بعضی از افراد، مورد علاقه اطرافیانشان هستند و بعضی دیگر، به اصطلاح افرادی نچسب محسوب می‌شوند. هر اندازه فرد دوست داشتنی‌تر باشد، دوستان بیشتری خواهد داشت و نزد خانواده‌اش هم محبوب‌تر خواهد بود. اینکه چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنیم و برای افزایش این ارتباط چه کارهایی باید انجام دهیم یا اینکه چه کارهایی نباید انجام دهیم، سوالی است که بر میزان محبوبیت افراد تاثیرگذار است.
کد خبر: ۷۱۱۶۷۲
۶ قیچی ارتباطی در دوستی و زناشویی

جام جم سرا: امروزه ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که ناگزیر از ارتباط و برخورد با دیگران هستیم و آنچه مسلم است اینکه هیچ فردی قادر نیست بدون کمک و برقرار کردن ارتباط مناسب با دیگران، نیازهای معمول خود را برطرف سازد.

شش قیچی ارتباطی

در ارتباط با دیگران به خصوص دوستان و اعضای خانواده، بعضی رفتارهای اشتباه باعث می‌شود تا محبوبیت یک نفر نزد بقیه اعضا کاهش یابد.

موفقیت می‌نویسد: روان‌شناسان ۶ عاملی که هر رابطه‌ای را خراب می‌کند به نام ۶ قیچی معرفی می‌کنند که عبارت است از: قضاوت کردن، تهدید کردن، تحقیر کردن، سرزنش کردن، نصیحت کردن و مقایسه کردن.

استفاده از این شش قیچی، در تعاملات روزانه با دوستان و اعضای خانواده می‌تواند روابط سالم را از بین ببرد و مانع یک ارتباط موثر شود که نمونه آن را در رابطه والدین با فرزندان یا زن و شوهر‌ها می‌توان به راحتی مشاهده کرد.

شیوه‌های افزایش محبوبیت با ارتباط موثر

به نقل از خراسان، برای افزایش محبوبیت، باید به سراغ راه‌های ارتباط موثر با دیگران، بروید. در ارتباط موثر با دیگران ۳ مولفه تاثیرگذار وجود دارد. اول فرستنده پیام، دوم گیرنده پیام و سوم محتوای پیام. اگر در هر یک از این ۳ عنصر اشکالی وجود داشته باشد، پیام منتقل نمی‌شود و در بد‌ترین حالت ممکن است که برعکس آنچه که قصد بیان آن را داشته‌ایم، منتقل شود.

در ادامه چند مورد از راهکارهای افزایش ارتباط موثر با دیگران ارائه شده است.

۱-صریح و صادق بودن: سعی کنیم در ارتباط‌های کلامی خود با دیگران صریح و صادق باشیم. در گفت‌و‌گوهای خود صمیمی باشیم و با ابهام صحبت نکنیم چون اگر منظور خود را با صراحت بیان نکنیم، طرف مقابل ما به اشتباه می‌افتد، به حدس و گمان رو می‌آورد و ممکن است از واقعیت دور و به اصطلاح دچار سوءتفاهم شود.

۲- بیان احساسات: با احساس خود رو راست باشیم و سعی کنیم مشکلات زندگی و احساساتی را که داریم با همسر و طرف مقابل خود در میان بگذاریم حتی اگر گمان کنیم که باعث ناراحتی آن‌ها می‌شود. اگر می‌خواهیم با طرف مقابل خود ارتباطی معقول و منطقی بر پایه تفاهم داشته باشیم، بهترین روش رو راست بودن و احساس خود را با او در میان گذاشتن است.

۳- کشف زمینه‌های مشترک: در جست‌و‌جوی زمینه‌های مشترک باشید. سعی کنید در ارتباطات خود بیشتر از نکات مشترک و مشابه استفاده کنید. اهداف، نیاز‌ها و نگرانی‌ها را از نظر طرف مقابلتان ببینید تا شرایط طرف مقابل را درک کنید.

۴- همدلی و همدردی کردن: شادی و غم طرف مقابل را، شادی و غم خود به حساب آورید و زمانی که او احساس غم می‌کند، شما نیز با او همدرد و هم حس شوید و بالعکس.

۵- شنونده خوبی بودن: شنونده خوبی باشید و گوش کردن را یاد بگیرید. گوش کردن به سخن و کلام دیگران موجب می‌شود تا آن‌ها، در ‌‌نهایت آرامش خیال، احساساتشان را با شما در میان بگذارند و برایتان احترام قائل شوند و آماده شنیدن نظرات شما شوند.

۶- شناسایی نوع شخصیت افراد: ببینید طرف مقابلتان چه شخصیتی دارد؛ مثلا برون گراست یا درون گرا. برای صمیمیت با درون گرایان باید ببینید چه ایده‌ها و ارزش‌هایی برای آن‌ها اهمیت دارد و آن‌گاه بکوشید تا با توجه به چارچوب‌های ذهنیشان با آن‌ها رفتار و صحبت کنید؛ بنابراین با پی بردن به ویژگی‌های شخصیتی طرف مقابلتان، بهتر می‌توان ارتباط موثر داشت.

۷- تقویت عزت نفس: برای تقویت عزت نفس خود، باید به کاستی‌های خود پی ببرید و به فکر اصلاح آن‌ها باشید. جالب است که بدانید با افزایش عزت نفستان، ارتباطتان با دیگران به نحو چشمگیری بهبود می‌یابد.

۸- محترم شمردن احساس طرف مقابل: همیشه با دیگران، رفتاری محترمانه داشته باشید و احساس طرف مقابلتان را محترم بشمارید. کوچک کردن دیگران با کلمات اهانت آمیز به خصوص در حضور دیگران؛ باعث ناراحتی دیگران از شما می‌شود؛ بنابراین شما باید یاد بگیرید که چه وقت باید شوخی کنید و چه وقت باید جدی باشید و هیچ‌گاه طرف مقابلتان را دست نیندازید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها