پروژه منوریل کرمانشاه به قطار سبک شهری تبدیل شده است

بهره‌برداری از منوریل قم، سال آینده

پروژه نخستین ترن هوایی کشور که به لطف و توجه دولت گذشته در شهر قم بنیان گذاشته شد به دلیل فراز و نشیب‌های مختلفی که تا به حال داشت، راکد مانده است و خبری از اجرایی شدن آن نیست و فقط هر چند وقت یک‌بار از سوی مسئولان واکاوی می‌شود، سپس پرونده آن بسته شده و در گوشه‌ای گذاشته می‌شود.
کد خبر: ۶۷۸۴۷۸
مردم قم ماه جاری سوار منوریل می​شوند

به گزارش فارس، در همان روزهای نخست که طرح اجرای منوریل مطرح شد بحث‌های مختلفی به گوش می‌رسید و برخی از کارشناسان شورای شهر ایجاد منوریل را در راستای اهداف غیرعمرانی و ترافیکی قم می‌دانستند.

پس از مدتی بحث عبور منوریل از بالای حرم مطهر نیز خبرساز شد و چالش‌های زیادی را به وجود آورد. برخی از کارشناسان شهرسازی بر این عقیده بودند که عبور منوریل از بالای صحن حرم یک فاجعه شهرسازی است. روحانیون قم نیز عبور منوریل را خدشه به حریم حرم عنوان کردند.

به‌دنبال همه این حرف‌ها و حدیث‌ها سرانجام در جلسه شورای سازمان قطار شهری، عبور منوریل از زیر سطح در مقابل حرم مطهر به تصویب نهایی رسید.

سال‌ها گذشت و این پروژه روند چشمگیری نداشت و هر از گاهی دیده می‌شد که کارگران مشغول فعالیت هستند که پس از مدتی کارشان متوقف می‌شد تا این‌که با انتصاب شهردار جدید، پیگیری‌ها برای شروع عملیات اجرایی منوریل آغاز شد.

وی ابراز امیدواری کرد اگر اعتبار تامین شود، بتوانیم مرحله اول را تا سه ماهه اول 93 به بهره‌برداری برسانیم.

محمد دلبری افزود: از آنجا که ساخت پروژه قطار شهری قم با توجه به موضوع زیرساخت‌های حمل و نقل بر عهده دولت است، بر اساس توافق صورت گرفته در برنامه پنجساله قرار بود که 50 درصد بودجه قطار شهری را دولت و 50 درصد را شهرداری تامین کند.

وی با بیان این‌که تلاش‌های زیادی برای افتتاح فاز اول منوریل صورت گرفته، گفت: مشکلات زیادی بر سر راه این پروژه قرار داشته که تخصیص نیافتن بودجه به طور کامل و بحث تحریم از جمله این مشکلات است.

وی با اشاره این‌که اجرای پروژه منوریل نیازمند تجربه است، عنوان کرد: با توجه به این‌که این پروژه برای نخستین بار در کشور به اجرا درمی‌آید بنابر این تجربه اول مسئولان است و از طرفی تمام تلاش خود را به کار بردیم تا کارهای مربوط به منوریل توسط متخصصان ایرانی در کشور انجام شود.

شهردار قم یکی دیگر از دلایل طولانی شدن پروژه منوریل را تولید تیرها در محل پروژه دانست و بیان کرد: به‌دلیل مشکلات ترافیکی در تولید تیرها وقفه ایجاد می‌شود.

وی با تأکید بر تسریع در روند تکمیل طرح منوریل قم گفت: تکمیل طرح منوریل با شتاب بیشتری پیش خواهد رفت. دلبری با اشاره به این‌که تمامی افراد حقیقی و حقوقی ذی‌ربط در این پروژه باید حداکثر توان خود را برای تسریع در روند تکمیل آن بگذارند، افزود: باید با عزمی ملی و مدیریتی جهادی وعده‌هایی را که به مردم داده‌ا‌‌یم جامه عمل بپوشانیم.

شهردار قم با بیان این‌که ما آمادگی همکاری و تعامل با شرکت‌های خصوصی داخلی و خارجی را داریم، گفت: بخش خصوصی می‌تواند از ظرفیت بالای سرمایه‌گذاری در قم استفاده کند. در مورد طرح منوریل صحبت‌هایی انجام شده که هنوز به توافق نهایی نرسیده‌ایم، اما شهرداری قم آمادگی لازم برای همکاری با این شرکت هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم را دارد.

منوریل نیازمند 250 میلیارد تومان اعتبار

سیدمحمد آتش‌زر، رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز از هزینه 250 میلیارد تومانی برای این پروژه خبر داد و گفت: تأسیسات، واگن‌ها و ریل‌ها خریداری شده که در انبارها نگهداری می‌شود و تاکنون 250 میلیارد تومان هزینه شده است.

وی دلیل اجرای کند پروژه را مشکلات مالی دانست و افزود: تمام پیگیری‌های لازم صورت گرفته تا این پروژه با اولویت به اجرا درآید و برای ادامه آن نیازمند 250 میلیارد تومان دیگر هستیم.

محمود براتی، راننده تاکسی نیز با بیان این‌که این پروژه‌‌ نیمه‌کاره چهره شهر را زشت کرده ‌است، گفت: در بسیاری از خیابان‌ها شاهد ریزه‌کاری‌هایی مانند کندن چاله، آسفالت‌های تکه‌ای و دیگر موارد هستیم که اگر یکبار و به طور منظم به آنها پرداخته شود قطعا نیازمند کنده‌کاری هرروزه نخواهد بود.

وی افزود: شهر قم در شرایط کنونی مانند کارگاهی شده که در هر قسمت آن یک پروژه در دست اجراست و اگر این پروژه‌ها روند صعودی داشته باشد قطعا نما و منظر شهر زیباتر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
صمد
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
۰
۰
پدر آمورزیده میلگرد های قطار مستقیم میانه تبریزكه ده سال است شروع شده و هنوز راكد است پوسیده و در حال از بین رفتن است
ب
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
۰
۰
لااقل عكس به روزتر بزارید

نیازمندی ها