صبح امروز یکشنبه دوم شهریور پیکر اکبر خواجویی کارگردان سینما و تلویزیون ایران با حضور تعدادی از هنرمندان از مقابل خانه سینما تشییع شد.
کد خبر: ۷۰۹۰۴۰
تشییع پیکر «اکبر خواجویی» در میان گریه های مریلا زارعی

صبح امروز یکشنبه دوم شهریور مراسم تشییع پیکر اکبر خواجویی کارگردان سینما و تلویزیون ایران از مقابل خانه سینما به سمت بهشت زهرا برگزار شد.
در ابتدای این مراسم کمال تبریزی رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران طی سخنانی گفت: من از طرف کانون کارگردانان سینما به بازماندگان اکبر خواجویی تسلیت می گویم و امیدوارم خداوند به آنها آرامش دهد. خواجویی را از نزدیک نمی شناختم اما با چند برخوردی که با او داشتم، حس کردم که انسان شریف و آرامی است. او کارش را آرام و بی سر و صدا انجام می داد و مردم با آثارش ارتباط عمیقی برقرار کردند. زمانی که مجموعه تلویزیونی «پدرسالار» پخش می شد همیشه خیابان ها خلوت بود و مردم به تماشای این سریال می نشستند.


کمال تبریزی در ادامه حرف هایش تصریح کرد: خواجویی همیشه از جنجال می پرهیزید و دلش نمی خواست سر و صدا کند. برای روحش آمرزش طلب می کنم و آرزو می کنم که روحش قرین رحمت الهی باشد. مرگ موضوعی است که همه ما روزی با آن روبرو خواهیم شد.
در ادامه حسن فتحی یکی از دیگر کارگردانان سینمای ایران طی سخنانی درباره اکبر خواجویی گفت: بی مقدمه عرض کنم که روزهای غمگینی را سپری می کنیم. چند روز پیش سیمین بهبهانی شاعر غزل سرای ایران را از دست دادیم و امروز نوبت به اکبر خواجویی رسید. من به نوبه خودم و به نمایندگی از خانواده سینمای ایران این ضایعه بزرگ را به خانواده ایشان تسلیت می گویم.
فتحی ادامه داد: اکبر خواجویی در تلویزیون کارهای قابل اعتنایی را ساخت همانطور که آقای تبریزی اشاره کرد در زمان پخش سریال «پدر سالار» خیابان ها خلوت می شد. خواجویی در سینما هم فیلم هایی ساخت که نشان می دهد او سینما را به خوبی می شناسد او در آخرین اثر سینمایی اش مفهوم مرگ را به تصویر کشید.
کارگردان فیلم سینمایی «پستچی سه بار در نمی زند» در پایان حرف هایش گفت: برای آن بزرگوار آرزوی آرامش دارم و امیدوارم راه و رسم وی توسط تعدادی از شاگردان او دنبال شود.
مریلا زارعی سخنران دیگری بود که در مورد اکبر خواجویی حرف هایی را مطرح کرد. وی درباره این کارگردان سینما گفت: این فقدان عظیم را به جامعه هنری و خانواده عزیز اکبر خواجویی تسلیت می گویم. عذرخواهی می کنم که نمی توانم به خوبی صحبت کنم اکبر خواجویی گردن من حق دارند و از همینجا اعلام می کنم که رفتنشان سخت است. اخلاق خوب، روی خوش و مهربانی صفاتی است که در یک نفر جمع می شود این مرد آنقدر نجیب بود که همه امروز به یادش افتادیم. امیدوارم شاگردان او صفات خوب اکبر خواجویی را به نمایش بگذارند. هرچند من شاگرد خوبی برای وی نبودم اما امیدوارم که روحشان قرین آرامش باشد.


مریلا زارعی در حالی که اشک می ریخت در پایان حرف هایش گفت: آقای خواجویی منزل جدیدت مبارک.
در ادامه مراسم متولیان خانه سینما ارتباط تلفنی با محمدعلی کشاورز بازیگر مجمموعه تلویزیونی «پدر سالار» برقرار کردند. محمد علی کشاورز در این تماس تلفنی گفت: من به دلیل کسالت نتوانستم در مراسم امروز شرکت کنم و از این بابت غذرخواهی می کنم. من در سریال «پدر سالار» با آقای خواجویی همکاری کردم و از وی چیزهای بسیاری آموختم. اکبر خواجویی سراسر نجابت بود و این روزها کم کارگردانی را همانند او پیدا می کنید.
بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در ادامه حرف هایش عنوان کرد: من در طول عمر هنری ام با دو کارگردان خوب کار کردم که یکی از آنها علی حاتمی بود و دیگری اکبر خواجویی و همیشه از این دو عزیز چیزهای زیادی آموختم. نجابت مهمترین دستاوردی بود که من از ارتباط با آنها به دست آوردم.
محمدعلی کشاورز در پایان حرف هایش تصریح کرد: یکی دیگر از ویژگی های اکبر خواجویی این بود که همیشه حقوق افرادی که با او کار می کردند را سر وقت می پرداخت. من یاد ندارم که هیچ وقت دستمزد بازیگران و عواملی که با او کار می کردند را پرداخت نکند نجابت و احترام مهمترین ویژگی اکبر خواجویی بود.
در ادامه احمد طالبی نژاد منتقد و روزنامه نگار سینما طی سخنانی درباره اکبر خواجویی گفت: مریلا زارعی گفت که از شاگردان ایشان بوده است اما من به طور جد یکی از شاگردان اکبر خواجویی در شهر اصفهان بودم قبل از اینکه چیزی به عنوان سینمای آزاد پیدا شود اکبر خواجویی در اصفهان فیلم های مستقلی ساخت.
وی ادامه داد: یکی از تعهدات اکبر خواجویی این بود که از نیروهای محلی و بومی استفاده می کرد که متاسفانه این ویژگی اکبر خواجویی در هیاهوی سینمای ژورنالیستی ما گم شد و دیده نشد تعداد زیادی از بازیگران اصفهانی که امروز در سینمای ایران به فعالیت می پردازند از شاگردان اکبر خواجویی بودند.
وی در ادامه حرف هایش تصریح کرد: روزی که اکبر خواجویی به بیمارستان رفت در سربرگ یادداشت های روزانه ام نوشتم که باید مطلبی را برای او بنویسم اما به دلیل مشغله کاری این امر عقب افتاد و روز جمعه که اکبر خواجویی درگذشت من فرصت کردم یادداشتی را بنویسم این یادداشت امروز در روزنامه اعتماد منتشر شده است.

http://media.isna.ir/content/1408863136485_abdolvahed%20mirzazadeh-4.jpg/4
داریوش باباییان تهیه کننده سینمای ایران سخنران دیگری بود که درباره اکبر خواجویی سخنانی گفت: من و اکبر هر دو اصفهانی هستیم اما او ذاتا اهل اصفهان بود و به جرات می توانم بگویم که اکبر خواجویی استاد اکثر هنرمندان اصفهانی است.
وی عنوان کرد: آقای خواجویی خیلی ها را به سینما معرفی کرد و او آرام ترین آدم سینما بود. فیلم «محیا» را هیچکس فراموش نمی کند، خواجویی قصه «محیا» را از ته دل کار کرد. برای پایدار ماندن خانواده اش و آرامش روح او دعا می کنم.
در پایان مهران خواجویی فرزند اکبر خواجویی در مراسم حاضر شد و طی سخنان کوتاهی عنوان کرد: از همه دوستانی که امروز در این مراسم آمدند تشکر می کنم که حضورشان به من و خانواده ام آرامش داد.

http://media.isna.ir/content/1408863159214_abdolvahed%20mirzazadeh-11.jpg/4
وی ادامه داد: در این مدت پدر خیلی سختی کشید. عده ای آمدند به او سر زدند و تعدادی هم نیامدند اما او گله ای از کسی نداشت و از همه به خوبی یاد می کرد.
وی در پایان حرف هایش گفت: از بنیاد سینمای فارابی تشکر می کنم که در طول این مدت ما را همراهی کردند. پیکر اکبر خواجویی صبح فردا در اصفهان به خاک سپرده می شود.
مریلا زارعی، کمند امیر سلیمانی، فلورا سام، انوشیروان و برزو ارجمند، حسن فتحی، احمد طالبی نژاد، سیامک اطلسی، احمد میر علایی، سیامک شایقی، محمد مهدی عسکرپور، کمال تبریزی، حسن فتحی، داریوش باباییان و محمد کمالی پور در این مراسم حضور داشتند. (سینماخبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها