دختری ۱۶ ساله‌ام. همه اطرافیانم می‌گویند همیشه ناراحت و گرفته‌ای و روابط عمومی ضعیفی داری. تاکنون هر بار که تصمیم گرفتم شاد و خنده رو باشم، موفق نشدم. چه کار کنم؟
کد خبر: ۷۰۵۵۲۱

جام جم سرا: در قدم اول تلاش کنید که در برابر نظر دیگران گارد نگیرید. اینکه شما تصمیم بگیرید به هر قیمتی به دیگران ثابت کنید که نظرشان درباره شما درست نیست کار بی‌فایده‌ای است و شما را به مقصودتان نخواهد رساند. شما باید خودتان را ارزشمند و قابل احترام بدانید. در این صورت پاسخ‌ها و رفتارهای شما در برابر دیگران نیز محترم بروز می‌کند. افرادی که اعتماد به نفس و خود ارزشمندی بالایی دارند خیلی زیبا‌تر سلام و احوال پرسی می‌کنند و این باعث می‌شود دیگران روابط عمومی آن‌ها را ضعیف ندانند.

محدودیت‌های غیر منطقی را حذف کنید

پیش از هر چیز باید بدانید که در جمع بودن منافاتی با صحبت کردن یا نکردن ندارد، بنابراین از جمع‌های فامیلی و دوستی دوری نکنید. این دلیل که باید حتما در جمع صحبت کنید، نباید باعث دوری شما از حضور در جمع باشد. وقتی از حضور در جمع خودداری کنید، دیگران فکر می‌کنند شما ناراحت هستید یا روابط عمومی ضعیفی دارید. شما باید برای ارتباط موثر و صحبت کردن با دیگران بعضی محدودیت‌های غیر منطقی را حذف کنید. بعضی از افراد می‌ترسند که صحبت‌‌هایشان باعث ناراحتی دیگران شود، در صورتی که معمولا این اتفاق نخواهد افتاد و این ترس بی‌دلیل است. البته فکر کردن پیش از حرف زدن هم بسیار خوب است اما حساسیت‌های بی‌مورد باید برطرف شود.

همیشه رسمی برخورد نکنید

در قدم دیگر سعی کنید با دیگران به خصوص با دوستان و اقوام خیلی رسمی برخورد نکنید. برای انتخاب موضوعی که می‌خواهید درباره آن با دیگران صحبت کنید، خیلی سخت نگیرید. شما می‌توانید از گفت‌و‌گو درباره موضوع‌های روزانه شروع کنید تا به مرور توان شما بالا‌تر برود. همین صحبت کردن با دیگران با رعایت مهارت‌های ارتباط موثر به شما کمک زیادی برای بالا بردن روابط عمومیتان خواهد کرد.

شش دانگ حواستان را به دیگران بدهید

در زمان صحبت با دیگران تلاش کنید تا آن‌ها را درک کنید. برای ارتباط موثر باید وقتی برای گفت‌و‌گو با دوستان و آشنایانتان درنظر بگیرید و در این لحظات فقط شنونده باشید و اجازه دهید که آن‌ها حرفشان را بزنند؛ به طور مثال در هنگام صحبت با دیگران با تلفن همراه‌تان بازی نکنید و شش دانگ حواستان را به طرف مقابل بدهید.

خنده را جدی بگیرید

گاهی اوقات در حین صحبت با دوستان و آشنایان به آن‌ها لبخند بزنید هرچند که از نظر شما، موضوع مورد بحث خنده دار نباشد. همین همدلی شما با جمع، کمک زیادی به شاد نشان دادن شما خواهد کرد. (عباسعلی براتی - کار‌شناس ارشد روان‌شناسی بالینی/ خراسان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
پسر اهورایی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
۰
۰
از كدوم قسمت سایت باید مشاوره انجام داد؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها