این زمینه بی‌مورد است.

این اطلاعیه افزود: در بخش دیگری از صحبت‌های ایشان اعلام شده که «مگر می‌شود رشد منفی 5.8 درصدی سال گذشته در سه ماهه اول سال 1393به 4.6 درصد رسیده باشد؟» در این خصوص نیز گفتنی است که رشد اقتصادی در فصل اول سال 1392 معادل 4.1- درصد بوده و ماخذ و دوره رشد 5.8- درصدی اعلام شده از سوی ایشان معلوم نیست، ضمن این‌که اساسا مقایسه ارقام رشد اقتصادی سالانه و فصلی صحیح نیست و لازم است در مقایسه ارقام اقتصادی بویژه حساب‌های ملی، تشابه دوره‌ زمانی مقایسه رعایت شود.

بانک مرکزی در اطلاعیه‌اش نوشت: ایشان در ادامه صحبت‌های خود ذکر کرده‌اند: «احتمال دارد در مقایسه سال 93 با 92 این نرخ رشد به دست آمده باشد که با کم کردن 4.6 از نرخ 5.8- نتیجه 1.2- می‌شود. یعنی هنوز نرخ رشد زیر صفر است.» در این خصوص نیز باید توجه داشت که اساس جمع و تفریق کردن نرخ‌های رشد اقتصادی (آن هم رشد اقتصادی یک فصل و نرخ اقتصادی یک سال در گذشته) از نظر علمی و کارشناسی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

ایشان در بخشی دیگر از صحبت‌های خود، رشد اقتصادی 4.6 درصدی فصل اول سال جاری را به « افسانه» تشبیه کرده‌اند. قاعدتا اگر ایشان گزارش‌های تکمیلی بانک مرکزی در این خصوص را ملاحظه می‌فرمودند، به این نکته واقف می‌شدند که با وجود رشد 4.6 درصدی اقتصاد در فصل اول سال 1393، کماکان سطح تولید ناخالص داخلی به قیمت‌های ثابت سال 1383 در سطحی کمتر از رقم فصل اول سال 1390 قرار دارد. این امر به آن معنی است که اقتصاد ایران در مرحله بازیابی توان از دست رفته و به عبارت دیگر، بازیابی استفاده از ظرفیت‌های خالی خود قرار دارد و هنوز به سطح تولید سال 1390 نرسیده است. لذا، با وجود رشد 4.6 درصدی اقتصاد در فصل اول امسال‌، اتفاق خارق‌العاده و غیرقابل باوری در اقتصاد کشور صورت نپذیرفته است و چنین نرخ رشدی پس از هشت فصل رشد منفی، کاملا طبیعی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها