برکناری فرمانده نیروی هوایی اسرائیل در پی شکست اخیر

در پی شکست ارتش رژیم صهیونیستی در تهاجم نظامی به نوار غزه، فرمانده نیروی هوایی این رژیم برکنار شد. به گزارش واحد مرکزی خبر، موشه یعلون، وزیر جنگ اسرائیل در واکنش به شکست ارتش این رژیم در حمله نظامی به غزه، تبلونسکی فرمانده نیروی هوایی این رژیم را برکنار و سرتیپ عمیکام نورکین را به عنوان فرمانده جدید نیروی هوایی منصوب کرد.
کد خبر: ۷۰۵۳۱۶

به گزارش پایگاه خبری المختصر از تل‌آویو، تبلونسکی از دو سال پیش فرماندهی نیروی هوایی ارتش اسرائیل را به‌عهده داشت. اخیرا ناکامی نیروی هوایی اسرائیل در تضعیف حملات موشکی فعالان فلسطینی از نوار غزه انتقاد شدید مقامات اسرائیلی را در پی داشت. گزارش شده که یعلون، تبلونسکی را به عنوان رئیس بخش نیروی انسانی ارتش اسرائیل منصوب کرد که بیشتر اعضای این بخش زن هستند.

از سوی دیگر، اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد بر اثر تجاوز نظامی سی و شش روزه رژیم صهیونیستی به نوار غزه، 1951 فلسطینی به شهادت رسیده و ده هزار و 193 نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. بنا به گفته القدره، 469 نفر از شهدای فلسطینی کودک، 243 نفر زن و 88 نفر سالمند بوده‌اند.

این اتفاقات در حالی است که کرانه باختری طی چند روز گذشته صحنه درگیری میان نوجوانان فلسطینی و سربازان صهیونیست بوده است. در همین راستا، نیروهای رژیم صهیونیستی سه‌شنبه شب با یورش به مناطق قدس اشغالی، 60 جوان فلسطینی را بازداشت کردند. این اقدام همزمان با آن رخ داد که درگیری‌های خشونت باری میان نیروهای رژیم صهیونیستی و جوانان فلسطینی در قدس رخ داد و نیروهای این رژیم با گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی به آنها یورش بردند.

به گزارش شاهدان، در این درگیری‌ها یک سرباز اسرائیلی زخمی و یکی از خودروهای نیروهای رژیم صهیونیستی به آتش کشیده شد. همچنین منابع فلسطینی اعلام کردند نیروهای رژیم صهیونیستی صبح دیروز 12 فلسطینی دیگر را در کرانه باختری بازداشت کردند.

پایان آتش‌بس 72 ساعته

از سوی دیگر مهلت آتش‌بس 72 ساعته‌ای که میان نیروهای مقاومت و نظامیان رژیم صهیونیستی برقرار شده بود، روز گذشته به پایان رسید. همزمان مذاکرات غیرمستقیم طرفین در قاهره که از چند روز پیش شروع شده بود، ادامه دارد. با وجود آن که دور نخست این مذاکرات دوشنبه شب بدون نتیجه‌ای پایان یافت، این روند روز گذشته نیز با وجود اختلافات زیاد ادامه پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، یکی از اعضای هیات مذاکره‌کننده فلسطینی در این خصوص گفت: پیشرفت‌هایی حاصل شده است، اما برای امضای توافق کافی نیست. در همین حال، یکی دیگر از اعضای هیات فلسطینی اظهار کرد مذاکرات بسیار دشوار است. یکی از اعضای هیات فلسطینی نیز در مصاحبه با اسکای‌نیوز گفت: مذاکرات در خصوص سازوکارهای اجرای توافق​نامه است و بررسی مساله ساخت فرودگاه و اسکله دریایی به تعویق افتاده است.

در مقابل، یک مقام رژیم صهیونیستی در خصوص روز اول این مذاکرات عنوان کرد: اختلافات همچنان بسیار عمیق است و پیشرفتی حاصل نشده است. شکاف در مواضع اسرائیل و هیات فلسطینی همچنان بسیار عمیق است.

یک منبع خبری نیز تاکید کرد رژیم صهیونیستی با گشودن گذرگاه‌ها و ارسال کمک‌ها از طریق گذرگاه‌های منتهی به نوار غزه و نیز بازسازی این منطقه تنها در صورتی که زیر نظر تشکیلات خودگردان فلسطین در غزه باشد، موافقت کرده است.

بر اساس این گزارش ، رژیم صهیونیستی همچنین با واریز حقوق کارمندان نوار غزه از طریق تشکیلات خودگردان فلسطین موافقت کرده است. در خصوص نوار مرزی نیز رژیم صهیونیستی اعلام کرده باید مساحت آن 300 متر باشد. در مورد ماهیگیری سواحل غزه نیز این رژیم اعلام کرده است که باید مساحت آن شش مایل باشد. این در حالی است که گروه‌های فلسطینی خواستار توسعه این مساحت تا 12 مایل هستند.

در همین حال، آسوشیتدپرس اعلام کرد سه‌شنبه شب مقامات مصری پیشنهادی را برای برقراری آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و حماس مطرح کرده‌اند. در این پیشنهاد کاهش بخشی از محاصره غزه به دست اسرائیل، درخواست شده و آمده است که رفع کامل حصر غزه و درخواست رژیم صهیونیستی برای خلع سلاح حماس باید به مذاکرات بعدی موکول شود. یکی از این مقامات به آسوشیتدپرس گفت: طبق پیشنهاد مصر، محاصره غزه در طول زمان بتدریج برطرف می‌شود. این پیشنهاد اسرائیل را ملزم می‌سازد به حملات هوایی به غزه پایان دهد و منطقه حائل 500متری در مرزهای غزه و سرزمین‌های اشغالی در طول زمان کاهش یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها