رسیدن قیمت بنزین داخل به قیمت فوب خلیج فارس

قاچاق بنزین «صفر» شد

قاطرها روزانه 51 هزار لیتر بنزین ایران را به عراق قاچاق می‌کنند

روزنامه دیلی صباح ترکیه گزارش داد تصرف بزرگ‌ترین پالایشگاه عراق توسط گروه تروریستی داعش باعث شده مردم منطقه برای تامین نیاز بنزین شمال عراق به قاچاق روی بیاورند و شهر مرزی بیاره به مرکز قاچاق بنزین از ایران تبدیل شده است.
کد خبر: ۶۹۶۴۱۳

به گزارش ایسنا، گروه تروریستی داعش تمام راه‌ها به پالایشگاه بیجی بزرگ‌ترین پالایشگاه عراق را مسدود کرده و باعث کمبود بنزین در شمال عراق شده است. این امر به سود قاچاقچیان ایرانی و کرد تمام شده است. هر یک از 200 قاچاقچی فعال در این منطقه با 450 قاطر بنزین را از ایران به عراق قاچاق می‌کنند و روزانه دست‌کم صد دلار درآمد دارند.

شهر بیاره در استان حلبیه واقع در مرز ایران از اقلیم کردستان عراق به مرکز قاچاق بنزین معروف است. از آنجا که هیچ دیوار یا سیم خارداری در مرز وجود ندارد، این امر کار قاچاقچیان را آسان می‌کند. افرادی که قبلا به قاچاق مشروبات الکلی و لوازم الکترونیک مشغول بودند، اکنون به دلیل سود بیشتر به قاچاق بنزین روی آورده‌اند. یک گروه بیست ـ سی نفره از قاچاقچیان بنزین، پس از غروب آفتاب بنزین را با قاطر به شهر بیاره منتقل می‌کنند. به دلیل کوهستانی بودن منطقه، قاچاقچیان در یک شب سه مرتبه می‌توانند این کار را انجام دهند.

براساس این گزارش، هر قاطر 114 لیتر بنزین را حمل می‌کند که با احتساب 450 قاطر فعال در این زمینه روزانه 51 هزار لیتر بنزین ایران به عراق قاچاق می‌شود. زمانی که قاطرها به بیاره می‌رسند در آنجا بنزین بار کامیو‌ن‌های نفتکش شده و در دیگر مناطق عراق توزیع می‌شود. بنزین در ایران به قیمت 45 سنت خریداری و در عراق به قیمت 64 سنت به واسطه‌ها فروخته می‌شود، اگر یک قاچاقچی سه بار در روز این کار را انجام دهد، دست‌کم صد دلار بدست می‌آورد. واسطه‌ها نیز بنزین خریداری شده از قاچاقچیان را به قیمت 90 سنت (2800 تومان) در بازار عراق می‌فروشند.

نوگشا، نایب فرماندار شهر بیاره در این باره گفت: پس از بحران بنزین در منطقه کردستان، این شهر مرزی به جایی برای کسب روزی تبدیل شده است. اولین راه‌ زندگی در بین مردم این منطقه قاچاق است.وی با بیان این‌که منطقه کردستان عراق اجازه قاچاق را می‌دهد، افزود: ما از بنزین قاچاق شده نمونه‌برداری می‌کنیم و کیفیت آن را در آزمایشگاه‌هایمان می‌سنجیم و اگر نتایج خوب بود اجازه فروش آن را می‌دهیم. در غیر این صوت به قاچاقچیان اعلام می‌کنیم آن را از بین ببرند!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها