«محمود شهریاری» مجری برنامه‌های تلویزیونی طی نامه‌ای به رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، از او درخواست تصحیح واژه کرد.
کد خبر: ۷۰۱۵۲۷
تذکر واژگانی «محمود شهریاری» به «غلامعلی حدادعادل»

محمود شهریاری در نامه‌ای خطاب به «غلامعلی حدادعادل» درخواست کرده واژه مرداد با واژه صحیح آن اَمرداد، جایگزین شود.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

فرهیخته فرزانه

جناب آقای حدادعادل

رئیس محترم فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی

با درود و سلام،‌سال گذشته در چنین روزهایی یک نوجوان باهوش ایرانی از من پرسید واژه مرداد به چه معناست. به او گفتم این واژه از مصدر «مُر» اوستایی به معنای مرگ و مردن ساخته شده و به معنای مردنی، مرگ و نیستی است. با تعجب پرسید پس چرا ما ایرانیان نام ماه پنجم سال را مردنی گذارده‌ایم.

به او گفتم این‌گونه نیست، درست این واژه اَمرداد است. چون الف مفتوحه که پیشوند این واژه است، حرف نفی است و معنای آن را به کلی دگرگون می‌کند و اَمرداد به معنای بی‌مرگ، نمردنی و جاودانه است. این کلمه صفتی است برای خداوند بزرگ که مظهر زوال‌ناپذیری و پایندگی است.

گفت:پس چرا همکاران شما در رسانه ملی و روزنامه‌ها نادرست آن را می‌گویند و می‌نویسند، گفتم شاید درست واژه را نمی‌دانند.

گفت: ولی در مدرسه به ما گفته‌اند ما جایی داریم به نام فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی که برای فارسی گفتن و فارسی نوشتن ایجاد شده.

من دیگر چیزی نگفتم. به او قول دادم این نامه را برای جنابعالی بنویسم تا با صدور بخشنامه‌ای، انتشاراتی که تقویم چاپ می‌کنند، رسانه ملی و روزنامه‌ها را (جز روزنامه اطلاعات که سالهاست از واژه درست امرداد استفاده می‌کند)،‌عمل به وظیفه قانونی خود طبق اصل ۱۷ قانون اساسی که پیروی از آن بر همگان شایسته و بایسته است، آگاه فرمایید.

با تجدید احترام

محمود شهریاری

۱۱ اَمرداد ۱۳۹۳

(خبرگزاری فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها