معرفی کامل تیم های حاضر در جام جهانی 2014

ایران؛ در اندیشه تاریخ سازی

جام جم ورزشی: تیم ملی فوتبال ایران به عنوان یکی از نمایندگان فوتبال آسیا در جام جهانی 2014 امیدوار است برای اولین بار در تاریخ خود به مرحله دوم رویدادی در سطح جام جهانی برسد.
کد خبر: ۶۸۳۷۹۸
ایران؛ در اندیشه تاریخ سازی

ایران کشوری در جنوب غربی آسیا و در منطقه خاورمیانه با ۱٬۶۴۸٬۱۹۵ کیلومتر مربع وسعت (۱۸ام درجهان) و بر پایه سرشماری سال ۱۳۹۲ دارای جمعیتی حدود ۷۷،۱۸۹،۶۶۹ تن است. پایتخت، بزرگ‌ترین شهر و مرکز سیاسی و اداری ایران، تهران است. جمهوری اسلامی ایران از شمال با جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکمنستان، از شرق با افغانستان و پاکستان و از غرب با ترکیه و عراق همسایه‌است و همچنین از شمال به دریای خزر و از جنوب به خلیج فارس و دریای عمان محدود می‌شود، که دو منطقهٔ نخست از مناطق مهم استخراج نفت و گاز در جهان هستند.
بر اساس نوشته ویکی پدیا تیم ایران یکی از قدرتمندترین تیم‌های آسیایی به شمار می‌رود که تاکنون سه بار قهرمان جام ملت‌های آسیا در سال‌های ۱۹۶۸، ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ شده‌است و نیز طی سال‌های ۱۹۷۸، ۱۹۹۸، ۲۰۰۶ و ۲۰۱۴ موفق شده‌است ۴ بار در جام جهانی فوتبال حضور یابد. بهترین گل زن تاریخ فوتبال ایران علی دایی با ۱۰۹ گل زده آقای گل فوتبال ملی جهان است. فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال ناصر حجازی رابه عنوان دومین دروازه بان برتر قرن بیستم قاره آسیا معرفی کرده‌است. تا کنون در سال‌های ۱۹۹۶، ۱۹۹۹، ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ چهار بازیکن ایرانی موفق به کسب جایزه بهترین بازیکن سال آسیا شده‌اند.خداداد عزیزی، علی دایی، مهدی مهدوی‌کیا و علی کریمی چهار بازیکنی هستند که بهترین بازیکن آسیا شده‌اند. درآخرین رده‌بندی فیفا (دسامبر ۲۰۱۳) تیم ملی ایران در رتبه ۳۳ جهان و اول آسیا قرار دارد. این تیم با کی روش امیدوار است برای اولین بار به مرحله حذفی جام جهانی صعود کند. ایران در جام جهانی برزیل با آرژانتین، نیجریه و بوسنی هم گروه است.

نیمکت:
کارلوس مانوئل بریتو لئال کی‌‎روش زادهٔ ۱ مارس ۱۹۵۳ در ناپولا موزامبیک. مربی فوتبال اهل پرتغال است. کی‌روش در دو دوره دستیار آلکس فرگوسن در منچستر یونایتد، و دو دوره سرمربی تیم ملی پرتغال بوده‌است و این تیم را در جام جهانی ۲۰۱۰ رهبری کرد. او قبلاً موفق به راهیابی به جام جهانی ۲۰۰۲ با تیم ملی آفریقای جنوبی شده بود. از دیگر تجربیات مربیگری وی می‎توان به سرمربیگری رئال مادرید در فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۴ اشاره کرد که دوران ناموفقی برای وی تلقی می‎شود. او سابقه مربیگری در جی لیگ و ام‌ال اس را نیز دارد.

نحوه صعود به جام جهانی 2014
تیم ملی ایران برای حضور در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۴ با هدایت کارلوس کی روش در نخستین مرحله در دو بازی رفت و برگشت به مصاف تیم مالدیو رفت. در بازی رفت تیم ایران موفق شد با گل‌های کریم انصاری‌فرد در دقایق ۴ و ۶۱، علی کریمی در دقیقه ۶۸ و سعید دقیقی در دقیقه ۸۶ تیم مالدیو را در ورزشگاه آزادی با نتیجه ۴ بر صفر شکست دهد. در بازی برگشت که به میزبانی مالدیو برگزار می‌شد ایران با ارائه یک بازی ضعیف با نتیجه دور از انتظار ۱-۰ و تک گل محمدرضا خلعتبری در دقیقه ۴۵ تیم مالدیو را شکست دهد و در مجموع با نتیجه ۵-۰ به مرحله بعد راه یابد.
مرحله اول گروهی
در مرحله بعد تیم ایران با تیم‌های قطر، بحرین و اندونزی همگروه شد در این مرحله که تیم ملی با قدرت حاضر شد توانست در ۵ بازی خود با ۳ برد و ۲ تساوی صعودش را قطعی کند تا بازی آخر با قطر در ورزشگاه آزادی در روز ۱۰ اسفند به یک بازی تشریفاتی تبدیل شود. در نهایت ایران با ۱۱ امتیاز قطر با ۹ امتیاز بحرین با ۶ امتیاز و اندونزی با ۰ امتیاز در رده‌های ۱ تا ۴ قرار گرفتند. ایران در اولین بازی گروهی در استادیوم خانگی اش در شبی که به نظر میامد مردان کیروش کار سختی در مقابل اندونزیایی‌ها ندارند با دو گل جواد نکونام و تک گل آندرانیک تیموریان توانست اندونزی را که تماما به دفاع پرداخته بود و به تساوی قانع بود را با نتیجه ۳-۰ شکست دهد بازی با قطر که در نیمه نخست بی حرکت بود با تساوی به پایان رسید تا تمام چشمها به نیمه آخری بسته شود که بلکه فوتبال بهتری از دو تیم فوتبال آسیا ببینند. نیمه دوم هم ناگهان با حملات ایران شروع شد تا در همان اوایل بازی ایران یک گل از حریف جلو بیافتد ولی قطریها که رازی به باخت خانگی نبودند بی‌محابا شروع به حملات طوفانی از قلب دفاع ایران کردند تا بالاخره گل مساوی را بزنند. گرچه به نظر می‌رسید حق ایران برد بود ولی طرفین به تساوی قانع شدند. ایران در روز سوم این مسابقات میزبان بحرین بود که در صورت پیروزی راه را برای صعود به مرحله بعد هموار میساخت. تیم ملی ایران در این بازی با شش گل جلال حسینی، هادی عقیلی، آندرانیک تیموریان، کریم انصاری‌فرد، غلامرضا رضایی و مجتبی جباری بحرین را در هم کوبید. ایران در چهارمین بازی خود و در اولین بازی برگشت در منامه به مصاف بحرین رفت و درپایان دو تیم به تساوی ۱-۱ رضایت دادند. بحرین در آخرین دقایق نیمه اول روی ضربه آزاد و دفع ناقص مهدی رحمتی به گل رسید و در مقابل در دقیقه ۹۳ روی ارسال جواد نکونام و ضربه سر قاضی به تیر و در برگشت مجتبی جباری گل تساوی را وارد دروازه بحرین کرد. ایران در ۴ روز بعد در جاکارتا رو در روی اندونزی قرار گرفت و در پایان ایران با نتیجه ۴-۱ اندونزی را شکست داد گل‌های ایران را میلاد میداوودی مجتبی جباری غلامرضا رضایی و جواد نکونام از روی نقطه پنالتی به ثمر رساندند ایران در اخرین بازی خود در ۱۰ اسفند ۱۳۹۰ با قطر به تساوی ۲-۲ رسید و به مرحله بعد صعود کرد. هر دو گل ایران در این بازی توسط اشکان دژاگه، هافبک فعلی تیم فولام انگلیس به ثمر رسید و در نتیجه ایران راهی مرحله دوم گشت.

مرحله دوم گروهی
ایران بازی نخست خود را در این مرحله، مقابل تیم ازبکستان در تاشکند با پیروزی ۱-۰ به پایان رساند اما در بازی دوم خود در ورزشگاه آزادی در مقابل قطر با نتیجه ۰-۰ متوقف شد. سپس ایران یک بازی باورنکردنی در مقابل لبنان انجام داد و در بیروت با حساب ۰-۱ نتیجه را به این تیم واگذار کرد. تیم ایران بازی بعدی خود در آزادی با حساب ۱-۰ کره جنوبی را شکست داد؛ اما در بازی بعدی خود در دور برگشت این رقابت‌ها با حساب ۰-۱ بازی را به ازبکستان در ورزشگاه آزادی واگذار کرد. در خرداد ماه سال ۹۲، تیم ایران در بازی برگشت خود مقابل قطر موفق شد با گل دقیقه ۶۵ رضا قوچان‌نژاد میزبان خود را در ورزشگاه السد با نتیجه ۱-۰ شکست دهد. در بازی بعد، در روز ۲۱ خرداد سال ۹۲ تیم ایران موفق شد در ورزشگاه آزادی تیم لبنان را با نتیجه 4-0 شکست دهد تا بدین ترتیب گام بلندی برای صعود به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل برداشته باشد. آخرین بازی ایران در این رقابت‌ها در روز ۲۸ خرداد ۹۲ در شهر اولسان کره جنوبی مقابل این تیم برگزار شد. در این مسابقه، تیم ایران با تک گل رضا قوچان نژاد و با حساب ۱-۰ مقابل این تیم به برتری رسید و به عنوان سرگروه در گروه خود به جام جهانی صعود کرد.

بازیکنان :
دروازه‌بان: رحمان احمدی (سپاهان اصفهان)، دانیال داوری (گراس هاپرز سوئیس)، علیرضا حقیقی (اسپرتینگ پرتغال)
مدافعان: مهرداد بیت آشور (ونکوور)، سیدجلال حسینی، حسین ماهینی و مهرداد پولادی (پرسپولیس)، هاشم بیگ‌زاده، امیرحسین صادقی (استقلال تهران)، محمدرضا خانزاده (ذوب‌آهن اصفهان)، احمد آل نعمه (نفت تهران) و پژمان منتظری (ام صلال)
هافبک‌ها: آندرانیک تیموریان و خسرو حیدری(استقلال تهران)، احسان حاج‌صفی (سپاهان اصفهان)، رضا حقیقی (پرسپولیس)، قاسم حدادی‌فر (ذوب‌آهن اصفهان)، جواد نکونام (الکویت) و بختیار رحمانی (فولاد خوزستان)
مهاجمان: رضا قوچان‌نژاد (چارلتون)، مسعود شجاعی (لاس پالماس)، علیرضا جهانبخش (نایمیخن هلند)، اشکان دژاگه (فولهام) و کریم انصاریفرد (تراکتورسازی تبریز)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها