وضعیت سیاسی خراسان در دوره جانشینان نادر بررسی شد

«وضعیت سیاسی خراسان در دوره جانشینان نادر» به کوشش علی اکبر علی اکبری بایگی در 272 صفحه از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی در سال 92 منتشر شده است.
کد خبر: ۶۸۵۳۰۷
وضعیت سیاسی خراسان در دوره جانشینان نادر بررسی شد

کتاب حاضر، تحقیقی است با استناد به متون تاریخی، ادبی و جغرافیایی. مطالب کتاب مشتمل بر جریانات مختلف مربوط به اوضاع سیاسی خراسان بعد از مرگ نادرشاه افشار است.

در این نوشته با استناد به منابع دست اول و با نگاهی اجمالی به رویدادهای واپسین روزگار سلطنت سلطان حسین صفوی و دوره شاه تهماسب دوم؛ نادرشاه افشار، وضعیت سیاست و حکومت خراسان پس از مرگ نادر تا تسلط کامل قاجاریه بر آن سرزمین تحلیل و بررسی شده است.

پس از آن‏که نادرشاه افشار در تاس‏تپه خبوشان به قتل رسید اوضاع ایران پریشان شد و بار دیگر نظام ملوک‏ الطوایف بر کشور حکم‏فرما گردید و در هر گوشه‏ ای صاحب داعیه‏ ای علم استقلال برافراشت و برای گسترش قلمرو خود وارد منازعات داخلی گردید. در این میان وضعیت سیاسی خراسان که جانشینان نادر مدعی حکومت بر آن سرزمین بودند در هاله‏ ای از ابهام بود. اختلافات داخلی و جنگ‏های جانشینان نادر، رشد کانون‏های قدرت در اطراف خراسان و همچنین دست‏اندازی‏ های احمدشاه درانی و ازبک‏ها به خراسان وضعیت خاصی در این منطقه بوجود آورده بود. در این نوشته با استناد به منابع دست اول و با نگاهی اجمالی به حوادث واپسین روزگار سلطنت شاه سلطان‏حسین صفوی و دوره شاه طهماسب دوم و نادرشاه افشار، وضعیت سیاست و حکومت خراسان پس از قتل نادر تا تسلط کامل قاجاریه بر آن سرزمین تحلیل و بررسی شده است.

فهرست مطالب کتاب:

فصل اول- خراسان

فصل دوم- سقوط صفویه و ظهور نادر

فصل سوم- جانشینان نادر

فصل چهارم- پراکندگی سیاسی در خراسان

فصل پنجم- روابط سیاسی جانشینان نادر با کانون‌های قدرت

فصل ششم- فرجام کار

نتیجه

کتابنامه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها