رییس انجمن دیابت ایران گفت: دیابت به ویژه نوع «یک» آن بر اساس دانش علمی و پزشکی روز جهان درمان قطعی ندارد و تبلیغاتی که در آن ادعا می شود می توان با جراحی این بیماری را درمان کرد، فریبی بیش نیست.
کد خبر: ۶۹۹۰۸۹
دیابت درمان قطعی ندارد

دکتر اسدالله رجب گفت: دیابت نوع یک که جنبه ژنتیکی و ارثی دارد قابل پیشگیری و درمان نیست اما می توان از بروز دیابت نوع 2 با پیروی از رژیم غذایی مناسب، ورزش کردن و دوری از استرس های روزمره پیشگیری و در صورت ابتلا آن را کنترل کرد.

به تازگی در برخی شبکه های ماهواره ای تبلیغاتی مبنی بر درمان قطعی بیماری دیابت با انجام جراحی پخش می شود که در آن تلاش می شود، بیماران از سراسر دنیا به کشور ترکیه که این نوع جراحی در آن صورت می گیرد، جذب شوند.

وی با بیان اینکه تبلیغات فریبنده برخی رسانه ها در مورد درمان دیابت نوع دو است، افزود: افرادی که میزان شاخص توده بدنی (BMI) (وزن به کیلوگرم تقسیم بر قد بر مبنای متر به توان دو) آنها بالای 40 است به گونه ای که چاقی سبب بروز بیماری دیابت در آنها شده است و راه حل غیرجراحی برای کاهش وزن و رفع چاقی آنها وجود ندارد، می توان با جراحی و برداشت چربی های زاید به درمان دیابت آنها کمک کرد اما نمی توان بیماری آنها را به طور کامل درمان کرد.

رییس انجمن دیابت ایران گفت: از نظر انجمن ها و مراکز فعال در زمینه دیابت در سراسر دنیا، این گروه از بیماران برای رفع بیماری دیابت خود می توانند این جراحی را انجام دهند و منعی برای آنها وجود ندارد.

وی افزود: حتی در دیابتی هایی که علاوه بر چاقی عوامل دیگری در ابتلای آنها به این بیماری نقش داشته است، این جراحی می تواند به کاهش شدت بیماری آنها تا حدودی کمک کند اما نمی تواند آن را به طور قطع درمان کند.

رییس انجمن دیابت ایران گفت: بیمارانی که BMI کمتر از 40 دارند و می توان با روش های بی ضرر و بی هزینه مانند ورزش کردن، رژیم های غذایی مناسب و مدیریت استرس میزان وزن آنها را کاهش داد و میزان قندخون را کنترل کرد، دیگر نیازی به جراحی های پرهزینه و پرعارضه نیست و می توان به این طریق وضعیت بیماری آنها را بهبود بخشید.

رجب افزود: به طور کلی انجمن دیابت ایران و مراکز فعال دنیا در زمینه دیابت این روش را توصیه نمی کنند مگر اینکه چاقی فرد سبب بروز دیابت و مشکلات عدیده برای او شود.

وی گفت: این جراحی به جراحی متابولیسم معروف است که برای کاهش وزن و برطرف کردن چاقی استفاده می شود؛ جراحی هایی که در شبکه های ماهواره ای از آنها به عنوان درمان قطعی دیابت نام برده می شود نیز در واقع برای کاهش وزن و رفع چاقی مفرط است و درمان قطعی برای دیابت به شمار نمی رود.

رییس انجمن دیابت ایران افزود: در این تبلیغات ادعا می شود که با این جراحی دیابت به طور قطع درمان می شود این درحالی است که چاقی مفرط برطرف و از این طریق به درمان دیابت کمک می شود.

وی با بیان اینکه حدود 80 درصد بیماران دیابتی در دوره ای از زندگی خود دچار اضافه وزن و چاقی بوده اند و به همین دلیل به دیابت مبتلا شده اند، گفت: با جراحی های متابولیسم می توان شدت بیماری برخی بیماران را کاهش و دیابتی هایی راکه علت دیابت آنها چاقی بوده است، درمان کرد.

رییس انجمن دیابت ایران افزود: در صورت نیاز به انجام دادن جراحی برای کاهش وزن و کمک به درمان دیابت این جراحی به بهترین روش در داخل کشور انجام می شود و نیازی به عزیمت بیماران به سایر کشورها برای انجام این عمل نیست.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها