بهار به دامنه دنا بازگشت

باران سیل آسا و رعد و برق وحشت زا در یاسوج

بارش سیل آسای باران به همراه رعد و برق شدید، هوای تابستانی شهرستان یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد را بهاری کرد.
کد خبر: ۶۹۲۱۰۷
باران سیل آسا و رعد و برق وحشت زا در یاسوج

عصر جمعه و در آغازین روزهای تابستان به یکباره آسمان آبی شهر یاسوج مملو از ابرهای تیره شد و پس از مدتها صدای رعد و برق سکوت این شهر را شکست و شهروندان یاسوجی را غافلگیر کرد.

بارش رگباری باران به همراه رعد و برق شدید طی 1.5 ساعت موجب وحشت برخی از شهروندان این شهر شد و همه را در خانه ها محبوس کرد.

در حالی مردم این شهر و برخی از مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد در دامنه های دنا این باران را تجربه کردند که طی روزهای گذشته دما در این شهر به شدت افزایش یافته بود. با این حال بارش باران موجب خنک شدن هوای این شهر شد.

بارش شدید باران همچنین موجب جاری شدن آبهای سطحی در کوههای اطراف و سطح خیابانهای این شهر شد و خاطرات بهار و زمستان گذشته را زنده کرد.

قطع برق مناطقی از یاسوج

رعد و برق به همراه باد شدید نیز برق مناطقی از شهرستان یاسوج و روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد را قطع کرد که پس از پایان بارش ها مجددا وصل شد.

این باران تابستانی خیابانها و معابر شهر یاسوج را هم از آلاینده ها پاک کرد تا کار کارگران زحمتکش شهرداری را در این روزهای ماه مبارک رمضان آسان کند.

بارش باران همچنین چهره سبز جنگلهای اطراف این شهر و آسمان آن را از گرد و غبار پاک کرد و به آنها طراوتی بهاری بخشید.

درختان تشنه بلوط نیز به ضیافت باران رفتند تا قطرات این نعمت آسمانی مرهمی بر داغ آتش سوزی های اخیر باشد. با این حال با افزایش رطوبت در مراتع و جنگلهای این منطقه، حداقل تا مدتی خطر آتش سوزی از آنها دور خواهد شد.

بارش هشت میلیمتر باران طی 1.5 ساعت

شهر یاسوج به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوههای دنا و همچنین ارتفاع 1870 متری از سطح دریا، برخوردار از میزان بارندگی مطلوبی در طول سال است.

میانگین بارش بلند مدت این شهر 834 میلیمتر است که بیشترین میزان بارش را در میان شهرهای کشور به خود اختصاص داده است.

به گفته مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد، طی بارندگی عصر جمعه به طور میانگین بیش از هشت میلیمتر باران در این شهر بارید.

اسماعیل حسینی گفت: ورود یک سامانه بارشی فصلی از اقیانوس هند موجب وقوع این بارش شده بود.این بارش علاوه بر شرق کهگیلویه و بویراحمد، استانهای فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان را نیز تحت تاثیر قرار داده بود.

وی افزود: با احتساب این بارش، میزان بارندگی در سال زراعی جاری در یاسوج به 728 میلیمتر رسید.این میزان 60میلیمتر کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.

مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در کل سال زراعی گذشته بیش از 790 میلیمتر باران در شهر یاسوج بارید.

دمای هوا در گچساران به 44 درجه رسید

حسینی افزود: فردا بعدازظهر نیز این پدیده با شدت کمتر آسمان یاسوج را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی همچنین یاسوج را با حداقل 17 درجه خنک ترین و امامزاده جعفر گچساران را با 46 درجه گرم ترین نقاط استان اعلام کرد و افزود: دمای هوا در شهر گچساران نیز به 44 درجه بالای صفر رسید.

حسینی گفت: دمای هوا در دیگر مناطق گرمسیری استان نیز به بالای 40درجه ساتیگراد رسیده است.

مدیرکل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: طی روزهای آینده شاهد کاهش محسوس دما در استان خواهیم بود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها