انصراف پلاتینی و مقاومت فیفا در برابر تغییر

کسی جلودار بلاتر نیست

سپ بلاتر با وجود مخالفت‌های عمومی مختلفی که طی سالیان متمادی در برابرش وجود داشته، هیچ گاه در موضع ضعف قرار نگرفته است.
کد خبر: ۷۱۴۴۰۳
کسی جلودار بلاتر نیست

بیشترین انتقادات طی سال‌های اخیر در رابطه با انتخاب قطر به عنوان میزبان جام جهانی 2022 متوجه بلاتر بوده ولی علی‌رغم تمام این مسائل باز هم به نظر نمی‌رسد او در انتخابات ریاست فیفا دچار مشکل شود.

بلاتر ماه گذشته در رابطه با انتخابات ریاست فیفا تاکید کرده بود: منتقدان می‌گویند من نباید نامزد شوم یا این‌که نباید کسی به من رای دهد، اما هر کسی که احساس می‌کند من برای این پست فرد مناسبی نیستم بهتر است وارد گود شود. اگر شما اهل خطر کردن هستید پس این مساله را بپذیرید و وارد جدال انتخاباتی شوید. این فوق‌العاده خواهد بود و من نیز آدمی هستم که به مبارزه علاقه دارم. اما باید بدانید اگر خطر را قبول می‌کنید باید توانایی پذیرفتن شکست را نیز داشته باشید.

اشاره تلویحی بلاتر به انتخابات سال 2011 است که هرچند او را با چالشی جدی مواجه کرد اما در نهایت این رقیب او، محمد بن‌همام قطری بود که ضربه سنگین دریافت کرد. بن‌همام که زمانی از متحدان نزدیک بلاتر بود، به لطف حمایت‌های مالی پادشاه قطر توانسته بود تعداد زیادی از اعضای فیفا را با خود همراه کند و این موضوع بشدت بلاتر را دچار نگرانی کرد. اما اتهام دادن رشوه به تعدادی از اعضای کونکاکاف توسط بن‌همام، به کمک رئیس سوئیسی فیفا آمد و او نه فقط رئیس سابق کنفدراسیون فوتبال آسیا را در انتخابات ریاست فیفا شکست داد، بلکه او را برای همیشه از فعالیت‌های مرتبط با فوتبال محروم کرد؛ سرنوشتی که مانند یک درس عبرت، همه رقبای احتمالی آینده را برای ورود به عرصه انتخابات با تردید جدید روبه‌رو کرده است.

سپ بلاتر سال آینده هفتادونه ساله خواهد شد اما همچنان به کسب پیروزی در انتخابات فیفا اطمینان دارد و این مساله را براحتی می‌توان از اظهارات او دریافت. او که پس از انتخابات دوره گذشته، صراحتا اعلام کرده بود این آخرین دوره ریاستش بر فیفا خواهد بود، حضورش برای پنجمین بار در پست ریاست فیفا را کمی پیش از آغاز جام جهانی برزیل عنوان کرده بود.

بسیار بعید به نظر می‌رسد تا زمانی که بلاتر خودش اعلام بازنشستگی نکند کسی بتواند او را در رسیدن به صندلی ریاست فیفا شکست دهد. این مساله‌ای است که کمتر کسی می‌تواند آن را انکار کند. میشل پلاتینی که به اعتقاد بسیاری می‌تواند وارث بلاتر باشد بخوبی این مساله را می‌دانست و قبل از آغاز رقابت انتخاباتی انصراف خودش را از حضور در این رقابت نابرابر اعلام کرد.

پلاتینی، رئیس فعلی یوفا پنجشنبه در همین رابطه گفت: من در مورد این مساله طی ماه‌های گذشته بارها و بارها فکر کردم و به این نتیجه رسیدم که بهتر است خودم را مجبور به حضور در فیفا نکنم. قضیه به همین سادگی است.

برنامه من ادامه حضور در یوفا خواهد بود و این تصمیمی است که با تمام وجودم اتخاذ کرده‌ام. ما پروژه‌های بسیار مهمی را در یوفا آغاز کرده ایم و من قصد دارم قبل از آن‌که آینده شغلی خودم را در جای دیگری جستجو کنم این پروژه‌ها را با موفقیت به سرانجام برسانم. در حال حاضر علاقه‌ای به حضور در فیفا ندارم یا بهتر است بگویم زمان حضور من در فیفا هنوز فرا نرسیده است.

بر کمتر کسی روابط نه چندان دوستانه فیفا و یوفا پوشیده است. 54 نفر از نمایندگان یوفا سال گذشته در اجلاسی در سائوپائولو نارضایتی خودشان را از سپ بلاتر اعلام کردند، اما معمولا چنین مسائلی هیچ تاثیری در کار آقای رئیس ندارد.

با اعلام رسمی انصراف پلاتینی و ادامه حضور او در مسند ریاست یوفا، سپ بلاتر برای پنجمین بار رئیس فیفا خواهد شد. با این حال پلاتینی امیدوار است بلاتر پس از پایان دوره پنجمین ریاستش و در هشتادوسه سالگی سرانجام اعلام بازنشستگی کند تا فرصت برای او نیز مهیا شود. همان طور که اشاره شد شانس کنار زدن سپ بلاتر مادامی که خودش اعلام بازنشستگی نکند، بسیار کم خواهد بود.

اهالی فوتبال در سراسر دنیا متفق القول معتقدند فیفا نیاز به تغییر و تزریقی خون تازه دارد. میشل پلاتینی در رابطه با همین مساله در مصاحبه‌ای عنوان کرده بود: جامعه فوتبال از فیفا می‌خواهد بهتر کار کند. فیفا نیاز به شفافیت و همبستگی بیشتری دارد و باید برای مردمی که عاشقانه فوتبال را دوست دارند، احترام قائل شود. من در چشمان بلاتر نگاه کردم و به او گفتم قصد ندارم دیگر حمایتش کنم زیرا فیفا نیاز به تغییرات دارد.

با این حال پلاتینی با انصراف خود عملا مهر تائیدی بر ریاست سپ بلاتر در چهار سال آینده وارد کرد. فیفا برای چهار سال دیگر نیز هیچ تغییری نخواهد کرد.

بهنام جعفرزاده / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها