هیچ گاه نمی‌توان در مساله ملی چون جنگ تحمیلی مدعی سهم یک گروه شد چراکه در واقع این ملت بودند که توانستند با تلاش و کوشش، آن حماسه را بیافرینند. از این روست که اگر مردی در جبهه جنگ حضور دارد، باید سهم خانواده او را هم در نظر داشت. جایگاهی که به نظر کمتر به آن توجه شده است.
کد خبر: ۷۲۱۴۱۵

حدود ده سال پیش اعلام شد که حدود 6300 شهید زن در کشور وجود دارد. ظاهرا این آمار با برخی طرح‌های آماری جزئی تغییر کرده و حالا گفته می‌شود ایران، 7000 شهید زن دارد. بیشتر این شهیدان در شهرها و در حملات موشکی عراق، جان خود را از دست داده‌اند، اما کم هم نبودند زنانی که در جریان مقاومت مدنی از شهر به فیض شهادت رسیده‌اند. بیشترین میزان شهیدان زن در دو استان خوزستان و کردستان به ثبت رسیده است یعنی استان‌های مرزی که عراق حمله زمینی به آنها داشته است. طبق آمار دیگری به نقل از نشریه داخلی بنیاد شهید و امور ایثارگران، 500 نفر از این افراد، رزمنده بودند، بیشتر این زنان مجرد و 2500 نفر از آنان در سن 10 تا 30 سال بودند. آمارها نشان می‌دهد در کل کشور نزدیک به 5735 جانباز زن وجود دارد که بیش از نیمی از آنان، جانبازی بالای 25 درصد دارند. درباره تعداد اسرای زن جنگ تحمیلی، آمار روشنی منتشر نشده، اما برخی منابع از رقم 171 اسیر زن در طول جنگ هشت ساله سخن می‌گویند.

حال که به سهم مستقیم زنان در جنگ اشاره شد خوب است نقش غیرمستقیم آنان در آن فضا هم دیده شود. طبق آماری که سال 1386 منتشر شده تعداد والدین شهدا 247 هزار و 106 نفر (تعداد مادران شهید حدود نصف این میزان است) و تعداد همسران شهدا 61 هزار و 52 نفر بوده است. (اغلب همسران شهدا، از زنان هستند). همچنین تعداد والدین جانبازان 71 هزار و 372 نفر، تعداد همسران جانبازان 317 هزار و 193 نفر، تعداد والدین آزادگان 13 هزار و 82 نفر و تعداد همسران آزادگان 41 هزار و 76 نفر بوده است. از این روست که می‌توان مدعی بود به غیر از دختران شهدا، جانبازان و آزادگان، حدود 550 هزار نفر از زنان ایرانی با صبر و تحمل فقدان همسر در صورت شهادت یا اسارت یا مجروحیت و معلولیت او در حماسه دفاع مقدس نقش داشته‌اند. این را باید کنار رقم 13 هزار زنی گذاشت که به طور مستقیم با این جنگ روبه‌رو شدند . همچنین آمار دیگری نشان می‌دهد در طول هشت سال دفاع مقدس نزدیک به 23 هزار نفر امدادگر و 2276 نفر پزشک زن به جبهه‌ها اعزام شده و نقش مهمی در امدادرسانی به آسیب‌دیدگان این جنگ داشته‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها