نزدیک سه دهه از فاجعه تلخ انسانی بمباران شیمیایی سردشت می گذرد اما مردم این منطقه هنوز از آثار این اقدام وحشیانه رنج می برند، هنوز هشت هزار مدعی جانباز شیمیایی در سردشت بلاتکلیف هستند.
کد خبر: ۶۸۹۰۲۴
مصدومان شیمیایی سردشت و رنجی که  می کشند

جام جم سرا:در این فاجعه بنا به اعلام رسانه ها پنج هزار نفر مصدوم شدند ولی آمار غیر رسمی با توجه به جمعیت 13 هزار نفری سردشت ، 10 هزار نفرمصدوم بود و 109 نفر نیز بلافاصله جان باختند اما حالا از آمار 10 هزار مصدوم شیمیایی تنها هزار 500 جانباز به رسمیت شناخته می شود.

هشت هزار مدعی جانباز شیمیایی که 27 سال زندگیشان با درد و رنج و نیز سرفه و تاول ها همراه بوده چشم به بنیاد شهید و امورایثارگران و مسئولان کشوری دوخته اند تا شاید از کوچکترین حق خود که حمایت است بهره مند شوند.

نزدیک سه دهه است هشت هزار مدعی جانباز شیمیایی که ادعای چندان زیادی نیز ندارند با برگزاری هر کمیسیون پزشکی امیدوار می شوند تا شاید با تعیین درصد جانبازی کمی از آلام و رنجشان با حمایت های دولتی بکاهد.

نزدیک سه دهه است مردم مظلوم و رنجور شیمیایی شده سردشت چشم انتظار همت مسئولانی هستند که مزد ایثار و گذشتشان را با زیر چتر حمایت قرار دادن از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران بگیرند.

تاکنون از مردم آسیب دیده سردشت کمتر از 500 نفر به صورت رسمی در بنیادشهید و امور ایثارگران به عنوان جانباز شیمیایی این شهرستان به رسمیت شناخته شده اند آماری که در کنار کمبود امکانات درمانی، بستری و پزشکی، سردرگرمی برای مداوا در مسیرهای تهران و ارومیه و... ضرورت توجه به این فاجعه انسانی را دو چندان می کند.

تنها باید منتظر معجزه خدا بود

یکی از قربانیان این فاجعه در گفتگو با خبرنگار مهر با گلایه از بی توجهی به عمق فاجعه انسانی سردشت می گوید: سالهاست در خصوص مسایل و مشکلات شهر، مردم، جانبازان و مصدومان شیمیایی صحبت های زیادی شده و به اندازه کافی مسئولان در جریان این مشکلات هستند.

رحیم واحدی که 11 نفر از اعضای خانواده اش را در این فاجعه از دست داده است می افزاید: وقتی 27 سال یک مشکل حل نشود دیگر امیدی به رفع آن از سوی مسئولان نیست بلکه تنها باید منتظر معجزه خدا بود تا درد و آلام مردم سردشت تسکین یابد.

وی که هم اکنون سخنگوی انجمن دفاع از مصدومان شیمیایی سردشت است ادامه می دهد: در حال حاضر هشت هزار نفر از مردم این شهر مدعی جانباز شیمیایی هستند اما در طول این 27 سال موفق به احقاق حق خود از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران نشده اند.

واحدی با بیان اینکه هم اکنون کمتر از یک هزار و 500 نفر جانباز شیمیایی در این فاجعه تاکنون شناسایی شده است می گوید: از این تعداد نیز کمتر از 500 نفر تحت پوشش خدمات بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند و خدمات دریافت می کنند.

سخنگوی انجمن دفاع از مصدومان شیمیایی سردشت با اعلام اینکه در این فاجعه انسانی که تمام مردم شهر درگیر هستند و با توجه تعداد مدعیان تنها 5 درصد از جانبازان شیمیایی شناسایی شده اند می افزاید: متاسفانه کمیسیون های پزشکی تشکیل شده در این خصوص نیز کمکی به افزایش آمار نشده است.

کمیسیون تعیین درصد جانبازان شیمیایی سردشت باید در کتاب رکود دنیا ثبت شود

واحدی با بیان اینکه کمیسیون های پزشکی که برای تعیین درصد جانبازی مردم این شهرستان تشکیل می شود قابلیت و ملاک عمل مناسبی ندارند می گوید: با تشکیل این کمیسیون ها در عرض 7 ساعت بیش از 400 مدعی جانباز شیمیایی ویزیت می شود این در حالی است که تشخیص وضعیت جانبازان شیمیایی نیازمند زمان مناسبی است.

سخنگوی انجمن دفاع از مصدومان شیمیایی سردشت با اشاره به اینکه پزشکان این کمیسیون به دلیل رکورد ویزیت 400 مدعی جانبازی در عرض هفت ساعت باید در کتاب رکورد دنیا ثبت شوند ادامه می دهد: گاز خردل استفاده شده در فاجعه شیمیایی سردشت به دلیل همراهی با گاز ارسنیک عوارض متعددی به همراه ماندگاری بیش از 50 سال دارد و بررسی این موضوع نیازمند زمان و وقت زیادی است.

وی با انتقاد از عدم بررسی تاثیرات گاز خردل بر زندگی، محیط زیست سردشت می افزاید: متاسفانه تاکنون تحقیقاتی در خصوص تاثیرات این گازهای شیمیایی در شهرستان سردشت در خصوص محیط زیست، زندگی و ... مردم صورت نگرفته و اگر صورت گرفته محرمانه بوده و یا نتایجی در برنداشته است.

واحدی یاد آور شد: با توجه به ماندگاری بالای خردل فرزندان مصدومان شیمیایی نیز دچار عوارض این گاز شده اند که نمود بارز این عوارض را می توان در نازایی زنان، افزایش سکته های قبلی و مغزی و... به راحتی مشاهده کرد که نمی توان به راحتی از کنار آنها گذشت.

مشکلات مردم سردشت تمامی ندارد حکایت غریبی از روزها وشبهای مردمی که تنها مونسشان سرفه های مکرر خونین وتاول های قدیمی به جای مانده بر دست و صورت هایی که است که گاه و بی گاه زبان بازمی کنند با توجه به مرزی بودن این شهرستان سردشت از محرومیت و کمبود امکانات نیز رنج می برد هم اکنون بخشی از معیشت این مردم از راه قاچاق تامین می شود.

هرچند آمارهای رسمی بر کاهش قاچاق در این منطقه اذعان دارند ولی سفر به این شهر و مشاهده وضعیت معیشتی مردم این دیار خود گویای واقعیت های تلخی است که به نظر می رسد تحت پوشش قرار دادن مدعیان کمترین کاری است که می شود کرد.

مجبوریم هزینه های درمانی را شخصا پرداخت کنیم

محمد خضری یکی دیگر از جانبازان شیمیایی سردشت در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: دیگر عادت کرده ایم به این سرفه ها و تاول ها به نوعی همنشین ما در طول این همه بی تفاوتی ها هستند.

وی ادامه می دهد، در سال 86 با وضعیت وخیمی به بیمارستان تخصصی ساسان تهران اعزام شدم 15 روز در این بیمارستان بستری بودم. ولی به رغم وضعیت وخیمم در کمیسیون تخصصی، تنها به عنوان جانباز پنج درصد شناخته شدم و من مجبورم هزینه های گزاف درمان را شخصا پرداخت کنم.

رحیم صداقت که اعضای خانواده اش جانبازان 25 درصد هستند و 290 روز در بیمارستان تهران بستری بوده اند، در سال 66 به عنوان سند مظلومیت این مردم به مجامع و کشورهای خارجی ارائه شد که همان تصویر گویای همه چیز است.

صداقت اکنون به عنوان جانباز 10 درصد شناخته می شود. او مجبور است ماهیانه مبلغ هنگفتی هزینه درمان خود کند و این در حالی است که هیچ حقوقی دریافت نمی کند.

تنها ادعا ملاک و مدرک قابل فبول برای جانبازی نیست

سرپرست فرمانداری سردشت در پاسخ به این سوال که هم اکنون حدود 8 هزار مدعی جانباز شیمیایی در سردشت وجود دارد و با گذشت 27 سال از واقعه بمباران این شهرستان هنوز موفق به اثبات ادعای خود نشده اند، گفت: تنها ادعای صرف مدرک قابل قبول برای جانبازی نمی شود باید مدارک لازم به کمیسیون تعیین درصد جانبازی ارائه و آزمایشات بدنی بر این اساس انجام شود.

حسین یوسفی فر در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مهر در خصوص اینکه کمیسیون درصد جانبازی از قوانینی خاص پیروی می کند که بیشتر مدعیان با وجود داشتن مشکلات ریوی و تاولهای پوستی موفق به اثبات ادعای خود نمی شوند، اظهار داشت: اخیرا این کمیسون تشکیل جلسه داده و در ان درصد جانبازی تعدادی محرز و تائید شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون در حال جمع آوری مدارک متقاضیان و یا مدعیان جانباز شیمیایی در سردشت هستیم، ادامه داد: در صورت رسیدن به حد نصاب لازم کمیسیون بار دیگر تشکیل و مدارک ارائه شده از سوی افراد بررسی و با انجام آزمایشات لازم مورد تائید یا رد کمیسون قرار می گیرد.

سرپرست فرمانداری سردشت همچنین در خصوص برنامه های عملیاتی در اثر راستای جلوگیری از تاثیرگذاری اثر منفی گاز خردل استفاده در بمباران شیمیایی این شهرستان که با فاکتور دیگری ترکیب و تا صدها سال ماندگاری دارد، عنوان کرد: مردم این شهرستان به لحاظ جسمانی مقاوم بوده و تا کنون گزارشی از شیوع بیماری خاصی به دلیل ماندگاری گاز خردل نداشتیم.(مهر/سکینه اسمی )

گزارش: سکینه اسمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها