همه آنچه باید پیش از ازدواج بدانید -31

انواع عشق را بشناسید

الوعده وفا. امروز می خواهیم مدل های مختلف عشق از دیدگاه استرنبرگ را برای تان توضیح بدهیم. پیش از هر چیز، یک مثلث بزرگ روی کاغذ بکشید. این همان مثلث عشق استرنبرگ است که برای تان گفتیم.
کد خبر: ۶۹۵۶۹۲
انواع عشق را بشناسید

پس باید یادتان باشد که نام زاویه های این مثلث، کشش جنسی، صمیمیت و تعهد است. حالا نام هر کدام از این زاویه ها را هم بنویسید تا توضیحات مان قابل درک تر باشد.

حالا شما می دانید یک عشق کامل باید هر سه این زوایا را داشته باشد اما در بسیاری از روابط با نام عشق ، این زوایا کامل نیستند.

بر این اساس، استرنبرگ 8 حالت رابطه را طراحی کرده است که ما پیش تر سه مدل از آن را شرح دادیم اما امروز بار دیگر به همراه 5 مدل جدید مرورشان می کنیم.

حالت اول – هیچی به هیچی : در این حالت هیچ کدام از زوایای مثلث بین دو نفر وجود ندارد. آنها نه میل جنسی به هم دارند ، نه صمیمیتی و نه تعهدی.

حالت دوم – فقط علاقه : این رابطه از جنس رابطه میان دو همکار در یک اداره است. آنها با هم کار می کنند. بخش هایی از وقت شان را با هم می گذرانند. با هم صمیمی اند، به حقوق هم احترام می گذارند و شاید بخشی از دنیای شخصی شان را با هم شریک شوند اما تعهدی برای ماندن کنار هم تا پایان عمر ندارند و میل و کشش جنسی هم نسبت به هم احساس نمی‌کنند.

حالت سوم – هوس : در این شرایط، دو نفر فقط میل جنسی شدیدی نسبت به هم دارند. ارتباط بر مبنای همین میل شکل می گیرد و وقتی میل جنسی از بین رفت از آنجا که تعهد و صمیمیتی در کار نیست هر کدام از دو طرف می روند پی شریک‌های تازه. این نوع رابطه، به شدت خطرناک است و باعث ارتباطات پر خطر و خارج از فضای زناشویی می‌شود که ممکن است باعث بروز بیماری های مقاربتی خطرناک و ایدز شود.

حالت چهارم - عشق خالی: دو نفر در این ارتباط نسبت به هم تعهد دارند اما صمیمیت و کشش جنسی میان شان نیست. یادتان می آید که در گذشته های دور برخی خانواده ها فرزندان شان را ناف بریده هم می کردند. برخی از ازدواج هایی که بر این مبنا اتفاق می افتاد به همین ترتیب بود یعنی دو طرف بر اساس عرف ناچار بودند کنار هم بمانند اما ممکن بود هرگز نسبت به هم صمیمیت و کشش جنسی نداشته باشند.

حالت پنجم – عشق رمانتیک: کلمه رمانتیک به چشم ایرانی ها معنایی مثبت دارد اما این رابطه هم ، بر خلاف نامی که استنبرگ برایش برگزیده است رابطه جالبی نیست. در این مدل از رابطه، دو نفر با هم صمیمی می شوند، به هم احترام می گذارند و از آنجا که وارد صمیمیت شده‌اند حتی نقاب از چهره بر می‌دارند اما چون تعهدی نسبت به هم ندارند هر لحظه امکان دارد یکدیگر را رها کنند.

این مدل از ارتباط ، در پدیده‌ای که این روزها جامعه شناس ها به آن « همباشی » می‌گویند دیده می‌شود. متأسفانه در این شیوه از زندگی دو نفره، زوج بدون تعهد دادن قانونی و شرعی در کنار هم زندگی می‌کنند اما هیچ اعتمادی به دوام این ارتباط نیست.

حالت ششم – عشق مشارکتی: دو نفر همانطور که از اسم این رابطه بر می‌آید، با هم از طریق صمیمیت و وفاداری ، مشارکت دارند اما بخش اشتیاق و شور جنسی بین آنها وجود ندارد. در زوج‌هایی که ارتباط به این سمت حرکت می‌کند، خطر سرخوردگی و خستگی یکی از دو طرف یا هر دو زیاد می‌شود.

حالت هفتم – عشق ابلهانه : این رابطه، عجیب است. آنها از گروه زوج هایی هستند که در نظر اول یکدیگر را دیده‌اند و یکدل نه صد دل عاشق هم شده اند بعد هم بدون شناخت و آگاهی با هم ازدواج کرده‌اند و بر اساس ازدواج ، خودشان را متعهد کرده‌اند که با هم بمانند اما هنوز با هم غریبه‌اند و احترام به حقوق هم و صمیمیت را یاد نگرفته‌اند.

حالت هشتم – عشق شش دانگ: این همان عشقیست که زندگی های موفق را می سازد و در آن هر سه زاویه مثلث عشق کامل است.

با مدل های مختلف ارتباط از دیدگاه استرنبرگ آشنا شدید؟ حالا یک بار دیگر به مثلثی که روی کاغذ کشیده‌اید نگاه کنید و حدس بزنید ارتباط شما از چه نوعی است و بر اساس توضیحات ما چقدر دوام می آورد.

مریم یوشی زاده/ خبرنگار جام جم آنلاین/

دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها