ارتفاعات علم کوه و تخته سلیمان کلاردشت در استان مازندران سفید پوش شد

باران، برف و گردوغبار در برخی از استان‌ها

بارش برف و باران و وقوع سیلاب، به همراه گردوغبار طی چند روز گذشته، بخش‌هایی از کشور را در بر گرفت.
کد خبر: ۶۹۱۸۹۴

بارش برف تابستانه، ارتفاعات علم کوه و تخت سلیمان کلاردشت در استان مازندران را سفیدپوش کرد و بارندگی شدید پایین‌دست نیز موجب خارج شدن تصفیه‌خانه آب شرب این شهرستان از مدار شد.

در همین حال حسین درخشان سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال‌احمر از امدادرسانی به 170 هموطن در سیلاب روزهای اخیر خبر داد و گفت: از روز چهارشنبه گذشته تا صبح دیروز، سیل و آبگرفتگی در برخی از شهرستان‌های آذربایجان غربی، کردستان، زنجان و فارس رخ داد که بر اثر این سیل، 9 روستا و مناطق عشایرنشین داراب دچار حادثه شدند.

گردوغبار نیز که از چند روز پیش آسمان خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان را تیره و تار کرده بود، به بحرانی شدن هوای این استان‌ها تا روز گذشته انجامید.

رضا شکاریان، معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی با بحرانی توصیف کردن هوای این استان یادآور شد: دخالت‌های انسانی، خشکسالی، تخریب مراتع و... عامل اصلی ایجاد گردوغبار در خراسان شمالی بوده است. ضمن این‌که تخریب پوشش گیاهی، بی‌مدیریتی در فعالیت‌های کشاورزی استان، مدیریت نکردن صحیح منابع آبی استان با ایجاد سد و خشکاندن رودخانه‌ها از دیگر عوامل بروز گردوغبار محسوب می‌شود.

از سیستان نیز خبر می‌رسد که وزش توفان با سرعت 95 کیلومتر طی روزهای گذشته، زندگی ساکنان مردم شمال سیستان و بلوچستان را مختل کرد. وزش این باد شدید که با گرد و خاک همراه بود، طی سه روز گذشته موجب شد تا غلظت ریزگردها در سیستان بویژه شهرستان هیرمند از 3500 میکروگرم بر مترمکعب فرارفته و آلودگی هوا 20 برابر حد مجاز و استاندارد اعلام شود.

کاهش شعاع دید کمتر از صد متر، اخلال در تردد محور‌های ارتباطی، انسداد راه‌های روستایی در شهرستان هیرمند و به تعطیلی کشیده شدن بازار و فعالیت‌های روزمره مردم این منطقه، بخشی از مشکلات به‌وجود آمده ناشی از توفان طی سه روز گذشته در سیستان بود.

هر چند بنا به پیش‌بینی علی ملاشاهی، کارشناس سازمان هواشناسی سیستان و بلوچستان از امروز از شدت و سرعت باد در شمال استان کاسته خواهد شد، ولی مناطق شمالی و مرکزی همچنان متاثر از پدیده گردوغبار خواهند بود. هوای قم نیز صبح پنجشنبه به مرز هشدار رسید و میزان آلایندگی 2.5 برابر حد مجاز اعلام شد. علاوه بر باران و برف و گردوغبار، حریق در استان فارس بیش از 051 هکتار جنگل و مرتع را سوزاند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها