در میزگرد چالش های خانواده ایرانی مطرح شد:

طلاق پنهان در 85 در صد خانواده ها

طوفان طلاق در سرزمین خاوران

وقتی زندگی با تلنگری در هم می شکند

زلزله طلاق، خراسان را تکان داده و طی دوماهه اخیر این استان با 4 هزار و 250 مورد بیشترین آمار طلاق را در سطح کشور به خود اختصاص داده و در این میان بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که تغییرسبک زندگی، افزایش تمایل به سمت ازدواج های مدرن، دوری از پیوندهای سنتی و عدم پایبندی به تعهدات اخلاقی؛ سبب شده تا بنیان خانواده ها با کوچکترین تلنگری از هم گسسته شود.
کد خبر: ۶۸۰۱۱۱
وقتی زندگی با تلنگری در هم می شکند

جام جم سرا:

طلاق به عنوان آسیبی بزرگ و خطرناک، کانون خانواده های خراسانی را هدف گرفته و این استان مطابق آمارهای رسمی که خبرگزاری مهر گزارش داده ، دارای بیشترین طلاق در سطح کشور است طوری که از ابتدای فروردین تا 31 اردیبهشت امسال، این استان با 4 هزار و 250 مورد بیشترین آمار ثبت طلاق را به خود اختصاص داده است.

براساس اعلام مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور؛ آمارهای ازدواج و طلاق خراسان رضوی طی 2 ماه ابتدایی امسال نشان می دهد که این استان دارای بیشترین ازدواج و بیشترین طلاق در میان استان های کشور است.

از ابتدای فروردین تا 31 اردیبهشت امسال، 113 هزار و 382 ازدواج در کشور به ثبت رسیده که از این میزان خراسان رضوی با 10 هزار و 583 موردجزء استان هایی است که بیشترین آمار ازدواج را از آن خود کرده است.

پیشتازی سرزمین خاوران در ازدواج و طلاق

همچنین در این مدت تعداد طلاق های به ثبت رسیده در کشور 21 هزار و 700 مورد بوده که در این حوزه نیز این استان با 4 هزار و 250 مورد بیشترین آمار ثبت طلاق را به خود اختصاص داده و استان تهران با 2هزار و 22 مورد و استان خوزستان با یک هزار و 331 مورد در رده های دوم و سوم قرار دارند.

این آمارها نشان می دهد که سرزمین خاوران در ازدواج و طلاق در سطح کشور پیشتاز است و اکنون آمار بالای طلاق؛ شیرینی افزایش ازدواج را در کام ما تلخ می سازد.

تغییر سبک زندگی بزرگترین عامل طلاق

یک کارشناس امور اجتماعی در زمینه بحران افزایش طلاق به خبرنگار مهر می گوید: بزرگترین دلیل افزایش بحران طلاق در سراسر کشور به ویژه خراسان رضوی به تغییر سبک زندگی و عدم دقت در انتخاب همسر بازمی گردد.

فرزانه زینعلیان فرد تصریح می کند: امروزه دختران و پسران تمایل کمتری به ازدواج هاس سنتی دارند و ترجیح می دهند در بیرون از ساختار خانواده، فرد دلخواه خود را انتخاب کنند که البته این امر به خودی خود بد نیست اما خانواده ها نیز باید با کنترل جوانان، در انتخاب همسر آینده آنان مشارکت داشته و در حقیقت کنار فرزندانشان باشند.

وی ادامه داد: در گذشته ازدواج های سنتی با چهارچوب هایی خاص صورت می گرفت و باتوجه به اینکه شهرها کوچکتر و جمعیت ها کمتر بودند بسیاری از افراد ناخواسته با یکدیگر آشنایی داشتند اما در حال حاضر باتوجه به افزایش جمعیت دیگر امکان اینکه با دو یا چند جلسه خواستگاری بتوان همسر آینده را انتخاب کرد قدری سخت و غیرممکن است.

ازدواج های سنتی با سبکی جدید مورد توجه قرار گیرد

این کارشناس امور اجتماعی تاکید کرد: به اعتقاد من ازدواج های سنتی باید با شیوه ای دیگر و با سبکی جدید در دنیای امروز مورد توجه باشد و به طور مثال در جریان خواستگاری به جای چندبار رفت و آمد باید چندین ماه و یا یک یا حتی در صورت نیاز دو سال اجازه داد دختر و پسر با کمک خانواده ها یکدیگر را بشناسند و با خلق و خوی هم آشنا شوند.

زینعلیان فرد ازدواج های به اصطلاح مدرن و مجازی را آفت زندگی دانست و افزود: این گونه ازدواج ها به دلیل عدم اطلاع خانواده ها، قوام و دوامی ندارد و بعد از مدتی آشنایی و در نهایت رفتن به زیر یک سقف منجر به طلاق می شود چرا که خانواده ها در این انتخاب نقشی نداشته اند و دختر و پسر بدون آشنایی دقیق تصمیمی احساسی را در این زمینه گرفته اند.

امروزه یکی دیگر از دلایل افزایش طلاق به عدم اجرای طرح های پیشگیری و یا توقف طرح های این چنینی بازمی گردد.

طرح های پیشگیری از طلاق به دلیل کمبود اعتبار اجرایی نمی شود

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرائم دادگستری خراسان رضوی در این رابطه می گوید: امروزه اغلب طرح های پیشگیری از طلاق یا اجرایی نمی شود و یا در همان مرحله اول به دلیل کمبود اعتبار از ادامه اجرا بازمی ماند.

امیر مرتضوی عنوان می کند: اجرای طرح های پیشگیری و فرهنگسازی نقش بسیار مهمی در دوام و پایداری زندگی زناشویی دارد و باید به این دو عامل بیش از پیش توجه کرد اما متاسفانه اغلب این طرح ها به دلیل کمبود اعتبار در مرحله اجرا با مانع روبرو می شود.

آموزش مهارت‌های قبل از ازدواج به جوانان

وی تاکید کرد: در حال حاضر می توان در قالب طرح های پیشگیری از طلاق؛ مهارت‌های قبل از ازدواج را به جوانان آموزش داد تا از این رهگذر آسیب طلاق به صورت معناداری در این استان کاهش یابد.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرائم دادگستری خراسان رضوی یادآور شد: ضرورت دارد تا اعتباراتی خاص از سوی دولت به هر استانی اختصاص یابد تا طلاق که عامل بسیاری از آسیب ها است در سطح کشور به صورت چشم گیری کاهش یابد. البته این امر با همت و جدیت دولت محقق خواهد شد.

وی یادآور شد: یکی از طرح هایی که در این حوزه به دلیل کمبود اعتبار از ادامه اجرا بازماند "طرح خانواده پایدار" بود و این امر در حالی است که با اجرای کامل این طرح در سال اول میزان طلاق حدود 20 درصد کاهش می یافت.

انجام تحقیقات کاربردی برای تحکیم بنیان خانواده ها

مشاور استاندار خراسان رضوی نیز می گوید: با توجه به وضعیت فعلی خراسان‌رضوی در حوزه طلاق و به منظور ساماندهی چالش ها و مسائل اصلی خانواده ها در این بخش ضرورت دارد تا مطالعات و تحقیقات کاربردی برای تحکیم بنیان خانواده ها و کاهش آمار طلاق در این استان صورت گیرد.

هادی طالبیان عنوان می کند: در حال حاضر یکی از مشکلات بزرگ در حوزه افزایش طلاق مربوط به بی توجهی نسبت به طرح های پیشگیری از طلاق است در حالی که می توان با اجرای برنامه های این چنینی زمینه کاهش آسیب هایی نظیر طلاق را فراهم کرد.

وی ادامه داد: اجرای برنامه هایی در مسیر تحکیم بنیان خانواده باید با رویکرد افزایش ازدواج آگاهانه، به هنگام و آسان و همچنین کاهش طلاق و آسیب‌های ناشی از آن تدوین شود و به اعتقاد من جامعه ما امروز نیازمند طرح ها و ایده هایی است که بتواند آمار بالای طلاق را با سرعت هرچه بیشتری کاهش دهد.

ثبت طلاق در شناسنامه سرآغاز مشکلات زوجین است

مشاور استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: همچنین برای کاهش آمار طلاق باید نسبت به زندگی زناشویی در صدا و سیمای استان و جامعه فرهنگسازی کرد و به زوجین آموخت که نباید با کوچکترین مشکلی تصمیم به جدایی بگیرند زیرا ثبت طلاق در شناسنامه سرآغاز بسیاری از مشکلات برای دوطرف است.

طالبیان بیان کرد: بسیاری از زوجین در هنگامی که تصمیم به جدایی می گیرند به عواقب و پیامدهای خطرناک این موضوع توجهی نمی کنند و بعد از جدایی متوجه می شوند که نباید طلاق می گرفتند و جای هیچ تردیدی نیست که دختران و پسران ما به دلیل عدم آموزش های لازم درک صحیحی از زندگی زناشویی ندارند و در همان گام اول و با نخستین مشکلی، طلاق را انتخاب می کنند.

طالبیان یادآور می شود: عده ای اعتقاد دارند که طلاق بزرگترین ضربه را به زنان وارد می کند در حالی که من اعتقاد دارم هر دوطرف چه زن و چه مرد پس از طلاق با مشکلات فراوانی روبرو می شوند و به عنوان نمونه زن، با رفتارها و عکس العمل های مردم به گونه ای از جامعه ترد شده و مرد نیز با آسیب هایی فراوانی روبرو شده و دچار ترس و استرس نسبت به تشکیل زندگی جدید می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها