تیم ملی پومسه ایران برای نخستین بار قهرمان آسیا شد

عاشورزاده و اسبقی، طلایی‌های تکواندوی ایران در‌ آسیا

درخشش ملی‌پوشان تکواندوی ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا با قرارگرفتن اعضای تیم ملی پومسه (اجرای فرم) آقایان و بانوان بر سکوی نخست قاره و مدال‌های ارزشمند فرزان عاشورزاده، بهنام اسبقی، علیرضا نصرآزادانی، فریده رشیدی و سوسن حاجی‌پور ‌در پیکارهای تکواندو آغاز شد.
کد خبر: ۶۷۸۱۲۴

این پیکارها در شرایطی در تاشکند ازبکستان در حال برگزاری است که پس از آن‌که ملی‌پوشان پومسه با کسب 11 مدال برای نخستین بار قهرمان آسیا شدند، نوبت به پیکارهای بخش مبارزه رسید تا ملی‌پوشان ایران روند درخشش در پیکارهای آسیایی را ادامه دهند. در وزن دوم فرزان عاشورزاده جوان با این‌که برای نخستین بار حضور در ترکیب تیم ملی بزرگسالان را تجربه می‌کرد و نخستین ملی‌پوشی بود که در این دوره از رقابت‌ها روی شیاپ چانگ حاضر می‌شد، به هیچ عنوان تحت تاثیر این فشار روانی قرار نگرفت و پس از آن‌که حریفانی از قزاقستان و تاجیکستان را به ترتیب با نتایج 14 بر 13 و 13 بر یک شکست داد، در یک چهارم نهایی نیز حریف عربستانی را 19 بر یک شکست داد. این ملی پوش جوان در نیمه نهایی پیروزی ارزشمندی مقابل رقیب شماره یک ایران یعنی کره جنوبی کسب کرد و در نهایت در فینال نیز با کسب 19 بر 2 ویتنام را شکست داد و طلایی شد.

در وزن چهارم بهنام اسبقی دارنده مدال طلای جهان پس از استراحت در دور نخست در ادامه 9 بر صفر قزاقستان را شکست داد، در دور سوم 16 بر 10 حریفی از کره‌جنوبی را مغلوب کرد تا دومین ضربه موثر جدی را به رقیب جدی ایران در راه کسب عنوان قهرمانی وارد کند.

اسبقی در نیمه‌نهایی روح‌الله نیکپا از افغانستان دارنده مدال برنز المپیک را 14 بر 5 شکست داد و راهی فینال شد و در فینال نیز مقابل حریف عربستانی به برتری دست یافت و طلایی شد. اما در وزن پنجم علیرضا نصرآزادانی یار باتجربه تیم ملی پس از آن‌که حریف اردنی را 3 بر یک شکست داد، در یک چهارم نهایی به دلیل حاضر نشدن تکواندوکار لبنانی 12 بر صفر برنده اعلام شد و گام به فینال گذاشت. نصر آزادانی در این مرحله در جدالی نفسگیر 6 بر 4 مغلوب تکواندوکاری از کره جنوبی شد و به مدال نقره قناعت کرد.

اما در بخش بانوان در حالی که پریسا قربانی در وزن سوم و پریسا فرشیدی در وزن پنجم با شکست مقابل حریفان تایلندی حذف شدند، فریده رشیدی در وزن دوم با کسب برتری 9 بر یک برابر حریف قزاقستانی و گذشتن از سد حریف مالزیایی با نتیجه 11 بر 6 به نیمه نهایی رسید. رشیدی در این مرحله به تکواندوکار اردنی باخت و برنز گرفت. در وزن چهارم نیز سوسن حاجی پور ابتدا 14 بر 2 قزاقستان را شکست داد، سپس 5 بر صفر از سد حریف فیلیپینی گذشت و راهی نیمه‌نهایی شد. او در این مرحله مغلوب حریفی از کره جنوبی شد و به مدال برنز قناعت کرد.

امروز در روز پایانی این پیکارها. شکرانه ایزدی و اکرم خدابنده در اوزان ششم و هشتم بانوان و مهدی خدابخشی، یوسف کرمی و مرتضی شیری در اوزان ششم، هفتم و هشتم مردان روی شیاپ چانگ می‌روند. ایزدی با برنده مسابقه ماکائو یا قزاقستان مبارزه خواهد کرد، خدابنده و خدابخشی با حریفانی از ماکائو مسابقه می‌دهند، یوسف کرمی با یکی از تکواندوکاران چین یا قزاقستان مبارزه می‌کند و شیری، آخرین نماینده ایران نیز با لبنان مبارزه می‌کند.

نخستین قهرمانی ایران در پومسه(اجرای فرم)

بیست و یکمین دوره پیکارهای تکواندوی قهرمانی آسیا در شرایطی در تاشکند در حال برگزاری است که همزمان سومین دوره پیکارهای پومسه (اجرای فرم تکواندو) نیز برگزار شد؛ پیکارهایی که طی آن ملی‌پوشان ایران در مجموع با پنج طلا، سه نقره و سه برنز و با کسب 65 امتیاز در مجموع آقایان و بانوان برای نخستین بار بر سکوی نخست قاره کهن ایستادند. این در حالی بود که کره جنوبی با پنج طلا و دو نقره و 52 امتیاز نایب قهرمان شد و ازبکستان میزبان نیز با دو طلا، هفت برنز و40 امتیاز بر سکوی سومی قرار گرفت.

در روز پایانی این رقابت‌ها محمد تقی حاتمی، علی سلمانی و مهدی صمدیان‌تبار در قسمت تیمی رده سنی بالای 30 سال طلایی شدند، تیم ایران در بخش آزاد تیمی بر سکوی نخست ایستاد، تیم دو نفره ایران در رده سنی کمتر از 30 سال پس از کره جنوبی دوم شد و نمایندگان ایران در دونفره ابداعی نیز به مدال برنز قناعت کردند. همچنین از سوی کمیته برگزارکننده مسـابقات، حسینعلی نظری، سرمربی تیم ملی ایران به عنوان بهترین مربی انتخاب شد و مرجان سلحشوری هم که در این پیکارها موفق به کسب مدال طلا شده بود، بهترین بانوی شرکت‌کننده در این رقابت‌ها معرفی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها