پروژه منوریل کرمانشاه به قطار سبک شهری تبدیل شده است

بهره‌برداری از منوریل قم، سال آینده

چند سالی است که پای منوریل به ایران باز شده و پایه‌های آن در دو استان قم و کرمانشاه در زمین جا گرفته و قرار است بزودی در استان البرز نیز اجرایی شود، این در حالی است که نبود مطالعات درست و جامع پیش از آغاز این طرح بزرگ عمرانی، اجرای آن را در دو استان یادشده تاکنون با چالش‌ها و مشکلات زیادی همراه کرده و بارها آن را تا مرز تعطیلی کشانده است.
کد خبر: ۷۶۳۴۹۲
قطار سبک شهری جای منوریل کرمانشاه را می‌گیرد

اکنون نیز منوریل استان کرمانشاه به‌دلیل چالش‌هایی که ساخت آن ایجاد می‌کند، به قطار سبک شهری تغییر یافته است و این طرح قرار است در این استان اجراشود. قطارشهری وسیله نقلیه‌ای همانند مترو است با این تفاوت که ظرفیت جابه‌جایی مسافر در آن از مترو بسیار کمتر است.

طرح قطار شهری سبک که اکنون مطالعات آن آغاز شده است، وسیله نقلیه‌ای همانند مترو است با این تفاوت که ظرفیت جابه‌جایی مسافر در آن از مترو کمتر است. به گفته مسئولان استانی این قطار حدود شش سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

اجرای منوریل کرمانشاه که در سال 88 کلید خورد در همان زمان با مخالفت‌های زیادی از سوی میراث فرهنگی این استان مواجه شد، زیرا براساس نقشه، منوریل باید از خیابان کم‌عرض مدرس عبور می‌کرد که یک خیابان تاریخی با آثاری همچون بازار و مسجد جامع و بناهایی از دوره زندیه است و عبور منوریل به نابودی کامل این خیابان و آثار آن منجر میشد. از سوی دیگر این منوریل قرار بود از کنار طاق بستان بگذرد که در صورت تحقق این امر و به دلیل ارتفاع بیش از حد منوریل، بی‌شک منظر و حریم این اثر باستانی و ثبت جهانی آن مخدوش می‌شد.

این مخالفت‌ها بارها موجب توقف و نیمه‌رها شدن اجرای طرح در این استان شد تا این‌که مسئولان استانی در دولت یازدهم تصمیم به توقف کامل احداث منوریل و ادامه اجرای آن به صورت قطار سبک شهری گرفتند.

معاون عمرانی استانداری کرمانشاه دراین باره به جام‌جم می‌گوید: اجرای منوریل به‌دلیل مشکلات موجود عملا در این استان امکان‌پذیر نبود، به همین دلیل تصمیم به توقف کامل آن گرفتیم و از آنجا که تاکنون حدود هفت میلیارد تومان برای ساخت ستون‌های آن صرف شده بود، برای این‌که هزینه بیت‌المال هدر نرود، قرار شد طرح قطار سبک شهری به اجرا درآید که بخشی از آن به صورت هوایی و در مکانی که اکنون ستون‌ها نصب شده، بخشی به صورت زمینی و قسمتی از مسیر در خیابان مدرس هم به صورت زیرزمینی اجرا شود.

آغاز مطالعات

مجتبی نیک‌کردار با اشاره به این‌که این طرح به شورای عالی ترافیک کشور ارائه و خرداد ماه امسال مجوز اجرای آن از این شورا دریافت شد، می‌افزاید: پس از دریافت مجوز بلافاصله فعالیت در جهات مختلف طرح آغاز شد، به‌طور مثال مجوز حفر تونل در خیابان مدرس گرفته شد و اکنون کار مشاور برای مطالعات و تحقیقات در این زمینه آغاز شده و امیدواریم این مطالعات تا خرداد سال آینده پایان یابد و کار حفر تونل در این بخش آغاز شود. مشاورهایی نیز در بخش طراحی ایستگاه‌ها و واگن‌ها فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. از سوی دیگر برای بخش هوایی نیاز هست که روی ستون‌ها عرشه احداث شود که کار احداث عرشه نیز آغاز شده است.

وی با اشاره به این‌که زمان‌بندی کامل این طرح شش ساله است و در مجموع به 1200 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، خاطرنشان می‌کند: قرار است این اعتبار با مشارکت 50 درصدی دولت و شهرداری تامین شود و هرکدام سالانه مبلغی به میزان یکصد میلیارد تومان برای انجام طرح کمک کنند که دولت برای سال 94 فقط حدود 42 میلیارد تومان اعتبار اختصاص و وعده داده که در صورت فعال شدن و پیشرفت پروژه بقیه مبلغ را نیز اختصاص خواهد داد.

نیک‌کردار با اشاره به تفاوت قطار سبک شهری و متروی شهری مبنی بر این‌که قطار سبک شهری ظرفیت جابه‌جایی تا 25 هزار نفر در هر ساعت را دارد و متروی معمولی ظرفیت حمل بیش از 25 هزار مسافر در ساعت را دارد، یادآور می‌شود که با اجرای قطار سبک شهری، هر دو مشکل خیابان مدرس و طاق بستان رفع می‌شود، زیرا قرار شده در هر مسیر قطار از زیر زمین عبور کند.معاون عمرانی استاندار کرمانشاه در پاسخ به این پرسش که طرح منوریل با وجود تمام این مشکلات و نبود هیچ مطالعه و تحقیقی چرا در این استان به تصویب رسید و اجرایی شد تا اکنون متوقف شود، می‌گوید: درواقع مسئولان استان از همان ابتدا مخالف اجرای این طرح بودند، اما این طرح به نوعی به آنها تحمیل شد.

محسن زاهدی، دبیر شورای هماهنگی ترافیک استان کرمانشاه نیز در گفت‌وگو با ایسنا انتخاب منوریل به‌عنوان سیستم حمل و نقل شهری کرمانشاه را یک اشتباه از سوی مسئولان وقت استان عنوان می‌کند و می‌گوید: مشکلات منوریل به منظور اجرا در شهر کرمانشاه بحدی واضح بود که با استفاده از نظر یک متخصص ترافیک براحتی می‌شد فهمید ابعاد منوریل در خیابان مدرس و بافت مرکزی شهر جا نمی‌شود.

محسن زاهدی گزینه قطار سبک شهری یا همان L. R. T را مناسب‌ترین گزینه حمل و نقل با توجه به شرایط موجود کرمانشاه و احداث 50 درصدی ستون‌ها عنوان و خاطرنشان می‌کند: این سیستم قابلیت اجرا در روی زمین و زیر زمین را داشته و از ظرفیت بیشتری برای جابه‌جایی مسافر برخوردار است. ضمن این‌که در مورد تجهیزات و مهندسی ساخت این سیستم محدودیتی نداریم و در صورت تامین بموقع اعتبار بسرعت سیستم را ساخته و تحویل مردم کرمانشاه خواهیم داد.

در هر روی با توجه به آنچه برای منوریل‌های تهران، کرمانشاه و قم پیش آمد، امید است مسئولان با دقت و مطالعات بیشتری به طرح منوریل البرز که اکنون مورد توجه مسئولان این استان قرار گرفته، بپردازند تا تبعات سنگین اجرای طرحی ناکام از جمله هدررفت بیت‌المال دست‌کم شامل این طرح نشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها