رئیس‌جمهور: رویکرد دیپلماتیک ایران، تعامل سازنده در مناسبات بین‌المللی است

رایزنی اعضای تیم هسته‌ای در کشورهای اروپایی

قطار رایزنی‌های دیپلماتیک تهران در آستانه مذاکرات هسته‌ای شتابی مضاعف گرفته و همزمان با تور سفرهای اروپایی ظریف و معاونانش، رئیس‌جمهور نیز رویکرد دیپلماتیک تهران را «تعامل سازنده در مناسبات بین‌المللی» عنوان کرد.رئیس‌جمهور دیروز در دیدار شش سفیر جدید ایران گفت: تعامل سازنده در مناسبات بین‌المللی در چارچوب راهبردهای سیاست خارجی و تامین حداکثری منافع ملی، رویکرد اصلی دولت تدبیر و امید در عرصه دیپلماسی است.
کد خبر: ۷۱۲۶۸۱

به گزارش ایــــرنا، روحانی در دیدار سفرای جدید ایران در کشورهای آلمان، چین، رومانی، تونــــس، بولیوی و کلمبیا، بر تلاش سفرا برای توسعه روابط در حوزه‌های مختلف بویژه در حوزه‌های علمی و اقتصادی تاکید کرد.

همزمان و بر اساس عملیاتی‌سازی راهبردهای دیپلماتیک دولت، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در ادامه دیدارهای خود در بروکسل، با المار بروک رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا، شولتز رئیس پارلمان اروپا و دیدیه رینگلر وزیر خارجه بلژیک دیدار کرد.وزرای خارجه ایران و بلژیک در مذاکرات خود روند مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد تبادل نظر قرار دادند و با تاکید بر روابط خوب و دیرینه دو کشور، تقویت همکاری‌های جاری در ابعاد مختلف و ترسیم چشم‌انداز جدید را مورد توافق قرار دادند.وزرای خارجه ایران و بلژیک همچنین درباره تحولات منطقه‌ای از جمله اوضاع در عراق، سوریه و وضع اوکراین تبادل نظر کردند.همچنین آخرین وضع مذاکرات هسته‌ای مورد تبادل نظر طرفین قرار گرفت و ظریف با انتقاد از تحریم‌های آمریکا گفت: این‌گونه اقدمات شرایط را دشوارتر می‌کند.

ظریف در ادامه تور اروپـــــــایی خود امروز پس از سفر به لوکزامبورگ وارد ایتالیا می شود.

رایزنی‌های هسته‌ای در فرانسه و چک

همزمان با سفر اروپایی ظریف، سیدعباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران نیز برای دیدار و گفت‌وگوی دوجانبه با مقامات فرانسوی راهی پاریس شد.مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه نیز برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات جمهوری چک به پراگ سفر کرده است.

عراقچی: احتمال تمدید مذاکرات بسیار اندک است

معاون وزیر امور خارجه کشورمان که به پاریس رفته، در گفت‌وگویی زنده با شبکه فرانس 24، گفت: در صورتی که طرف مقابل زیاده‌خواهی نکند و اراده سیاسی وجود داشته باشد، امکان حصول توافق جامع وجود دارد.

به گزارش فارس، وی یادآورشد: «تلاش می‌کنیم چیزی مانع دستیابی به توافق نهایی نشود. معتقدیم اگر اراده سیاسی وجود داشته باشد، دستیابی به توافق امکان‌پذیر است. احتمال تمدید بیشتر مذاکرات، بسیار بسیار اندک است. دست نیافتن به توافق، طرفین را در موقعیت دشواری قرار می‌دهد. اما دیپلماسی هرگز متوقف نمی‌شود و من به عنوان یک دیپلمات باید خوش‌بین باشم، و من خوش‌بین هستم.»

معاون وزیر امور خارجه در مورد دور تازه مذاکرات در نیویورک هم گفت: «دور تازه مذاکرات در نیویورک بسیار مهم خواهد بود، چراکه تصویر واضح‌تری به ما می‌دهد که آیا قادریم در فرصت تعیین شده به توافق برسیم یا نه. فکر می‌کنم، این دور از مذاکرات بسیار مهم است و فکر می‌کنم که امکان کنار آمدن طرفین وجود دارد. اگر طرف مقابل زیاده‌خواهی نکند، دستیابی به توافق جامع امکان‌پذیر است.»

وی در مورد رآکتور آب سنگین اراک گفت: «ایران آماده است و قبلا طراحی‌هایی را برای ایجاد تغییرات و کاهش میزان پلوتونیوم خروجی انجام داده است. فکر می‌کنم فناوری به ما کمک می‌کند تا میزان تولید پلوتونیوم را کاهش دهیم.» عراقچی همچنین در مورد تجاوز پهپاد اسرائیلی به آسمان ایران هم گفت: «خرابکارانی وجود دارند که نمی‌خواهند توافقی حاصل شود. ما این پهپاد را در فاصله نزدیک به نطنز هدف قرار دادیم و این امر بر نگرانی‌های ما افزود. ما تلاش می‌کنیم تا از تاسیسات هسته‌ای خود محافظت کنیم. ما این اقدام را یک اقدام تحریک‌آمیز می‌دانیم و اقدامات متقابل را حق خود می‌دانیم. اما فعلا تمرکز خود را بر مذاکرات گذاشته‌ایم.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها