هشدار به مسافران؛ شمال بارانی است

بارش شدید باران که از شامگاه شنبه و پس از یک دوره 60روزه در استان‌های شمالی کشور آغاز شده، علاوه بر این‌که موجی از شادی میان کشاورزان و شالیکاران ایجاد کرده است، نگرانی از طغیان رودخانه‌ها را نیز در پی داشته، طوری که مسئولان این استان‌ها با هشدار به شهروندان و مسافران، خواستار احتیاط آنها در سفر به این استان‌ها و پرهیز از اقامت در حریم رودخانه‌ها شدند.
کد خبر: ۷۱۱۸۳۵
هشدار به مسافران؛ شمال بارانی است

به گزارش واحد مرکزی خبر، مدیرکل بحران استانداری مازندران دراین‌باره گفت: بر اساس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان، با نفوذ سامانه بارشی روی سواحل جنوبی دریای خزر تا چند روز آینده، شاهد ابرناکی آسمان، ورزش باد شدید، رگبار پراکنده باران و احتمال صاعقه و نیز کاهش 10 درجه‌ای دمای هوا در استان خواهیم بود.

زرودی با بیان این‌که با وجود رگباری بودن بارش‌ها، احتمال آبگرفتگی معابر در برخی مناطق استان دور از انتظار نیست، افزود: دریای خزر نیز در این مدت مواج و توفانی است، به همین دلیل شنا کردن در دریا ممنوع بوده و ضروری است هموطنان این هشدارها را جدی بگیرند.

وی همچنین به پیش‌بینی هواشناسی مازندران اشاره و تصریح کرد: براساس پیش‌بینی این اداره، احتمال طغیانی شدن رودخانه‌ها و جاری شدن سیلاب بر اثر بارندگی‌های رگباری در نقاط مختلف استان وجود دارد، به همین دلیل به شهروندان و مسافران توصیه می‌شود از تردد و اقامت در ارتفاعات، حاشیه و بستر رودخانه‌ها، مسیل‌ها و نقاط سیلگیر خودداری کنند.

ایرنا اما از جنبه دیگری به این بارندگی‌ها نگریسته و شادی و خوشحالی کشاورزان و شالیکاران را از پیامدهای این بارش‌ها عنوان کرده است.

به گزارش این خبرگزاری، دمای هوای مناطق مرکزی و شرقی مازندران در دو ماه گذشته از فصل تابستان، تا حدود 40درجه سانتی‌گراد بالای صفر نیز رسید که این میزان گرما، طی سالیان گذشته بی‌سابقه بوده است. در این مدت هیچ‌گونه بارشی نیز در این مناطق رخ نداد و همین مساله سبب شد تا زمینه مساعدی برای وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع فراهم شود.

همچنین پایین رفتن سطح آب‌های زیر زمینی و کاهش محسوس دبی رودخانه‌ها و افت آب سدها سبب شد تا خشکسالی بر تمامی محصولات کشاورزی از جمله پرورش ساقه شالی برنج و باغ مرکبات این استان حاکم شود که این امر نشای مجدد شالی برنج را دچار خشکسالی کرد و بسیاری از شالیکاران که به روش پرورش ساقه شالی اقدام کرده بودند، زمین را رها کردند.

اما با بارش‌هایی که از شامگاه شنبه در این استان آغاز شده، علاوه بر کاهش 3 تا 10 درج‌های دمای هوا، موجب از بین رفتن گرد و غبار ناشی از نباریدن حدود 50 روزه باران در استان نیز شده است. ضمن این‌که شادی شالیکاران و کشاورزان را نیز به دنبال داشته است.

واحد مرکزی خبر نیز گزارش می‌دهد گیلانی‌ها بعد از 60 روز گرمای طاقت‌فرسا از روز گذشته شاهد هوای بارانی و خنک هستند، به طوری که هوای گیلان اکنون در بیشتر مناطق بارانی است و این بارش‌ها در مناطق مرکزی و شرقی شدیدتر است.

هوای این استان که در بعضی روزهای تابستان به 40 درجه سانتی‌گراد با رطوبت 100درصدی هم رسیده بود، با نفوذ سامانه بارشی که از شنبه‌شب وارد استان شده، تا 9 درجه کاهش یافته است.به پیش‌بینی هواشناسی استان گیلان، بارش باران دست‌کم تا دو روزه آینده در گیلان ادامه خواهد داشت. این اداره کل اعلام کرده است که در این مدت آبگرفتگی معابر عمومی و بالاآمدن سطح آب رودخانه‌ها دور از انتظار نیست، ضمن این‌که دریای گیلان نیز مواج بوده و شهروندان و مسافران باید از تفریح و شنا در سواحل خودداری کنند.

البته این بارش‌ها در گیلان نیز با خوشحالی مردم همراه شده و طراوت باغ‌های کشاورزی بویژه شادابی بوته‌های برگ سبز چای را به همراه داشته است.

تندباد و باران شدید در دهلران وحشت آفرید

تندباد و باران شدید بامداد روز گذشته در شهرستان دهلران استان ایلام نیز خسارت فراوانی بر جا گذاشت و باعث وحشت مردم شد.

به گزارش ایرنا، بر اثر شدت توفان یک دستگاه تریلر که در مسیر دهلران به دشت عباس توقف کرده بود، واژگون و یک دستگاه تریلر دیگر نیز از مسیر خود منحرف شد. همچنین بسیاری از درختان در مناطق شهری و روستایی بخش موسیان ریشه‌کن شدند.

این توفان در مناطق روستایی و بخش‌های این شهرستان سبب کنده شدن پوشش ایزوگام سقف و تخریب حصارکشی منازل بسیاری شده است.

این حادثه خسارت بسیاری نیز به زیرساخت‌ها از جمله شبکه‌های فشار ضعیف، متوسط و مخازن برقی وارد کرده و تیرک‌های برق را از جا کنده است.

همچنین برق بسیاری از مناطق روستایی و شبکه دیجیتال صدا و سیما نیز در این شهرستان قطع شده و کابل‌های برق روی زمین افتاده است.

‌امیدعلی سبزی، فرماندار دهلران با بیان این‌که در این حادثه محصولات کشاورزی، دکل مخابراتی، تاسیسات برق و صدا و سیما خسارت دیده است، تصریح کرد: برق پنج روستای شهرستان نیز به دلیل سرعت توفان قطع شده است.

مسئول هواشناسی دهلران با اشاره به این‌که شتاب و شدت این توفان با توجه به آسیب‌ها و خسارت وارده در شهر موسیان بالای صد کیلومتر در ساعت بوده است، گفت: به دلیل نبود دستگاه‌های سنجش در شهرستان دهلران از جمله بخش موسیان به عنوان کانون اصلی این حادثه، میزان دقیق شتاب توفان مشخص نیست.

محمد پاریاب افزود: 1.6 میلی‌متر بارندگی نیز در مدت بسیار کوتاهی همزمان با توفان این شهرستان باریده است.

بخش موسیان از توابع شهرستان 60 هزار نفری دهلران در 25 کیلومتری این شهر قرار دارد و در طول روزهای گذشته کانون زمین‌لرزه‌های متعدد بوده است. دوشنبه بیست‌وهفتم مردادماه گذشته زلزله‌ای به بزرگی 5.8 ریشتر این بخش و روستاهای اطراف آن را لرزاند. این زمین‌لرزه به پنج روستای بخش موسیان خسارت بسیاری وارد و افزون بر 50 نفر را راهی بیمارستان‌ها کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها