یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه از برگزاری گفتگوهای محمدجواد ظریف و کاترین اشتون در استانبول خبر داد.
کد خبر: ۶۷۷۷۳۹
ظریف و اشتون در استانبول

این منبع افزود: بررسی نحوه پیشرفت روند گفتگوها ی جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 در دستور کار این گفتگوها قرار دارد.

پیشتر پایگاه خبری المانیتور از قول منابع دیپلماتیک گزارش داده بود ظریف و اشتون، روز دوشنبه و یا سه‌شنبه در استانبول ترکیه دیدار می‌کنند.

دیدار احتمالی بین ظریف و اشتون در شرایطی صورت می‌گیرد که مذاکره‌کنندگان ایران و کشورهای 1+5 بعد از بی‌نتیجه ماندن مذاکرات هسته‌ای هفته گذشته در وین، پایتخت اتریش، در حال بازآرایی هستند. دو طرف پس از اتمام مذاکرات وین از طرف دیگر خواستند که با دیدی واقع‌بینانه‌تر سر میز مذاکره بیایند.

دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 16 ژوئن در وین برگزار خواهد شد. البته، مقامات ایرانی و اروپایی از برگزاری دیدارهای مشورتی در سطوح و اشکال مختلف، پیش از برگزاری آن مذاکرات که قرار است بسترهای توافق جامع نهایی تا 20 جولای (29 تیر) را فراهم آورد، خبر داده‌اند. ایران و 1+5 در توافق موقت سوم آذرماه سال گذشته در شهر ژنو سوئیس موعد 29 تیر را به عنوان موعد توافق جامع هسته‌ای انتخاب کرده‌اند. البته، طبق مفاد توافق موقت ژنو، این تاریخ تا 6 ماه قابل تمدید است.

مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 برای پایان دادن به یک دهه تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران انجام می‌شود. کشورهای غربی مدعی وجود ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای ایران هستند و تا کنون بر همین اساس چندین دور تحریم علیه بخش‌های مختلف اقتصاد ایران وضع کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران، از طرف دیگر ضمن رد ادعاها بر مصارف صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرده است. ایران از امضاکنندگان پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی است.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها