آغاز توزیع بسته حمایت غذایی در ۴۸۰۰ فروشگاه زنجیره‌ای

منتظر پیامک باشید

روز گذشته، رییس‌جمهور در اقدامی نمادین، سوابق بیمه‌ای خود را از طریق سامانه الکترونیک سازمان تامین اجتماعی از دست علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دریافت کرد.
کد خبر: ۶۷۹۰۸۴
سخنی با وزیر محترم کار

این سامانه که حدود یک سال از فعالیت جدی آن می‌گذرد، در نظر دارد با ارائه سوابق بیمه‌شدگان و محاسبه آن، پرداخت و فهرست اینترنتی کارفرمایان، خدمات غیرحضوری به بیمه‌شدگان، صدور دفترچه در هر نقطه از کشور و استقرار سیستم یکپارچه درمانی، کاری کند که هم از حجم زیاد مراجعه به این سازمان شلوغ کاسته شود و هم بیمه شدگان نیز از دست اداری بازی‌های بی مورد خلاص شوند.

اما واقعیت این است که هنوز سازمان تامین اجتماعی ـ به‌عنوان ثروتمندترین بنگاه اقتصادی کشور ـ در عمل نتوانسته است به اهداف دولت الکترونیک دست یابد و تقریبا برای یک مشاوره ساده نیز بیمه شدگان مجبورند به شکل حضوری به سازمان مراجعه کنند و برای انجام امور بازنشستگی خود در بایگانی‌های کاغذی و کهنه‌ شعب دنبال پرونده‌هایشان بگردند.

از سوی دیگر کافی است حادثه‌ای در حین انجام کار برایتان پیش بیاید، در این صورت آن‌قدر فرآیند اداری دریافت حقوق، طولانی و خسته‌کننده می‌شود که گاه برخی بیمه‌شدگان مصدوم، به‌طور کلی قید دریافت حقوق ماه‌های بستری را می‌زنند حتی همین دریافت سابقه بیمه‌شدگان که دیروز از سوی وزیر در اختیار رییس‌جمهور قرار گرفته است، شاید در ظاهر یک خدمت ساده و بدیهی به‌نظر برسد، اما به‌دلیل ضعف زیرساخت‌های الکترونیک سازمان تامین اجتماعی، بسیاری از بیمه‌شدگان حتی نمی‌توانند از این خدمت ساده هم بهره ببرند.

برای بیمه‌شدگان مشاغل سخت مانند خبرنگاران و پرستاران هم که اوضاع تاسف‌بارتر است. با وجود آن‌که قانون از بازنشستگی پیش از موعد این افراد دفاع می‌کند، اما کافی است سری به دفاتر سازمان تامین اجتماعی بزنید و از نزدیک ببینید که بازنشستگی پیش از موعد برای بسیاری از بیمه‌شدگان، الزام اجرایی چندایی ندارد و این سازمان با سنگ‌اندازی‌های متفاوت و پیش کشیدن ده‌ها دلیل و برهان، از اجرای تعهداتش سر باز می‌زند.

مجموع این مشکلات موجب شده است که اغلب مردم به سازمان تامین اجتماعی، به دید سازمانی پر پیچ و خم با بروکراسی کلافه‌کننده نگاه کنند که برای دریافت حق و حقوق قانونی از آن، باید به اصطلاح کفش آهنی پوشید و زمان و انرژی زیادی را صرف کرد.

به همین دلایل است که شاید بسیاری از مردم هم آرزو داشته باشند حداقل در لحظه دریافت خدمات از سازمان تامین اجتماعی، کمی شبیه رییس‌جمهور با آنها رفتار شود، این خواسته‌ای برحق است که بیمه‌شدگان از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارند.

امین جلالوند - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها