اعضای خانواده باید مادران شاغل را یاری دهند

خوب، بد، زشت در بحث اشتغال زنان

یک جامعه‌شناس با تاکید بر ضرورت مرزبندی نکردن مشاغل میان زنان و مردان گفت: هم اکنون قضاوت مردان و نگاه جنسیتی حاکم بر مشاغل، زنانی را که به کارهای سخت می‌پردازند آزار می‌دهد چرا که این افراد به برخی شغل‌ها برچسب زنانه و به برخی دیگر برچسب مردانه می‌زنند. در این شرایط لازم است فرهنگسازی کنیم و محیط را برای فعالیت‌های اقتصادی زنان امن سازیم.
کد خبر: ۶۹۲۹۹۶
باید خط‌کشی شغلی بین زن و مرد حذف شود

جام جم سرا: دکتر لیلا فلاحتی افزود: در گذشته مشاغل بین زنان و مردان تفکیک شده بودند و برخی از آن‌ها مخصوص مردان و بعضی دیگر ویژه زنان بود. به عنوان نمونه خانه‌داری، آشپزی و تربیت فرزندان جزو مشاغل زنانه و نان‌آوری و کار بیرون از منزل مشاغل مردانه تلقی می‌شدند ولی با گذشت زمان و کاهش فاصله اجتماعی بین زنان و مردان از طریق تحصیل این فاصله‌ها کم شد و تقسیم شغلی کمرنگ‌تر شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با اختلاط نقش‌ها مواجه هستیم، اظهارکرد: اکنون مردان آشپزی آموزش می‌دهند و برخلاف گذشته در صنعت پوشاک نقش آنان در طراحی پوشاک زنانه برجسته‌تر شده است. در مقابل نیز برخی زنان مشاغل مردانه را که از نوع سخت هستند انتخاب می‌کنند. به عنوان نمونه راننده اتوبوس می شوند یا در معادن مشغول به کار هستند.

این جامعه‌شناس تاکید کرد: خط‌کشی‌های شغلی میان زنان و مردان به هم خورده است، چرا که زنان در رشته‌های مختلف تحصیل کرده‌اند و ضرورتی ندارد به تقسیم‌بندی‌های شغلی گذشته پایبند باقی بمانند؛ بلکه توانایی‌های فردی و مهارتی آنها بسیار اهمیت دارد.

فلاحتی تاکید کرد: در کشورهای توسعه یافته حضور زنان در مشاغلی مانند رانندگی اتوبوس طبیعی است؛ چرا که آنان شغل موردنظر خود را انتخاب می‌کنند و تلاش دارند که تبعیض جنسیتی را در مشاغل از بین ببرند، اما ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه با تفکر جنسیتی در حوزه مشاغل بیشتر روبه‌روست، درحالیکه انتخاب و علاقه زن، شرط اصلی انتخاب شغل است. اگرچه ممکن است برخی از زنان به علت اجبار اقتصادی به مشاغل مردانه روی بیاورند، اما آنها هم براساس سود این مشاغل را انتخاب می‌کنند.

فلاحتی با بیان اینکه لازم است مزایای شغلی یکسانی برای زنان و مردان در نظر گرفته شود، اظهار کرد: یکی از مشکلات تبعیض جنسیتی در حوزه اقتصادی، نابرابری حقوق و مزایای مردان و زنان است و لازم است این وضعیت از بین برود.

این جامعه‌شناس با اشاره به آسیب‌های حضور زنان در مشاغل سخت، اظهارکرد: برخی از مشاغل براساس محیط و فرهنگ مردانه تعریف شده است و زنان به سختی می‌توانند خود را با این محیط انطباق دهند و معمولا مجبور به ایجاد تحول هویتی در خود هستند. همین امر موجب می‌شود آنان دچار تعارض‌های شخصیتی شوند؛ چراکه در حریم شخصی خود مادر هستند و شخصیت زنانه دارند، اما در محیط شغلی مجبور به داشتن شخصیت مردانه هستند.

وی درباره راه‌های کاهش آسیب‌های حضور زنان در مشاغل سخت اظهار کرد: لازم است قوانینی تصویب شود که موجب کاهش آسیب رسیدن به زنان در این محیط‌ها شود و آنان امکانات و دستمزد برابری با مردان دریافت کنند. در این شرایط زنان سرپرست خانوار به جای آنکه دچار آسیب‌های مختلف شوند می‌توانند در صورت برخورداری از مهارت‌هایی مانند رانندگی و اپراتوری کامپیوتر به این مشاغل بپردازند. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها