نوستالژی ژیان

مـاشیـن چپ‌نشونده!

اولین تصویر خیلی از هم‌نسلان من از خودروی «ژیان» احتمالا به سریال «چاق و لاغر» مربوط می‌شود. دو عروسک شوخ و شنگ این مجموعه تلویزیونی ماشین درب و داغانی به نام «قرقی» داشتند با آن ماموریت‌هایشان را انجام می‌دادند. ماموریت مهم این دو کله‌پوک برهم زدن جشن‌های دهه فجر بود که هیچ‌وقت هم به نتیجه نمی‌رسید.
کد خبر: ۷۱۳۳۴۷
مـاشیـن چپ‌نشونده!
«قرقی» این‌قدر داستان و ماجرا داشت که برای خودش شخصیت شده بود. این «ژیان» قراضه، ماشین اختصاصی چاق و لاغر بود و جوان‌ها هر وقت در خیابان‌های شهر ژیانی را می‌دیدند خاطره سریال در ذهنشان تازه می‌شد. قرقی توانایی‌های ویژه‌ای داشت و به‌عنوان مثال بعضی‌وقت‌ها به صورت خودکار راه می‌افتاد و بدون راننده حرکت می‌کرد. بعدها فاش شد که راننده کف ماشین می‌خوابیده و با دست پدال گاز را فشار می‌داده است. قرقی سقف نداشت و دو کارآگاه دست و پاچلفتی چاق و لاغر هر وقت اراده می‌کردند از ارتفاعات به‌صورت عمودی داخلش می‌پریدند. «ژیان» قبل از این که برای دهه شصتی‌ها به یک وسیله محبوب بدل شودبه دست پدران این نسل تجربه شده بود. اولین ماشین ژیان در سال 1347 توسط شرکت سایپا در ایران مونتاژ شد. فرانسوی‌ها آن را دو ژوو می‌نامیدند که در زبان فرانسوی به معنای دو اسب است و به قدرت دواسبی این خودرو اشاره دارد.

ژیان قیمت ارزانی داشت و به همین دلیل طرفداران زیادی پیدا کرد. در سال 1354 شما با پرداخت 7000 تومان می‌توانستید صاحب یک ژیان شوید. در آن زمان قیمت پیکان دوبرابر ژیان بود و افرادی که زندگی متوسطی داشتند با ژیان آرزوی خودرودار شدنشان را برآورده می‌کردند. مصرف بنزین این ماشین هم چهار لیتر در صد کیلومتر بود. یعنی اگر در باکش 30 لیتر بنزین می‌ریختید بیشتر از 700 کیلومتر راه می‌رفت و هیچ اعتراضی هم نمی‌کرد!

سربالایی؟! شرمنده

اگر نوجوانان امروزی سوار ماشین ژیان شوند از تعجب شاخ درمی‌آورند. این ماشین شباهت زیادی با آنچه امروز خودرو خوانده می‌شود، ندارد. دنده‌اش در امتداد افق عقب و جلو می‌رفت و دنده‌کشی‌اش تخصص ویژه‌ای می‌خواست.

یک هندل داشت که در کنار استارتر به روشن شدن ماشین کمک می‌کرد. زمان‌هایی که استارتر زور روشن کردن ماشین را نداشت، هندل را به‌صورت دستی می‌چرخاندید تا ماشین آماده حرکت شود. البته در مدل‌های اولیه این خودرو خبری از استارتر نبود و هندل وظیفه روشن کردن را به عهده داشت.

ژیان دو سیلندر بود که به گفته تولیدکنندگانش تا سرعت 118 کلیومتر بر ساعت می‌شد با آن رانندگی کرد. صاحبان ژیان‌های قدیمی‌ هیچ‌کدام نتوانسته‌اند سرعت 118 را تجربه کنند و حداکثر سرعتی که به چشم خودشان دیده‌اند حول‌وحوش صد بوده است.

قدرت موتور این ماشین دو سیلندر، پایین بود و به همین‌دلیل در سربالایی‌ها شرمنده می‌شد! البته در زمین صاف هم وقتی به دست‌اندازها می‌رسید خیلی اذیتتان می‌کرد و سرنشین و راننده را با هم به بالا و پایین می‌فرستاد. در روزهای برفی به خاطر ارتفاعی که کفش از سطح زمین داشت ماشین سربلند خیابان‌ها بود. در این روزهای سرد گرمای بخاری‌اش خیلی می‌چسبید و دوای کرختی دستان یخ زده می‌شد. در تابستان‌ها هم شما می‌توانستید از امکان «سانروف» ماشین استفاده کرده و تن عرق کرده‌تان را به باد خیابان بسپارید. پارچه برزنتی یا چرمی ‌سقف را که کنار می‌زدید باد مهمان داخل ماشین شما می‌شد!

از ژیان تا پراید

درباره ژیان خاطرات زیادی نقل می‌کنند که معلوم نیست چقدر واقعیت داشته باشد. مثلا می‌گویند یکی از افتخارات کارخانه سازنده این بوده که ماشینش چپ نمی‌کرده است. این کارخانه مسابقه‌ای را ترتیب داده و گفته هر کس بتواند ماشین را چپ کند صاحب جایزه‌ای ارزشمند می‌شود.

سال 1357 آخرین نسل ژیان‌های ایرانی تولید شدند و پس از آن شرکت سازنده ترجیح داد رنو 5 را روانه بازار کند. حتما می‌دانید که پراید امروزی نسخه تکامل یافته رنو 5 دیروز است. پرایدی که این روزها به لحاظ قیمتی برای خودش سری میان سرها درآورده است و دیگر یک ماشین ارزان قیمت محسوب نمی‌شود.

این روزها ژیان بیشتر در مجالس عروسی کاربرد دارد. بعضی‌ها این خودرو را به قیمت حدود ده میلیون تومان می‌خرند و آن را به عروس و دامادهای خاطره باز اجاره می‌دهند. البته آنها برای رسیدن به موقع ژیان به خانه عروس خانم هیچ تضمینی نمی‌دهند! (ضمیمه چمدان)

احسان رحیم‌زاده-چمدان (ضمیمه آخر هفته روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
بهرنگ
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
۰
۰
پراید ، فورد فستیوای آمریكایی بوده نه رنو 5 ، ....
محمد
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
۰
۰
اول اینكه اتومبیل ژیان تا 1359 تولید شده است دوم اینكه من خودم اتومبیل ژیان داشتم و در اتوبان كرج تا130 كیلومتر رانندگی كردم ماشینی بی ادعا وكم مصرف ونرم و ارزان بود
احمد
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
۰
۰
آقایون باهوش، بدبخت منظورش این نبوده كه همون سیستم فنی رو تكمیلش كردن شده پراید. از نظر جایگاه اجتماعی ماشین در نگاه مردم گفته پراید نسخه تكامل یافته رنو 5 هستش. خداوندگار مچ‌گیری هستن ایرانی‌ها...
توحید
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
۰
۰
ژیان و فولكس غورباغه ای (تولیدات جنگ جهانی دوم) یكی از بهترین تولیدات كارخونه های خودشون بودن واسطوره حساب میشن ابداعاتی روی این ماشین ها هست كه نظیر نداره و اگه تولید كننده های امروزی بخوان ازاون ابداعات استفاده كنن به دلیل خراب نشدن ماشین ورشكست میشن. پراید هم تجاری شده فورد فیستا است كه اگه تولید كننده ها از سر وتهش نمی دزدیدن حرفها برای گفتن داشت و به الت قتل تبدیل نمیشد تولیدات جدید با پراید كره ای قابل قیاس نیست وپراید كره ای رو باید با ال90 قیاس كرد

نیازمندی ها