توافق بر سر شمارش تمام آرا در افغانستان

جان کری، وزیر خارجه آمریکا که از چند روز پیش برای حل اختلاف انتخاباتی به افغانستان سفر کرده بود، شنبه‌شب در نشست خبری مشترک با عبدالله عبدالله و اشرف‌غنی احمدزی، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از توافق برای پایان اختلاف‌ها خبر داد.
کد خبر: ۶۹۵۴۷۳

به گزارش ایسنا، کری در این نشست خبری اعلام کرد توافق شده تمام آرای انتخابات افغانستان دوباره تفتیش و بررسی شود. کری گفت این بررسی تا ۲۴ ساعت آینده در کابل آغاز خواهد شد و چند هفته به طول می‌انجامد. او گفت به همین منظور یوناما (هیات کمک‌رسان سازمان ملل در افغانستان) از کرزای خواسته تا مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید به تأخیر بیفتد.

بنا به اعلام وزیر امورخارجه آمریکا، این بازرسی و تفتیش زیر نظر متخصصان بین‌المللی صورت خواهد گرفت و تمام اوراق رأی‌ از ولایت‌های افغانستان را نیروهای ایساف به کابل منتقل خواهند کرد. کری تصریح کرد، پس از پایان بررسی هرکسی مقام ریاست جمهوری را به دست آورد، بلافاصله دولت وحدت ملی را ایجاد خواهد کرد.

نامزدهای انتخابات نیز از این موضوع استقبال کردند. در همین راستا، عبدالله در صحبت‌هایش گفت بر روی اساس ایجاد این دولت وحدت ملی توافق صورت گرفته است. احمدزی نیز اعلام کرد: توافق کردیم نتیجه تفتیش هرچه بود، هر دو نامزد بپذیرند.

اعلام این توافق با استقبال داخلی و بین‌المللی نیز مواجه شده است. در همین رابطه، حامد کرزای، رئیس‌جمهور افغانستان ابراز امیدواری کرد نتیجه شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری این کشور هر چه سریع‌تر اعلام شود.

نادر محسنی، سخنگوی کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان نیز روز گذشته در نشست خبری در کابل با ابراز خشنودی از توافق دو نامزد ریاست جمهوری این کشور، ابراز امیدواری کرد بازشماری و بازرسی آرای دور دوم انتخابات افغانستان بتواند به شفافیت و سلامت انتخابات کمک کند.

ویلیام هیگ، وزیر امورخارجه انگلیس نیز از بررسی مجدد آرای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و توافق نامزدها در ایجاد یک دولت وحدت ملی استقبال کرد. هیگ همچنین ابراز امیدواری کرد که بررسی تمام آرا، افغان‌ها را قادر سازد تا به روند انتخابات و نتایج آن اعتماد کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها