برگی از تاریخ فضانوردی

زنگوله‌ای که دیر به صدا درآمد

فضانوردی زیر آب

چهار فضانورد از هجدهمین ماموریت عملیات در محیط‌‌های خطرناک ناسا ـ معروف به نیمو ـ با بیرون آمدن از اعماق آب‌های اقیانوس اطلس، یک ماموریت فضایی را زیر آب به پایان رساندند.
کد خبر: ۷۰۸۷۵۵
فضانوردی زیر آب

جانت اپس و مارک وندهی از ناسا، توماس پسکو از آژانس فضایی اروپا به همراه دو تکنیسین آزمایشگاهی و به فرماندهی آکیهیکو هوشیده از آژانس تحقیقات هوافضای ژاپن فضانوردانی بودند که حدود 9 روز را در عمق 19متری مرکز تحقیقات زیرآبی دانشگاه بین‌المللی فلوریدا، به زندگی و کاوش پرداختند.

آنها تمام ابزارها، تکنیک‌ها و فناوری‌های مورد نیاز برای ماموریت‌های تحقیقاتی بلندمدت آینده و زندگی در ایستگاه بین‌المللی فضایی را مورد بررسی قرار دادند.

ماموریت بررسی‌های علمی، بیشتر روی سلسله مطالعاتی متمرکز می‌شود که از سوی برنامه تحقیقات انسانی ناسا برای بررسی سلامت رفتاری و بهره‌وری، سلامت انسان و اقدامات متقابل و عوامل انسانی و قابلیت سکونت طرح‌ریزی شده‌اند.

این مطالعات تمام موضوعات مربوط به انسجام تیمی و توانایی اعضای آن برای انجام وظایف محوله به آنها را تحت عوامل محدودکننده مانند انزوا، محبوس بودن، دور افتادن از جمع، به هم خوردن ساعت بیولوژیکی، تاخیرهای ارتباطاتی و کار بیش از حد مورد بررسی قرار می‌دهد.

به گفته هوشیده، فرمانده عملیات، نیمو چیزی جز کار و زندگی با دیگران نیست. نه‌تنها زندگی با شش محقق در زیر آب، بلکه با تمام اعضای تیم پشتیبانی‌کننده محققان از بیرون که از یک وجه بسیار شبیه ماموریت‌های فضایی است. کار تیمی کلید موفقیت است که در این ماموریت بخوبی انجام شد. خیلی خوشحالم که با این تیم حرفه‌ای کار کردم و توانستم فرماندهی نیمو 18 را به آسانی و لذت فراوان به پایان برسانم.

فعالیت‌های فضایی نیمو 18، مسئول ارزیابی ابزارآلات، تکنیک‌های بررسی در زمینه‌های گرانشی، شامل شهابسنگ‌ها تا اقمار مریخ و سطح خود مریخ بود. تکنیک‌هایی برای برنامه‌ریزی عملیات‌ اکتشاف با در نظر گرفتن تاخیرهای ارتباطاتی که در یک سفر فضایی دوردست مثل سفر به مریخ، فضانوردان با آن روبه‌رو خواهند شد.

وندهی نیز اذعان می‌کند: نیمو 18، فرصت بسیار فوق‌العاده‌ای برای مشارکت در توسعه فناوری‌ها و تکنیک‌های اکتشافات آینده بود. پروژه به خودی خود کافی بود، ولی بیشتر از آن تجربه سبک زندگی بود که اغلب افراد فرصت آن را ندارند. ازجمله مطالعات مهندسی نیمو 18، ارزیابی استفاده از فناوری بلوتوث برای نظارت بر ضربان قلب هر یک از افراد گروه بود. خروجی موفقیت‌آمیز چنین آنالیزی می‌تواند به افزایش سطح کیفی تجهیزات نصب شده در ایستگاه بین‌المللی فضایی کمک کند.

زندگی در محیط‌های خطرناک زیرآبی، شباهت بسیاری به زندگی در فضا دارد و این فرصتی بود تا محققان این شباهت‌ها را کشف و ثبت کنند. زندگی زیر امواج دریا چیزی نیست که اعضای تیم بتوانند به همین زودی آن را فراموش کنند. زمانی که در تاریکی شب به آب شیرجه می‌زنید و آرامش بی‌مثال آن را حس می‌کنید و نوری جز درخشش تجهیزات فلورسنت در کابین وجود ندارد، اینجاست که فکر می‌کنید روی سیاره‌ای دیگر قدم گذاشته‌اید‌.

ناسا تا حدود دو ماه دیگر عملیات جدیدی با نام نیمو 19 را برای مدت هفت روز تکرار خواهد کرد. نیمو 19 به فرماندهی فضانورد رندی برزنیک و همراهی فضانوردانی از کانادا و اروپا بر آموزش‌های از راه دور تمرکزخواهند کرد. آموزش از راه دور به این صورت خواهد بود که عضو گروه عملیات، دستورهایی را برای انجام وظایف خود از متخصصان دریافت می‌کند که با بهره‌گیری از تجهیزات سمعی و بصری و به‌طور مجازی انجام خواهد شد.

space-travel / محمدتقی امیرسام

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها