وزیر مسکن خواستار پرداخت وام خرید خانه تا 50 درصد شد

وزیر راه و شهرسازی با ارائه گزارشی به رئیس‌جمهور گفت: نظام بانکی بازار تسهیلات رهنی مسکن را شکل دهد و پرداخت ۵۰ درصد قیمت خرید مسکن به صورت وام در دستور کار قرار گیرد.
کد خبر: ۶۷۵۸۴۲

به گزارش فارس و به نقل از روابط عمومی وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی که در نشست رئیس‌جمهور با وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی صحبت می‌کرد، با اشاره به این‌که در بخش مسکن برنامه‌های متعددی را در دست اقدام داریم، بیان کرد: اولین گامی که در این ارتباط برداشتیم، به روز کردن طرح جامع مسکن است که تصویری شفاف از این بخش را در اختیار قرار دهد. این بازنگری در تابستان امسال به اتمام خواهد رسید و یافته‌های آن به‌کار تنظیم بودجه بخش مسکن در سال 1394 و تدوین برنامه ششم توسعه کشور در بخش مسکن خواهد آمد.

وی تاکید کرد: به‌دلیل مدیریت غلط بر منابع بانکی، هم تجهیز منابع جدید در این بخش دچار اشکال شده است و هم درصد تخصیص‌یافته از کل منابع بانکی به امر مسکن از حدود 30 درصد به 12.5 درصد کاهش پیدا کرده است. همه اینها نشانگر وضع خطیر بخش مسکن در کشور است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: حال که مسکن مهر آثار تورمی خود را بر جا گذاشته است و این آثار غیر قابل بازگشت است، منابع بازگشت از اقساط مسکن مهر در صندوقی تحت‌عنوان صندوق توسعه مسکن تمرکز یابد تا صرف جبران کسری صندوق‌های پس‌انداز مسکن، پرداخت مابه‌التفاوت سود تسهیلات و تضمین اجرای سیاست‌های دولت در امر مسکن در بهسازی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی براساس قانون ساماندهی مسکن شود.

آخوندی اضافه کرد: این راهبرد موجب افزایش پایه پولی نخواهد شد و صرفاً یک جزء از پایه پولی موجود را از یک بخش به بخش دیگر انتقال خواهد داد. راهکار دوم، حمایت بانک مرکزی از شکل‌گیری صندوق‌های پس‌انداز مسکن توسط تمامی بانک‌های داوطلب است. سیاست پس‌انداز و پرداخت تسهیلات مسکن از یک‌سو موجب تجهیز منابع مالی به‌منظور افزایش قدرت اعطای تسهیلات از سوی بانک‌ها به سازندگان خواهد شد و از سوی دیگر، به اقتصاد خانوار نظم خواهد داد.

وی پیشنهاد داد: خانوارهای ایرانی باید بتوانند حداقل 50 درصد هزینه ساخت یا خرید واحد مسکونی خود را از بانک‌ها تسهیلات دریافت کنند و نظام بانکی باید بازار تسهیلات رهنی را شکل دهد و فعال سازد.

نگاه ویژه به راه‌آهن

آخوندی تصریح کرد: با وجود تمام تاکیدهای سیاستی بار اصلی از طریق جاده‌ها جابه‌جا می‌شود که قطعا از منظر صرفه‌جویی در مصرف انرژی، حفظ محیط زیست و ایمنی در وضع درستی قرار ندارد. برای آینده دو سناریو در پیشِ روی ما قرار دارد. یکی ادامه وضع موجود با اندکی تاکید بر بهبود بیشتر وضع حمل و نقل ریلی نسبت به حمل و نقل جاده‌ای و دیگری بنیانگذاری یک انگاره و به عبارتی پارادایم جدید در صنعت حمل و نقل با تاکید بر توسعه ریلی. پیشنهاد ما راهکار دوم است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ما حداقل باید 9000 کیلومتر خط آهن جدید احداث کنیم. این مقدار معادل 90 درصد کل خطوط آهنی است که از ابتدای ورود این صنعت به کشور احداث شده؛ یعنی هر سال بیش از هزار کیلومتر. البته اگر دو خطه کردن‌ها را نیز به آن بیفزاییم از کل خطوط موجود بیشتر خواهد شد. این در حالی است که بالاترین رکورد ما در ساخت راه‌آهن در سال‌های گذشته 400 کیلومتر بوده است که به برنامه سوم تعلق دارد. افزون بر این، باید اقدام به احداث 26 ایستگاه در مسیرهای پرتردد کنیم. 4000 کیلومتر از خطوط موجود باید دو خطه شود و حداقل 4600 کیلومتر از خطوط برقی شود. 1200 کیلومتر از خطوط موجود نیاز به بهسازی دارد و 2500 کیلومتر نیز نیاز به نوسازی دارد.

مالیات‌های ویژه راه برای نگهداری راه‌ها

آخوندی در گزارش خود در حضور رئیس‌جمهور گفت: اعتبار مورد نیاز برای دسترسی به این اهداف در طول یک دوره هشت ساله 120 هزار میلیارد تومان به قیمت‌های جاری نیاز است. این ارقام برای یک دوره هشت ساله ارقام زیادی نیست و قابل تأمین است.وی با اشاره به این‌که نرخ هزینه راهداری نسبت به ارزش راه‌های کشور حدود 5 درصد است، بیان کرد: این به این مفهوم است که ما باید هر ساله رقمی معادل ده هزار میلیارد تومان جهت نگهداری و بهبود راه‌ها هزینه کنیم. حال آن که بودجه سازمان راهداری ما چیزی حدود 1600 میلیارد تومان یعنی 16 درصد مورد نیاز است. در بیشتر کشورهای جهان برای نگهداری راه‌ها از مالیات‌های ویژه راه استفاده می‌شود.وی ادامه داد: این نوع مالیات‌ها یا به صورت مالیات بر جاده‌ها یا مالیات بر مصرف سوخت یا مالیات بر خودرو است. به هر روی، کم‌توجهی به امر نگهداری راه‌ها خطر آسیب دیدن جسم راه‌ها را در پی دارد که در آن صورت ترمیم آنها با مشکل جدی مواجه خواهد بود. پیشنهاد ما این است که دولت این پایه مالیاتی را مورد توجه قرار دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها