مرگ معصومانه یک دختر بچه چهار و نیم ساله در اثر برق گرفتگی در فضای سبز شهری قم، در حالی پس از یک هفته رسانه‌ای می‌شود که برخی مدیران همچنان در خودتجلیلی با هم مسابقه می‌دهند.
کد خبر: ۶۹۲۹۲۶
مرگ دختربچه قمی در حاشیه خودتجلیلی مسئولان!+عکس

جام جم سرا: در استان قم کمتر روز یا هفته‌ای است که مدیران بخش‌های مختلف، آیین‌های تجلیل و تعریف از خود و همکارانشان برگزار نکنند، در این میان گاه یک حادثه تلخ که به قیمت جان شهروندان تمام می‌شود، برای چند روز و فقط چند روز، مدیران را به تکاپو می‌اندازد تا کار دستگاه متبوع خود را توجیه و تبرئه کنند و توپ را به زمین دیگران بیاندازند و دوباره روز از نو روزی از نو و آیین‌های خودتجلیلی و همایش‌ها و جلسات سلسله وار...

تلخی و غمبار بودن برق گرفتگی فاطمه امینی دخترک بی‌گناه در برابر چشمان پدر و مادر نگون بخت، قابل وصف نیست اما عملکرد مسوولان، تلخی و غم انگیزی آن را دو چندان می‌کند زیرا تا امروز از عذرخواهی، یا استعفاء و یا برنامه ریزی برای رفع کاستی‌ها و نواقص، خبری نیست. حس مسوولیت پذیری و وجدان کاری در پیمانکاران و مجریان و وظیفه نظارت دستگاه‌های مرتبط بر آن‌ها، هر بار با چنین حوادثی به چالش کشیده می‌شود اما چه سود! همه چیز به سرعت به فراموشی سپرده خواهد شد تا بار دیگر شرایط عادی شود و هر کس دنبال کار و زندگی خود برود!

در کلانشهر یک میلیون نفری قم هر از چندی، در حاشیه فعالیت‌های شبانه روزی و جهادی دستگاه‌ها حوادث تلخی رخ می‌دهد که تنها با چند اگر می‌تواند رخ ندهد؛ اگر کارمند و کارگر مذکور، وظایف خود را درست انجام دهد، کمی از طلبکار عالم و آدم بودن فاصله بگیرد و در انجام وظایف خود اهمال و کوتاهی نکند و اگر مدیران دستگاه‌های عریض و طویل بجای وقت تلف کردن در انبوه همایش‌ها و جلسات، به جای نان به یکدیگر قرض دادن، وظیفه نظارتی خود را انجام دهند و اگر کوتاهی کنندگان و مقصران یک حادثه، بدرستی تعقیب و عادلانه مجازات شوند و اگر برخی رسانه ها خود را از زیر دین الطاف برخی دستگاه‌ها بیرون بکشند و اگر ....

فاجعه چگونه رخ داد؟

در ۵ تیرماه خانواده دختر بچه‌ای چهار و نیم ساله به نام فاطمه امینی به همراه اقوام و خویشاوندان برای شادی و تفریح کودکان خویش وارد بوستانی مابین میدان روح الله قم و مسجد سلماسی قم شدند تا شب تابستانی را در کنار یکدیگر بگذرانند.

شبی که خرابی اتصال تیر چراغ برق تلخ‌ترین حادثه زندگی حجت الاسلام امین امینی را رقم زد در این شب دختر کوچکش قربانی سهل انگاری و کم توجهی مسوولان استانی به حقوق شهروندان شد.

خرابی چراغ برقی که پیش از این نیز موجبات ترس و نگرانی مردم را فراهم کرده بوده به طوری که به گفته شاهدان عینی پسربچه‌ای چندین روز پیش از این حادثه در اثر برق گرفتی در همین بوستان دچار تشنج شدید شده بود و خانواده‌اش این اتفاق را به نزدیک‌ترین اداره برق که در فاصله حدود ۵۰ متری بوستان قرار دارد، گزارش داده بودند.

همچنین گفته شده که باغبان این بوستان که هر روز در معرض خطر قرار دارد این خرابی اتصال را به مسوولان هشدار داده بود و اینگونه جواب گرفته بود که تو آبیاری‌ات را انجام بده و ما درست می‌کنیم.

پدر فاطمه امینی از شب غمبار از دست دادن دخترش تعریف کرد و گفت: زمانی که صدای فریاد زنان اقوام را شنیدم به طرف محل حادثه حرکت کردم و دخترم را دیدم که دستش از سیم تیر برق آویزان است. او را کشیده و در حال احیای دخترم بودم. در همین حال یکی از خویشاوندان نزدیک با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفت. اپراتور اورژانس در حال سوال پیچ کردن بود که آیا حادثه دیده به هوش است یا بی‌هوش آیا نفس دارد و یا نفس ندارد و...

وی ادامه داد: زمانی که اپراتور اورژانس با شنیدن پاسخ خویشاوندم مبنی بر اینکه نمی‌دانم حادثه دیده چه وضعیتی دارد گوشی را قطع کرده بود، از آمدن اورژانس ناامید شدم. سوار بر موتور موتورسوار غریبه شدم تا سریع‌تر دخترم را به یک مرکز درمانی برسانم فارغ از اینکه درمانگاه قرآن و عترت که در آن نزدیکی بود بسته بود. بلافاصله دخترم را به درمانگاه حرم حضرت معصومه (س) بردم که ماساژ قلبی و یک اکسیژن هم به دهانش وصل کردند.

امینی با بیان اینکه شروع به خواندن دعای توسل کردم گفت: زمانی که دعای توسل تمام شد به سمت اتاق رفتم که شنیدم یکی از این پرستار‌ها می‌گوید، دستگاه شوک ما خراب است باید به اورژانس ۱۱۵ زنگ بزنیم تا برایش دستگاه شوک بیاورند. بعد از مدتی یکی از نیروهای اورژانس خیلی خونسرد و آرام آرام وارد درمانگاه می‌شدند که به سمتش دویدم و گفتم آقا عجله کن دخترم داره می‌میره. اورژانسی به مانیتور پزشکی بالای تختی که دخترم روی آن بود نگاه کرد و گفت این دختر بچه که قلب دارد در حالی که یکی از پرستاران درمانگاه گفت نه! این مانیتور را الکی گذاشتیم.

پدر فاطمه امینی، با اشاره به اینکه از پزشک‌های درمانگاه ناامید شدم پناه به حرم حضرت معصومه(س) بردم گفت: دخترم را به دایی‌اش سپردم و وارد حرم این بانو شدم تا شفای فرزندم را از ایشان بگیرم.

وی افزود: سرانجام دخترم توسط ماشین اورژانس به بیمارستان کامکار منتقل شده بود و بعد از اقدامات پزشکی در ‌‌نهایت به سردخانه منتقل شده بود.

امینی همچنین از مراجعه به کلانتری ۱۱ و تنظیم شکایت نامه خطاب به شهرداری قم خبر داد و گفت: این شکایت را برای سهل انگاری مسوولان که خبر از اتصالی چراغ برق بوستان داشتند و اقدامی برای اصلاح آن انجام ندادند، ارایه کردم تا به فکر جان مردم باشند.

وی گفت: در این حادثه فاطمه ام را از دست داده‌ام و با پیگیری‌هایم و دریافت پاسخ مسوولان درصددآن هستم که مردم شهرم، فاطمه‌هایشان را سر سهل انگاری و کم توجهی مسوولان مربوطه از دست ندهند.

در ادامه این گزارش خبرنگار ما در تماسی با روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم خواستار ارایه توضیح در خصوص اقدامات اورژانس ۱۱۵ شد.

مسوولان پاسخ می‌دهند

احمد نامدار مسوول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم در این باره گفت: اورژانس ۱۱۵ و مراکز درمانی استان درخصوص خدمت رسانی به دختر چهار ساله و نیم حادثه دیده هیچ قصوری انجام نداده‌اند.

وی افزود: فایل صوتی مکالمه کسی که درخواست امداد کرده با اپراتور اورژانس ۱۱۵ موجود می‌باشد. در این فایل صوتی موجود، اپراتور اورژانس گفته است ماشین اورژانس را می‌فرستد ولی تا زمان رسیدن درباره علایم حیاتی حادثه دیده اطلاعات را ارایه کنید تا بتوانیم برای احیای آن کمک کنیم در این زمان درخواست کننده امداد گفته است نمی‌خواهد حادثه دیده توسط پدرش به مراکز درمانی منتقل شد.

نامدار، همچنین از اقدام پدر فاطمه امینی برای انتقال دخترش به بیمارستان انتقاد کرد و گفت: ایشان باید از جابجایی کودک پرهیز می‌کردند و منتظر رسیدن نیروهای اورژانس می‌شدند چرا که تا رسیدن ماشین اورژانس به محل حادثه دو دقیقه زمان می‌برد.

مسوول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم درباره اظهارات پدر فاطمه امینی درباره خرابی دستگاه شوک درمانگاه حضرت معصومه (س) گفت: این درمانگاه دارای دو دستگاه الکترونیکی است که اقدامات درمانی انجام شده بر بیمار بر این دستگاه ثبت شده است.

خبرنگار ما در تماس با روابط عمومی شهرداری قم ماجرا را پیگیر شد و روابط عمومی شهرداری قم با ابراز تاسف از حادثه پیش آمده و ابراز همدردی با خانواده عزیز از دست رفته جوابیه‌ای صادر کرد که در آن متن آمده است: از‌‌ همان لحظه حادثه مسوولین شهرداری با پیگیری ویژه و دستور اکید شخص شهردار موضوع را پیگیری کردند و با تشکیل جلسات کار‌شناسی و بازدید میدانی نسبت به بررسی موضوع اقدام نمودندکه در‌‌ همان مراحل اولیه و دریافت نظرات کار‌شناسی و تا تعیین نهایی از سوی مراجع ذیصلاح برخوردهای لازم انجام پذیرفته است.

در بخش دیگر این متن آمده است: بدیهی است که هرگونه اقدام و احقاق حق خانواده عزیز از دست رفته پس از طی مراحل قانونی و اظهار نظرنهایی مراجع ذیصلاح مربوطه اقدامات قانونی انجام خواهد شد و در این مورد به هیچ وجه در مورد خاطیان مسامحه و اغماض نخواهد شد.

در این متن به خدمات کارکنان شهرداری قم اشاره شده و آمده است: البته بدیهی است در طول سالیان گذشته پرسنل خدوم شهرداری قم چه در سازمان آتش نشانی و چه در مجموعه‌های خدماتی شهرداری جان خود را در راه خدمت به شهروندان از دست داده‌اند.

این متن حاکی است: همچنان مجموعه شهرداری قم خود را ملزم به تکریم شهروندان بزرگوار قمی می‌داند چرا که سرمایه اصلی شهر مردم بزرگوار و شهروندان گرامی هستند و با خدمت بی‌منت باید دغدغه‌های آنان را برطرف کنیم.

چه باید کرد

در اینکه چه باید کرد، موضوعات فراوانی مطرح است اما یک نکته را نباید فروگذاشت و آن اینکه تا زمانی که فرهنگ رفع و رجوع تبعات یک حادثه تلخ، حاکم است و سهل انگاران، مجازاتی در خور نمی‌شوند، این ناامنی‌ها و فجایع ناشی از آن نیز ادامه می‌یابد و قربانی می‌گیرد... دردمندانه باید پرسید جامعه قم باید چه هزینه‌های سنگینی بدهد تا دستگاه‌ها و ادارات به فکر مسوولیت‌های اصلی و حرفه ای خود بیفتند و کمی از خودتجلیلی و جلسه و مراسم بکاهند و کار‌ها را به اهل خود بسپارند و نظارت را تمام و کمال انجام دهند؟

کودکی، ناباورانه و مظلومانه رفت، به فکر کودکان دیگر باشیم.(ایرنا)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها