در جلسه امروز هیأت دولت صورت گرفت؛

دستور ویژه رییس‌ جمهور برای توقف پرواز "هواپیماهای ایران ۱۴۰"

دکترحسن روحانی رییس‌ جمهوری در نشست عصر امروز یکشنبه هیات دولت به وزارت راه و شهرسازی دستور داد تا زمان رسیدگی کامل به حادثه سقوط یک فروند هواپیمای « ایران - 140 »(آنتونوف)، از ادامه پرواز این نوع هواپیما در خطوط هوایی کشور جلوگیری کند.
کد خبر: ۷۰۴۰۹۲
دستور ویژه رییس‌ جمهور برای توقف پرواز "هواپیماهای ایران ۱۴۰"

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، در این نشست، وزرای راه و شهرسازی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گزارشی از سانحه سقوط هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ متعلق به شرکت سپاهان ارایه کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با ابراز تأثر شدید از این حادثه تأسف‌بار، ضایعه درگذشت تعدادی از هموطنان عزیز را به خانواده آنان و ملت بزرگ ایران تسلیت و شفای عاجل مصدومان حادثه را از درگاه خداوند مسألت کرد.

رییس‌ جمهوری به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور داد همه اقدامات لازم برای رسیدگی و تأمین امکانات کامل درمانی برای آسیب‌دیدگان این سانحه صورت پذیرد.

دکتر روحانی همچنین از وزیر راه و شهرسازی خواست گزارش کاملی از چگونگی وقوع سانحه و علل آن ارایه کند و تا رسیدگی کامل، از ادامه پرواز این نوع هواپیما ممانعت به عمل آمده و رعایت کامل استانداردهای فنی در همه پروازها مورد تأکید و توجه ویژه قرار گیرد.

در این سانحه که صبح امروز در تهران رخ داد، از مجموع 40 مسافر و 8 خدمه هواپیمای ایران - 140 (آنتونوف 140) تعداد 39 نفر جان باختند ولی 9 نفر دیگر به صدمات و جراحات شدید به بیمارستان انتقال یافته اند.

سوابق استفاده از آنتونوف 140 در پروازهای ایران

آنتونوف-۱۴۰ هواپیمایی ملخدار است که محصول شرکت هواپیماسازی آنتونوف خارکف اوکراین است. این هواپیما به عنوان جایگزینی برای آنتونوف-۲۴ و آنتونوف-۲۶ در نظر گرفته شد.

این شرکت عمده ویژگی های بارز این هواپیما را نسبت به مدل های قبلی شامل سقف پروازی بلندتر، باند فرود کوتاه به مسافت ۱۷۰۰ متر، سازگار با شرایط آب و هوایی از -۵۵ تا +۴۵ درجه سانتیگراد، افزایش امکانات و آسایش کابین برای مسافران اعلام کرده است.

از این هواپیماها در ایران نخستین بار در سال 91 از ایران 140 با دو پرواز آزمایشی در خط تهران- اصفهان برای جابه جایی مسافر استفاده شد.

ایران -140 که با استفاده از طراحی آنتونوف 140 اواکراین طراحی شد، نخستین پرواز خود را در سال 70 در ایران تجربه کرد. ایران درسال 87 تولید این هواپیما را با تولید 12 فروند هواپیما آغاز کرد.

نمونه ایرانی این هواپیما نسبت به مدل مشابه اوکراینی از نظر موتور و تجهیزات پیشرفته تر است.

این پرنده که از روی مدل آنتونوف 140 روسی ساخته شده، برای مسافربری منطقه ای در سطح کوچک به کار می رود که قابلیت حمل و جابجایی 35 تا 100 نفر را دارد.

این نخستین سانحه نیست

در هشتم بهمن ماه ، یک87 هواپیمای مسافربری ایران 140 حوالی فرودگاه شاهین شهر اصفهان سقوط کرد و تمامی پنج سرنشین هواپیما جان باختند.

سانحه سقوط هواپیمای مسافربری ایران 140 هنگامی رخ داد که خلبانان یکی از شرکت های هواپیمایی شامل یک استاد خلبان و 4 خلبان در حال آموزش، در حال گذراندن آموزش های تایپ (نوع) این هواپیمای دوموتوره برای ورود به ناوگان این شرکت بوده اند.

سقوط این هواپیما در دیگر کشورها

سقوط هواپیمای آنتونوف در روسیه و دیگر کشورها هم سابقه دارد که مواردی از آن در زیر می آید:

- ۲۳ دسامبر ۲۰۰۲، سرنگونی یک فروند هواپیمای آنتونوف-۱۴۰.

- ۲۴ دسامبر ۲۰۰۵، یک هواپیمای آنتونوف-۱۴۰ خطوط هواپیمایی جمهوری آذربایجان با ۲۳ مسافر در سواحل دریای خزر سرنگون شد و تمامی مسافران آن کشته شدند.

- پرواز آنتونوف-۱۲ آویس آمور روسیه در ۹ اوت ۲۰۱۱ که از فرودگاه سوکول به مقصد فرودگاه کپرویم روسیه می رفت، منجر به سقوط هواپیما در شرق روسیه و کشته شدن ۱۱ نفر سرنشینان این آن شد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
sa
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
۰
۰
روحانی دوستت داریم...

نیازمندی ها