به گفته دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، در طول چهارسال گذشته اعتیاد زنان از 5.2 درصد (پنج و دو دهم) به 9.3 درصد (نه و سه دهم) افزایش یافته است و این موضوع با توجه به نقش زنان در اجتماع، خانواده، و تربیت فرزندان نگران‌کننده است.
کد خبر: ۶۸۷۸۶۴
زندگی بیش از یک میلیون فرزند در خانواده‌های پرخطر

جام جم سرا: وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در دیدار با رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آثار اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی این مواد نگران‌کننده و حائز اهمیت است.

دکتر رحمانی‌فضلی در این دیدار گفت: طبق تحقیقات انجام شده یک میلیون و 350 هزار معتاد در کشور وجود دارد که اگر این تعداد معتاد را ضرب در تعداد اعضای خانواده‌ کنیم حدوداً بین 5.5 تا شش میلیون نفر به طور ‏مستقیم با مواد مخدر درگیری دارند، که این رقمی قابل توجه و نیازمند بسیج عمومی برای حل این مسئله است، همچنین با توجه به 63 درصد تاهل معتادان، و داشتن دو فرزند در هر کدام از آنان، تقریبا حدود یک میلیون و 400 هزار فرزند در خانواده‌های پر خطر زندگی می‌کنند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: طبق آمار قوه قضاییه، 65 درصد از زندانیان کشور مستقیم و غیر مستقیم به دلیل ارتکاب جرایم مرتبط با مواد مخدر در زندان‌ها محبوسند، همچنین علت 55 درصد طلاق‌ها، 65 درصد همسرآزاری‌ها، 30 درصد کودک‌آزاری‌ها و 25 درصد قتل‌ها، اعتیاد است.

وی افزود: در این راستا ستاد توجه به حوزه‌های پیشگیری، درمان، مقابله و صیانت از بهبودیافتگان را با توجه به رویکرد اجتماعی در دستور کار خود قرار داده است، ما معتقدیم اگر مردم و جامعه در سه حوزه درمان، پیشگیری و صیانت حساس نشوند و مشارکت نکنند موفق نخواهیم شد.

دبیرکل ستاد ادامه داد: در حوزه درمان، بخش خصوصی و NGO ها فعال شدند و در سال گذشته سازمان‌های مردم‌نهاد در این خصوص 53 درصد رشد داشتند، به گونه‌ای که اکنون 86 درصد درمان توسط درمانگاه‌های بخش خصوصی انجام می‌شود.

به نقل از ایسنا، او جامعه‌پذیر کردن بهبودیافتگان و تامین معیشت و زندگی این افراد را دو عامل دخیل در ماندگاری آنان برشمرد و گفت: در حوزه صیانت، با کمیته امداد، وزارت کار و تعاون و بسیج موافقتنامه‌ امضا کردیم و قصد داریم حرفه‌آموزی را برای آنان ایجاد کنیم.

رحمانی‌فضلی خاطرنشان ساخت: آنچه که کمک می‌کند ما در مبارزه با مواد مخدر موفق شویم، این است که جامعه بسیج شود و مردم با آگاهی خودشان، کنترل ‌کننده اعتیاد باشند.

همچنین آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار با اشاره به سابقه مصرف مواد مخدر در تاریخ بشریت، گفت: سیر تحول در تولید و مصرف مواد مخدر و تنوع این مواد، ضرورت برنامه‌ریزی و مقابله جدّی‌تر با این مواد خانمان‌سوز را اجتناب‌ناپذیر کرده است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تولید مواد مخدر صنعتی را بلای جان خانواده‌ها در شرایط فعلی دانست و گفت: مفاسد اجتماعی حاصل از مواد مخدّر، به مراتب بدتر از مصرف آن است که گاهی خانواده‌ها و افراد، ناخودآگاه در دام عنکبوتی مافیای مواد مخدر می‌افتند.

وی افزایش زندانیان را از دیگر اثرات مواد مخدر در جامعه خواند و گفت: این افزایش، کیفیت اداره زندان‌ها را کاهش می‌دهد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: گسترش امکانات فرهنگی، تربیتی یکی از راه‌های مبارزه با مواد مخدر است و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که افراد معتاد فریب‌خورده پس از درمان و ترک مواد بتوانند به آغوش خانواده‌ها و جامعه برگردند و زمینه‌های اشتغال و جذب آنان نیز فراهم شود.

وی در پایان خواستار ارائه راه‌حلی به دور از افراط و تفریط و همه‌جانبه از سوی مدیران و مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر برای حل معضل چند بعدی و خانمان‌سوز مواد مخدر شد و گفت: باید انضباط جدی در اجرای طرح مبارزه باشد تا افتخاری برای ایران در این زمینه ثبت شود

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها