ژُنُبش دانشژویی

کم در فضای جامعه آمار و ارقام مربوط به اعتیاد اعلام می‌شود، که فقط مانده در فضای علمی دانشگاه هم این جور آماری اعلام شود. به حق چیزهای ندیده و نشنیده!....
کد خبر: ۶۹۳۳۶۷
ژُنُبش دانشژویی

- برای شما که سر در لاک خودت داری، ندیده و نشنیده است. ما هم شنیدیم و هم دیدیم داداش؛ حالیته؟!.... (تا به حال هیچ‌کس با یک همچین ادبیات فخیمی با ما صحبت نکرده بود. تا آمدیم ببینیم کی هست طرف، اطرافیانش هل داده و برده بودندش!)

خبر وارده: «مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: 6.2 درصد دانشجویان دانشگاه‌ های دولتی وابسته به وزارت علوم و 6.1 درصد دانشجویان وابسته به وزارت بهداشت، مصرف‌کننده مواد هستند که متاسفانه این آمار در مقایسه با گذشته افزایش پیدا کرده است.» - به نقل از برخی جراید واقع‌گرا.

استنتاج عملی: به نظر می‌رسد که با عنایت به آنچه گفته شد، از حالا ما با دو گونه و پدیده دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها مواجه باشیم:

جنبش دانشجویی: حرکتی ارزشمند و از سر ایمان و آگاهی و دانش که باعث پویایی و نشاط هرچه بیشتر محیط دانشگاه و حضور مثبت و اثرگذار آن در جریانات سیاسی و فرهنگی می‌شود اگرچه یک مدتی بلاتشبیه عین منارجنبان اصفهان، دور آن داربست زده شده تا تعمیرات لازم روی آن انجام پذیرد که در آینده دچار انحراف و اعوجاج و افراط و تندروی نشود. جنبش آن است که آهسته و پیوسته رود!

ژنبش دانشژویی: حرکتی در عین بی‌حرکتی، که محیط دانشگاه را به بی‌تحرکی و رخوت می‌کشاند و باعث اعتیاد برخی دانشجویان لرزنده به مواد لازم برای سازندگی کذایی می‌شود. مسئولان فرهنگی دانشگاه‌ها مشغول تقویت و تحکیم جریان ازدواج دانشجویی هستند، مراقب باشند که از جریان‌های خلاف جریان دیگر غافل نگردند. یک دفعه می‌بینید طرف دانشجوی مثلا ادبیات است، اما به مهندسی مواد هم علاقه دارد.

بسته پیشنهادی: هر چند کلمه حساس «بسته» در اینجا از بار معنایی خاصی برخوردار است و دل آدم به هزار جا می‌رود، اما منظور و مراد ما، طبق روال معمول این ستون، همان بسته راهکاری همیشگی است که در کنار انتقادات سازنده مان به عنوان پیشنهاد‌های ارزنده، ارائه می‌دهیم:

1ـ توجیه دانشجویان: آموزش دانشگاه حتما به‌دانشجویان عزیز متذکر شود که منظور از کلاس‌های عملی در برنامه ارائه شده از سوی دانشگاه چیست. دشمن سوءاستفاده نکند.

2ـ پاسداشت اکثریت: فراموش نکنیم که حتی اگر آمار اعلام شده از سوی مسئولان درست باشد، باز حدود 94درصد دانشجویان ما سالم و متنفر از اعتیاد هستند. اگر هم مختصراعتیادی دارند، به مطالعه و کسب علم و دانش است که از بیکاری بهتر است.

3ـ شناسایی منحرفین: فقط جریان اعتیاد نیست؛ جریان‌های انحرافی عموما در همه جا هستند. محیط دانشگاه هم مستثنا نیست. همین چند روز پیش، پسر دانشجویی که با نفوذ به رایانه استادش، نمره‌های تجدیدی خود و هفت نفر از همکلاسی هایش را دستکاری کرده بود، با ارائه شکایتی از سوی استاد، از سوی پلیس فتای استان خراسان، بسرعت دستگیر شد. باز خدا را شکر که فقط به‌رایانه ختم شده و طرف به«یارانه» استاد نتوانسته نفوذ کند!

4ـ استیضاح وزیر: چندی است که عده‌ای معدود از نمایندگان مجلس، به دنبال طرح استیضاح وزیر محترم علوم ـ آقای دکتر فرجی‌دانا ـ هستند که کسی آن را به این مقوله اعتیاد برخی از دانشجویان ربط ندهد. ظاهرا دلیلش‌ عمل نکردن به برخی وعده‌ها و قول‌ها از سوی وزیر بوده که هیات رئیسه مجلس از آنها خواسته تا با خود وزیر جلسه بگذارند و مسائل را حل کنند. اگر شد و یادشان بود، بد نیست راجع به همین آمار اعتیاد دانشجویان هم یک صحبتی به‌عمل آورند؛ به هرحال، مملکت چیزهایی مهم‌تر از ساپورت هم دارد که یحتمل از سوی دشمن ساپورت می‌شوند!

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها