گزارشی درباره عوامل کاهش سن طلاق در کشور

زندگی مشترک در خانه‌هایی که روی آب می‌سازیم

امروزه زندگی اجتماعی همه اتفاقاتش نسبت به گذشته متفاوت و گاه عجیب و غریب است؛ تولد، بزرگ شدن، تحصیل، ازدواج و طلاق به کلی با قدیم ها فرق دارد. تا چند سال پیش طلاق پدیده ای مذموم به شمار می رفت و افراد در شرایط بسیار سخت به آن فکر می کردند یا گاه آنقدر در پیچ و خم مراحل قانونی دادگاه ها سردرگم می شدند که از طلاق گرفتن منصرف می شدند اما اکنون با گسترش نوعی از طلاق، دیگر نیاز نیست کفش آهنین برای جداشدن از هم بپوشند. آنها می توانند با گذشتن از حقوق خود از قبیل؛ مهریه، حضانت و ملاقات فرزند، جهیزیه، نفقه و… به راحتی به دادگاه مراجعه کنند و پس از مدت کوتاهی به صورت توافقی از هم جدا شوند.
کد خبر: ۶۶۳۹۳۶
دلایل گسترش طلاق توافقی در جامعه

جام جم سرا: طلاق توافقی یکی از بحران های تازه خانواده های ایرانی و از آسیب های اجتماعی رو به گسترش است. در حالی که در گذشته حساسیت های زیادی نسبت به طلاق وجود داشت که باعث می شد حکم طلاق صادر نشود اما امروز به راحتی حکم طلاق توافقی صادر می شود. به همین دلیل شاهد افزایش طلاق های توافقی هستیم. در طلاق توافقی زن و مرد توافق می کنند از یکدیگر جدا شوند و این توافق در حکم دادگاه ثبت می شود و از نظر قانونی ضمانت اجرایی پیدا می کند.

چندی پیش در رسانه ها آمده بود که روزانه ۵۰۰ زوج در کشور به صورت توافقی از یکدیگر طلاق می گیرند و ۸۰ درصد متقاضیان طلاق، زن هستند؛ بنابراین گزارش از هر چهار ازدواج در ایران یک مورد به طلاق منجر می شود به عبارتی در هر سه دقیقه و ۴۵ ثانیه دو نفر از یکدیگر جدا می شوند. تغییر شیوه های همسریابی در سال های اخیر، توقعات و خواسته های زوجین وتفاوت دیدگاه های آنها، نداشتن شناخت کافی و مناسب از اوضاع و احوال فرهنگی و شخصیتی یکدیگر از مهم ترین علل طلاق توافقی از سوی زوجین است.
با نگاهی گذرا به ارقام موجود درباره طلاق توافقی می توان دریافت نهاد خانواده به ویژه در میان جوانان از قداست پیشین برخوردار نیست. بر خلاف معیارهای گذشته در فرهنگ ایرانی که زندگی زیر یک سقف تحت هر شرایطی را تجویز می کرد، بسیاری از کسانی که در گیرودار مسائل و اختلافات زندگی مشترک قادر به ادامه زندگی نیستند با استفاده از شیوه طلاق توافقی به فسخ این قرارداد اقدام می کنند، به نظر می آید قداست زندگی مشترک و کراهت طلاق در میان جوانان رنگ باخته است.

بسیاری از طلاق ها ریشه در اختلالات شخصیتی دارد که می توان با درمان آن را حل کرد. به عنوان مثال ناسازگاری نوعی اختلال رفتاری است که می تواند دوام زندگی را به مخاطره بیندازد. دیگر زوجین مثل گذشته صبر ندارند و حاضر به توافق نیستند لذا فکر می کنند با طلاق توافقی از خیلی از مشکلات رها می شوند غافل از اینکه این تازه آغاز بسیاری از مشکلات جدید در زندگی است. طلاق های توافقی زیر پوست شهر ها ریشه می دواند و هیچ مرجعی در این باره پاسخگو نیست. نه تنها پای پیشگیری می لنگد، بلکه حتی آمار دقیقی نیز از تعداد این طلاق ها ی توافقی در دست نیست تا بتوان برای بررسی عوامل و ارائه راهکار درباره اش اقدام کرد. چقدر زود خاطرات خوش فراموش می شود و به راحتی کانون گرم یک خانواده بر اثر طلاق توافقی از هم می پاشد! (ملت ایران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
امیر
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
۰
۰
من نمیخواستم طلاق بدم اما من در شروع زندگی به صورت وكالتی بهش حق طلاق داده بودم. دادگاه هیچ تماسی با من نگرفت و به راحتی در كمتر از دو هفته حكم طلاقشو از دادگاه گرفته بود. حتی بعد از طلاق هم پیغامی برای من نیومد و خودش به من اطلاع داد كه دیگه همسر من نیست و قانونا طلاق گرفته. وقتی یه مشكلی داری میری دادگاه تا سالها طول میكشه اما برای طلاق با این سرعت به سرانجام میرسوننش.
حبیب
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
۰
۰
طلاق درجامعه ما چندعلت دارداولین ومهمترین ان مسایل اقثصادی كلان وخردكشوركه مستقیما"اثرات ان به افرادو خانواده منتقل وزیربنای اختلافات خانوادگی افرادمیگردد بدون اینكه متوجه باشند كه ریشه ان ازكجاست .دوم علاوه برفقربیكاری اعتیاداست كه كانون خانواده قشرجوان راازهم می پاشد. سوم قشر تجمل پرست وجاه طلب بخاطر پول مقام مدرك عاشق دلباخته متظاهرانه هم میشوند بدون اینكه بادرك واقعی همدیگروحتی خانواده انها هدفی برای اینده داشته باشند باشورشوق باهم ازدواج میكنند.پس ازمطمطع شدن ازهمدیگر انتظارات بی جا بلند پروازیها اختلاف نظروسلیقه واخلاق شروع میشود.من تصور میكنم این سه عامل بیشتر موجب جدایی وطلاق میشود.؟؟؟؟

نیازمندی ها