مطالعه محقق زمین‌شناسی دانشگاه فلوریدا نشان می‌دهد با بررسی مقادیر سرب موجود در دندان‌های انسان‌ها می‌توان به سرنخ‌هایی درباره منشا آن‌ها رسید.
کد خبر: ۷۰۱۸۶۶
شناخت گذشته انسان از طریق سرب موجود در دندان

جام جم سرا: به گفته «جورج دی کامنوف»، این کشف می‌تواند به نیروهای پلیس در حل پرونده‌ها کمک کند. به طور مثال، آزمایش سرب موجود در دندان یک جسد متلاشی‌شده غیرقابل‌شناسایی می‌تواند بلافاصله به متمرکزشدن تحقیقات روی یک منطقه جغرافیایی خاص کمک کند؛ بنابراین منابع قانونی از جستجوی افراد گمشده در مکان‌های اشتباه اجتناب خواهند کرد.

سرب از چهار مولفه ایزوتوپی تشکیل شده‌ و میزان این ایزوتوپ‌ها در صخره‌ها، خاک‌ها و طلاها و بنابراین مناطق مختلف جهان متفاوت است. حفر معدن و دیگر فعالیت‌های عامل آلودگی سرب را در محیط منتشر کرده و این ماده به هنگام رشد کودکان در بدنشان انباشت می‌شود زیرا آن‌ها غبار را استنشاق می‌کنند و زمانی که دستانشان را دهان می‌برند، خاک را هضم می‌کنند.

به نقل از ایسنا، سیگنال‌های سرب در دندان که در طول دوران کودکی رشد می‌کند، گرفتار می‌شود و در آنجا حفظ می‌شوند. چنانچه شخصی اهل مکان دیگری باشد، ایزوتوپ وی از جمعیت محلی آن مکان متمایز خواهد بود. تحلیل سرب همچنین می‌تواند اطلاعاتی درباره این که بدن فرد متعلق به چه بازه زمانی است، در اختیار بگذارد.

بر اساس تحقیقی که در مجله Science of The Total Environment منتشر شده، دندان‌های تاریخی و مدرن دارای سیگنال‌های مختلفی هستند و ترکیب طبیعی سرب به دلیل حفر معدن و استفاده از بنزین سرب‌دار دچار تغییر شد است بنابراین، تفاوت فاحشی بین قرار‌گرفتن انسان‌های باستانی و مدرن در معرض این عنصر وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها